0 Comments
Writer’s Block festival den haag op 10 december, dag van de mensenrechten
Haagse kunstenaars komen deze week in actie voor Amnesty International tijdens de eerste editie van het WRITER’S BLOCK festival. Met het schrijven van brieven en het tekenen van ansichtkaarten roepen zij kunstenaars en anderen op om zich op donderdag 10 december, International Human Rights Day, samen met Amnesty in zetten voor de vrijlating van gewetensgevangenen waaronder collega kunstenaars en voor de vrijheid van meningsuiting en expressie in de wereld.
Van 12 december 2015 tot en met 17 januari 2016 opent in Museum Het Valkhof (Nijmegen) en in CODA Museum (Apeldoorn) een kindergalerie in het kader van het project ‘Kunst op je kamer’. Kinderen en jongeren van 5 t/m 18 jaar kunnen zelf kunst kopen. In beide musea is een tentoonstellingsruimte ingericht met 16 werken van Nederlandse kunstenaars, die speciaal voor de kindergalerie gemaakt zijn. Alleen kinderen mogen naar binnen. Voor € 45,- kunnen zij hun eigen echte kunstwerk kopen, dat ze zelf uitgezocht hebben. Het thema van deze editie is ‘vluchtelingen’ waarbij € 5 van elk verkocht werk naar Vluchtelingenwerk Nederland gaat. Bij het project verschijnt een kleurboek, dat tegelijk een catalogus is. Het kleurboek is verkrijgbaar in de musea, en wordt daarnaast door Vluchtelingenwerk Nederland verspreid onder kinderen in asielzoekerscentra.
Weer leven we in een in tijd van Grote Volksverhuizing. Net als bijna tweeduizend jaar geleden veroorzaakt onrust in het Oosten een massale trek naar het Westen. Met dit beeld plaatste Dr. Lida van den Broek, directeur Kantharos, bureau voor managen van etnische diversiteit de huidige stroom asielzoekers in een breder kader. En net zoals de Batavieren Nederlanders werden, zo worden ook deze nieuwe Nederlanders deel van onze samenleving. Dat dit een verrijking kan opleveren bewijst de tentoonstelling die zij met haar speech opende in het Kunstencentrum K38 te Roden. Zes gast-kunstenaars, met zeer verschillende achtergrond, maar allen van ‘ elders’, laten hun werk zien Heimwee, acceptatie, verwondering en kwetsbaarheid beeldend vertolkt: ‘KIJK: EEN GAST IN HUIS’.
Met de tentoonstelling American Neon Signs by Day & Night brengt het Nederlands Fotomuseum een hommage aan de kunstenaar Toon Michiels (1950 – 2015). Tijdens zijn road trips door de Verenigde Staten midden jaren zeventig raakte Michiels gefascineerd door de neon signs die hotels en restaurants hadden geplaatst om de voorbijrijdende automobilist te verleiden tot een stop. Voor hem symboliseerden deze neons de typische Amerikaanse on the road cultuur. Hij fotografeerde de neon signs systematisch, eenmaal overdag en eenmaal ’s nacht, waaruit een reeks fraaie tweeluiken ontstond. Meer dan 35 jaar later wordt zijn werk herontdekt en op waarde geschat en voor het eerst in Nederland en daarbuiten getoond.
De Foundation ‘De 11 Lijnen’ stelt “Indeed” voor, een tentoonstelling van Sheila Hicks samengesteld door curator Camille Morineau. Sheila Hicks werkt al meer dan vijftig jaar met het eeuwenoude medium van het weven. Om een link te vormen met de omgevende ruimtes, gaat ze artistieke ontmoetingen aan met plantaardige, dierlijke en industrieel gemaakte vezels. Haar muurwerken, sculpturen, installaties en performances zijn gemaakt met natuurlijke en technologisch verfijnde materialen
met explosieve kleuren of majestueuze monochrome tinten. Karel Appel (1921-2006) is internationaal gezien een van de beroemdste Nederlandse kunstenaars van de twintigste eeuw. In 2016 is het tien jaar geleden dat hij is overleden. Een mooi moment om een frisse blik te werpen op een oeuvre, dat velen vooral met de jaren 50 en CoBrA associëren, maar dat zich over meer dan zes decennia uitstrekt. Gemeentemuseum Den Haag belicht Appel met dit grootse retrospectief vanuit verschillende gezichtspunten. De tentoonstelling vormt een spil van een brede internationale herontdekking van Appels werk. Ook in steden als Parijs, München en Washington zijn tentoonstellingen georganiseerd.
Met de tentoonstelling The Fish Pond Song van Jeroen Kooijmans in het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch start de Bosch Grand Tour, het programma van zeven Brabantse musea in het Jheronimus Boschjaar 2016. De Bosch Grand Tour is een nieuw samenwerkingsverband van de toonaangevende musea in Breda, Eindhoven, ’s-Hertogenbosch en Tilburg. Zeven musea presenteren een actueel tentoonstellingsprogramma geïnspireerd door het werk van Bosch.
Performance van Emmeline de Mooij in het Centraal Museum te UtrechtIn het Centraal Museum vindt van 20 december t/m 28 februari 2016 de performance Kunst in Therapie plaats van kunstenaar Emmeline de Mooij (1978). Met de performance laat De Mooij vijf kunstwerken uit de museumcollectie in therapie gaan. Kunst in Therapie bestaat uit vijf afzonderlijke therapiesessies waarin telkens één kunstwerk in therapie gaat. Bezoekers mogen bij de sessies aanwezig zijn als publiek. Met de performance brengt De Mooij de kijker dichter bij de essentie van een kunstwerk en geeft ze ook andere manieren om naar het kunstwerk te kijken. Met deze therapeutische performance wist De Mooij zich eerder al in de kijker te spelen bij de Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2014.
Een verrassende presentatie van een groep jonge afgestudeerde kunstenaars KABK in GEM Den HaagDe tentoonstelling loopt tot 17 januari 2016 Nieuwsgierig naar de ideeën en de uitvoering van deze ideeën van pas afgestudeerde kunstenaars, ging ik kijken in GEM Den Haag naar de tentoonstelling Now or Never #3. GEM geeft elke twee jaar nieuw, jong afgestudeerd talent de ruimte om zich te presenteren. Dit keer zijn het twaalf veelbelovende kunstenaars die hun afstudeerproject presenteren aan het publiek. Het is heel fijn om te zien dat alle projecten gemaakt zijn met veel focus op hedendaagse issues. Waarbij ik kan vaststellen dat de werkprocessen intensief en met zorgvuldigheid gemaakt zijn. Ik heb hier een keuze gemaakt uit wat me het meeste aanspreekt. Binnenkomend in de grote zaal boven, mooi ruimtelijk ingericht, valt me het werk op van Bjorn Barendse. Voor deze kunstenaar is humor en relativerend in het leven staan belangrijk. Zijn installaties kunnen op esthetisch, maatschappelijk/politiek niveau worden benaderd en ik denk een vette glimlach te zien naar de kunstwereld die zichzelf af en toe zo serieus neemt. Het gebruik van zijn materialen is verrassend, zo lijkt hij een uitgangspunt van Rothko te nemen voor het werk wat hier hangt. Fluweelachtige stoffen zijn hier dan het uitgangspunt. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: info@kunstkrant.nl |