Een verrassende presentatie van een groep jonge afgestudeerde kunstenaars KABK in GEM Den HaagDe tentoonstelling loopt tot 17 januari 2016 Nieuwsgierig naar de ideeën en de uitvoering van deze ideeën van pas afgestudeerde kunstenaars, ging ik kijken in GEM Den Haag naar de tentoonstelling Now or Never #3. GEM geeft elke twee jaar nieuw, jong afgestudeerd talent de ruimte om zich te presenteren. Dit keer zijn het twaalf veelbelovende kunstenaars die hun afstudeerproject presenteren aan het publiek. Het is heel fijn om te zien dat alle projecten gemaakt zijn met veel focus op hedendaagse issues. Waarbij ik kan vaststellen dat de werkprocessen intensief en met zorgvuldigheid gemaakt zijn. Ik heb hier een keuze gemaakt uit wat me het meeste aanspreekt. Binnenkomend in de grote zaal boven, mooi ruimtelijk ingericht, valt me het werk op van Bjorn Barendse. Voor deze kunstenaar is humor en relativerend in het leven staan belangrijk. Zijn installaties kunnen op esthetisch, maatschappelijk/politiek niveau worden benaderd en ik denk een vette glimlach te zien naar de kunstwereld die zichzelf af en toe zo serieus neemt. Het gebruik van zijn materialen is verrassend, zo lijkt hij een uitgangspunt van Rothko te nemen voor het werk wat hier hangt. Fluweelachtige stoffen zijn hier dan het uitgangspunt. Verder lopend kom ik bij de installatie van Martin Gabriel. Op mijn tenen staand om in deze witte hogen open kubus te kijken, openbaart zich een vreemde wereld aan me. Een kamer ingericht met vrolijk gedecoreerde vlakken en vlakjes, maar leeg en geïsoleerd, het enige menselijke wat ik ontdek is een geschilderd portretje op een randje en verderop een eenzaam bloemenvaasje, ook geschilderd. Hij noemt dit werk The native reality. Een wereld die we kennen als het onderbewuste of, meer concreet, de kosmos. Met ingrepen in de ruimte wil Gabriel de niet tastbare wereld weergeven. Met een video ervoor geeft hij een kijk op wat zich hier afspeelt. Bijzonder en ingenieus bedacht! Ertegenover staan twee heel ontroerende sculpturen, met grote eenvoud gemaakt. Ook de materiaalkeuze lijkt heel intuïtief. Zoals bij dit stille werkje. Een hoopje aarde met daarop een diertje, 't is niet van hout gemaakt, waarvan dan wel? De kunstenaar bevrijdt zijn beelden van oude symboliek en geeft ze nieuwe betekenis. Tussen de grenzen van leven en dood, verbeelding en werkelijkheid. Kijk zelf maar ... Doorlopend door de deur naar de zaal boven moet ik grinniken; de wijde hoek bij de deur wordt helemaal ingenomen door een installatie van Olya Oleinic. Maandenlang heeft deze kunstenaar gegoogeled op zoektermen en het resultaat hiervan is een beeldcollectie die een eindeloze bron van informatie suggereert om ons leven te willen verbeteren. In werkelijkheid is het een overspoelen van vaak overbodige kennis en benadrukt het de maakbare wereld van nu. De manier van presentatie is open, allemaal kaarten opgesteld op randen en verdeeld over de hele muur. Het leuke hier is dat je als bezoeker de kaarten kunt meenemen, wat iedereen ook doet natuurlijk. Ik ervaar het als treffend voor deze tijd! Op de achterwand is dan weer een grote weergave van foto’s van Esther Hovers die met haar project allemaal vormen van afwijkend gedrag in de openbare ruimte laat zien. Tegenwoordig hangen overal camera’s om dit gedrag te signaleren. Voor het oog van de camera kan iedereen een potentiële verdachte zijn, want wat is afwijkend gedrag? Ze heeft hier een drukke locatie in Den Haag gekozen en het is fascinerend, dit straatbeeld van alledag! Hovers maakt hiermee een punt over de samenleving van nu. Ook naar het werk van Micky Yang blijf ik kijken. De titel is een woordspeling op de Kilamanjaro, waarom deze keuze? De fascinatie voor het uiterlijk en de bewegingen van gesmolten lava zette haar ertoe om dit werk vorm tegeven. Met hulp van soms technische complexe maakproces probeert ze een nieuwe interpretatie aan het publiek door te geven. Mooi, heel mooi, Japans aandoend, stoer, maar ook kwetsbaar, zeker in het kleurgebruik! In de zalen en kabinetten die weer uitkomen op de voorhal is dan nog o.a. het foto en video werk van Jason Akira Somma te zien. Dit staat los van de presentatie boven, maar is wel heel speciaal. Deze kunstenaar is internationaal bekend en gaat de fysieke interaktie aan met technologie, terwijl hij ingrijpt in de visuele presentatie. Modellen die door deze ingrepen van Yang een fraai en choreografisch beeld laten zien! Nieuwsgierig naar het werk van deze jonge kunstenaars en de wonderlijke choreografische beelden van Jason Akira Somma, ga dan gauw kijken, ook beneden in de kelderverdieping is nog veel fraais te zien! Ik hoop vooral voor deze nog heel jonge kunstenaars dat ze zich blijven ontwikkelen en doorgaan met deze grote inzet die ze hier laten zien. Veelbelovend! Adres: Stadhouderslaan 43 2517 HV Den Haag Openingstijden: Het GEM/Fotomuseum Den Haag is geopend van dinsdag t/m zondag 12.00 – 18.00 uur. Geopend op alle feestdagen behalve op 25 december 2015. De kassa sluit om 17.45 uur. Op 24 december en op 31 december 2015 is het museum geopend tot 16:00 uur. Toegangsprijzen: € 8,00 Museumkaart gratis Groepen groter dan 15 personen graag twee weken vooraf aanmelden via telefoonnummer: 070- 33 81 120 Recensie : Riedstra | kunstenaar | [email protected] | www.riedstra.eu
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |