Vanwege de corona-pandemie kan Festival Classique niet plaatsvinden van 17 tot en met 21 juni 2020. Het festival wordt verplaatst naar 16 tot en met 20 juni 2021.
De uitbraak van het coronavirus en de maatregelen die door de Rijksoverheid getroffen zijn om de pandemie te beteugelen, hebben een grote impact op de organisatie van het festival. Hoewel het festival net niet binnen de gestelde periode van de huidige maatregelen valt, hebben de maatregelen verstrekkende gevolgen. Zo kunnen repetities met grotere groepen musici of zangers niet plaatsvinden, waaronder repetities voor de strandvoorstelling La Traviata, opera aan zee. Neeltje Leemans, directeur van Festival Classique, is aangeslagen. ”De keten van de culturele sector staat zwaar onder druk, onmisbare schakels vallen om. Sponsoren kunnen zich niet meer committeren aan financiële toezeggingen. Hierdoor zijn we helaas niet meer in staat om Festival Classique op een verantwoorde manier inhoudelijk en productioneel te realiseren. Maar bovenal staan de veiligheid en de gezondheid van ons publiek, medewerkers en partners voorop bij het nemen van deze moeilijke beslissing.” Leemans vervolgt: “Voordat de eerste maatregelen werden aangekondigd, lagen we op schema met de organisatie van het festival. Het programma was rond, de pre-productie stond klaar en de laatste hand werd gelegd aan het programmaboekje en de website. Ook waren we net begonnen met de koorrepetities voor de strandproductie La Traviata, opera aan zee. De ticketverkoop zou op 7 april van start gaan. Een moment waar we erg naar uitkeken omdat de voorverkoop die in december 2019 plaatsvond, veelbelovend was.“ Bezoekers die in de voorverkoop kaarten kochten, hebben inmiddels een persoonlijk bericht ontvangen. Festival Classique wordt verplaatst naar 2021 en vindt plaats van 16 tot en met 20 juni 2021 op diverse locaties in Scheveningen, Den Haag. Meer informatie is beschikbaar via www.festivalclassique.nl. .
0 Comments
(©)Riedstra
Omdat alle kunstevenementen de komende weken afgelast zijn, schrijft Riedstra in plaats van recensies een kleine serie over natuur in de kunstgeschiedenis. In de vorige aflevering was te lezen dat het landschapschilderen zijn oorsprong in Nederland vond. In de Gouden Eeuw was er de behoefte vanuit de welgestelde kooplui om hun huizen te decoreren met schilderijen van een niet-religieuze aard. Tot dan toe was religie naast stillevens en portretten, de norm voor schilderijen. 17e en 18e eeuw, impressionisme Rond de 17e eeuw begon de kunstwereld te veranderen. In de Nederlandse schilderkunst werden symboliek en een groot kleurenrijkdom op de doeken steeds belangrijker. In deze tijd begonnen kunstenaars ook te tekenen. Reden hiervoor was dat het goedkoper en sneller was dan het intensieve en precieze schilderen. Echter werden de tekeningen nauwelijks bekeken door mensen, met als gevolg dat ze in laden verdwenen. Pas veel later kwam er aandacht voor de tekeningen van de kunstenaars uit de 17e eeuw. Een goed voorbeeld hiervan is de tekening van Rembrandt van Rijn. Speciaal voor alle frisse-neus-wandelaars en berenjagers in Kampen heeft Galerie Tripmaker een expolage ingericht; een expositie in de etalage. In de expolage ‘De vrije wereld van Wouter Berns’ zijn sleutelstukken met korte uitleg te zien uit de tentoonstelling die 4 april feestelijk geopend zou worden. “We vinden het tijdens de Coronacrisis niet verantwoord om open te gaan. Maar in deze surrealistische tijd willen we wandelaars wel graag iets te kijken en te praten geven,” licht Wouter Berns toe. “Hopelijk inspireert dit meer pandeigenaren en winkeliers om juist nu extra aandacht te besteden aan hun etalage.” Het is een ware Instagram-sensatie. Het Nederlandse Instagram-account tussen kunst en quarantaine roept mensen op om foto’s te plaatsen waar ze een bekend kunstwerk nadoen. De twee initiatiefneemsters, Anneloes Officier en Floor de Weger, bedachten op één van hun thuiswerkdagen een challenge. Omdat het eindeloze thuiszitten nou eenmaal niet heel denderend is, was de uitdaging om een bekend schilderij na te maken met minstens drie voorwerpen uit je eigen huis.
Museum het Schip geeft nu een online tour door hun tentoonstelling Bruno Taut. Het Amsterdamse museum opende begin maart de tentoonstelling, maar moest deze een week later vanwege de coronamaatregelen alweer sluiten.
Leon Keer, een van ’s werelds bekendste straat kunstenaars heeft bij het RAUM in Utrecht een bijzondere vloerschildering gemaakt. Het 150m2 grote werk heeft de naam ‘Sensibility and Sensitivity’ en bestaat uit twee delen die met elkaar verbonden zijn. Het hart en de hersenen die te zien zijn op de schildering zijn met elkaar verbonden door een touw. Ondanks de Coronacrisis heeft de schildering sinds de opening van afgelopen zaterdag al veel bekijks getrokken.
(©)Riedstra
Omdat alle kunstevenementen de komende weken afgelast zijn, schrijft Riedstra in plaats van recensies een kleine serie over natuur in de kunstgeschiedenis. Tijd en plaats De wortels voor landschap-schilderen liggen in de oudheid. In de Chinese kunst, waar al ruim duizend jaar landschappen worden geschilderd. Ze tekenden en schilderden vanuit filosofische tradities (Taoisme, in harmonie met de natuur). Ook de Grieken en Romeinen schilderden landschappen en tuinen. In de tijd van het Romeinse Rijk werden de muren van de steden beschilderd met boeiende landschappen. Na de val van het Romeinse Rijk verdween deze vorm. De schilderijen op de muren werden vervangen door religieuze taferelen. In de 16e eeuw, in de tijd van de Renaissance kwamen deze invloeden uit het Romeinse Rijk weer terug, en begonnen kunstenaars weer oog te krijgen voor het landschap. Rond deze tijd krijgt het schilderen van landschappen in Europa vorm. De term ‘landschap schilderen’ wordt dan ook voor het eerst genoemd. De uitgangspunten van deze stroming waren wel anders dan in de huidige tijd. In het Europa van de 16e eeuw schilderde men wat men zag, of juist met veel verbeelding. Een goed voorbeeld van dit laatste is Joachim Patinir (1480-1524) die pionierde in het landschap schilderen in Europa. Het Amsterdamse museum probeert kunstliefhebbers deze bijzondere tijd door te laten komen. Veel mensen die momenteel thuis zitten vanwege de dreiging van het coronavirus, beginnen zich na een aantal dagen te vervelen. Om deze verveling tegen te gaan en de dagen om te laten gaan, biedt het Rijksmuseum verschillende opties aan om thuis van kunst te kunnen genieten.
Tekst: Jelle Jeensma
Beeldend Kunstenaar Maryan Geluk krijgt door de Japanse keizer de Dark-blue Ribbon Medal uitgereikt. De prijs ontvangt ze voor twee vloerinstallaties die deel uit gaan maken van de vaste collectie van het National Museum of Modern Art Kyoto (MOMAK) Alle activiteiten worden uitgesteld of afgelast. In overleg met kunstenaars en partners zoekt de kunsthal waar mogelijk naar nieuwe data in de toekomst.
WAAROM? Om de gezondheid van zwakkere mensen en de zorgcapaciteit van de ziekenhuizen te vrijwaren, zijn grondige preventieve maatregelen nodig. Door tijdelijk te sluiten hoopt de organisatie bij te dragen aan een minder snelle verspreiding van het virus. WAT NA 31 MAART? In de komende weken wordt bekeken hoe de situatie evolueert. Houdt Kunstkrant.nl of de website van de Kunsthal Gent in de gaten voor actuele informatie en ontwikkelingen op het gebied van corona en activiteiten. Op vrijdag 13 maart zou het radiocollectief uit het ontwikkelingsprogramma, Ja Ja Ja Nee Nee Nee, met twee lecture-performances hun werkperiode in Kunsthal Gent officieel op gang trappen. Ook op vrijdag had Post Collective een Vocal Performance workshop gepland. Op zaterdag en zondag zou Manoeuvre samen met Ada van Hoorebeke, Kato Six en Maartje Fliervoet en vele deelnemers verder werken aan Fake Calligraphy #4. Deze activiteiten worden dus al uitgesteld naar latere datum. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |