Opening donderdag 23 januari vanaf 17.30 uur
Foam opent het jaar 2020 met de eerste tentoonstelling in Nederland van de beroemde Amerikaanse schrijver Wright Morris (1910-1998). Naast zijn schrijverschap wijdde Morris een korte periode in zijn leven aan de fotografie. Op bijzondere wijze legde hij de armoede en het verval in het Amerika van de jaren ’30 en ’40 vast. Hij verwerkte zijn foto’s in zogenaamde beeldromans waarin beeld en tekst elkaar versterken. Hoewel relatief onbekend, en overschaduwd door zijn prijswinnende romans, doen zijn foto’s niet onder voor het werk van andere iconische fotografen van zijn tijd.
0 Comments
Signatuur, vingerafdruk en scheepsmasten
Op drie verschillende schilderijen van Pieter de Hooch zijn voorafgaand aan de inrichting van de tentoonstelling Pieter de Hooch in Delft. Uit de schaduw van Vermeer ontdekkingen gedaan. Op het doek Kaartspelers in een zonovergoten ruimte uit de Royal Collection Trust (uit de privécollectie van H.M. Queen Elizabeth II) is een vingerafdruk ontdekt en op het werk Hollandse binnenplaats uit de National Gallery of Art (Washington) waren tijdens infrarood-onderzoek scheepsmasten te zien. Op het schilderij De goudweegster uit de Gemäldegalerie Staatliche Museen zu Berlin zijn fragmenten van een signatuur ontdekt die zeer waarschijnlijk aan de beroemde Delftse meester toegeschreven kan worden. Voor Museum Prinsenhof Delft zijn de ontdekkingen een onverwacht en spannend gevolg van het bijeenbrengen van 29 doeken voor de tentoonstelling die op 11 oktober opende voor het publiek. 'De drang iets te maken wat nog niet bestaat, blijft mij voortdrijven’, aldus kunstenaar Eli Content (76), wiens eindeloze scheppingsdrang terug te zien is in een overzichtstentoonstelling in het Joods Historisch Museum van 29 november 2019 tot en met 10 mei 2020. In Eli Content. So much I gazed om beauty ervaart de bezoeker hoe Content zich laat inspireren door de schoonheid van de schepping en het jodendom, maar ook door striptekeningen, plastic speelgoed en medische handboeken. Een zeldzaam achttiende-eeuws glas met als thema herenliefde is in het openingsweekend van PAN Amsterdam verkocht aan het Victoria and Albert Museum in Londen. Het glas met de afgebeelde Bijbelse figuren David en Jonathan, waarin een homo-erotische boodschap is verborgen, werd aangeboden door Frides Laméris kunst- en Antiekhandel. De eerste twee dagen werden veel verkopen gemeld. Kunstgalerij Albricht verkocht verschillende schilderijen waaronder ‘Rozen en herfstbladeren’ uit 1948 van Charley Toorop. Het schilderij met een gezicht op Florence van Abraham Teerlink (1776-1857) dat Kunsthandel P. de Boer toonde en voor het eerst in 150 jaar op de markt was, ging naar een particuliere verzamelaar. Tijdens het openingsweekend ontving de beurs voor kunst, antiek en design ruim 10.000 bezoekers.
PAN Amsterdam vindt plaats t/m 1 december 2019 Dan neem je toch gewoon een hond?
‘Je weet ook niet hoe je overkomt op anderen. Hoe je je voelt en hoe je eruitziet hoeft niet hetzelfde te zijn. Dus hoe voel je je? Alsof je van een hoogte van zo’n honderd meter ter aarde bent gestort, aldoor bij bewustzijn, en met zo’n klap met je voeten naar 'voren in een rozenperk bent neergekomen dat je er tot aan je knieën in verdwenen bent, en door de schok al je inwendige organen uiteen zijn gereten en uit je lichaam geperst. Zo voelt het, en waarom zou het er dan anders uitzien? Geen wonder dat sommigen naar een veiliger gespreksonderwerp willen uitwijken. En misschien mijden ze niet hem en de dood, maar mijden ze jou.'(Julian Barnes) Achter in de twintig gooide Corrie Kuijs [1955 Haarlem] het roer om om haar liefste wens te vervullen: het volgen van een opleiding aan een academie voor beeldende kunst. Het werden er twee, Minerva [Groningen] en ArtEZ [Arnhem]. De kunstenaar woont en werkt in Nijmegen. Corrie Kuijs is bij een breed publiek vooral bekend als schilder van non-figuratieve aan het Constructivisme verwante schilderijen. Inspiratie daarvoor vindt zij in karakteristieke eigenschappen van architectuur: aaneenschakeling van ruimten en volumes. Uit hout vervaardigt ze geometrische objecten. Die worden vervolgens gegroepeerd. De groeperingen worden als uitgangspunt gebruikt voor de tekeningen en schilderijen. De objecten ziet zij als driedimensionale modellen voor haar tweedimensionale werk. De geometrische “modellenblokjes” zijn dus in eerste plaats dienstbaar aan de schilderkunst. Het beeldhouwen is daarmee in de grond een voorbereiding het schilderen. De modellen vormen de basis voor de schilderijen, zoals Imaginaire Ruimten, Scènes, Mentale Ruimten en Constructies. Wel zijn enkele modellen later uitgevoerd als autonome werken in kostbare materialen zoals brons, messing en ebbenhout. "Spannende, zorgvuldig en professioneel gemaakte kunst in DUNAatelier"
Anders dan de titel "Buiten-land" van de nieuwe tentoonstelling in het DUNAatelier suggereert, zijn op de nieuwe tentoonstelling behalve buitenlandse ook Nederlandse landschappen te zien. Wat de geëxposeerde werken gemeen hebben is dat ze "en plein air", dus naar waarneming in de buitenlucht zijn gemaakt. Vanaf zondag 1 december tot en met 5 januari krijgen bezoekers op vrijdag, zaterdag en zondag tussen 13.30 uur en 16.00 uur zo'n vijftig werken te zien van Theo de Feyter, Lau Heidendael, Bert Osinga, Joanna Quispel, Wendelien Schönfeld en Kris Spinhoven. "Het gaat om schilderijen in olieverf, acryl of gemengde technieken, tekeningen, pastels enzovoort. Het kan van alles zijn", zegt De Feijter. "De werken hebben gemeen dat ze realistisch en naar waarneming zijn gemaakt. Kortom: Buiten-land, is een expositie van landschappen van buitenschilders. 80 kunstwerken zijn dit voorjaar van eigenaar verwisseld. Prachtig werk voor lieve prijzen. Zowel particulieren als kunstenaars verkopen tijdens deze expositie hun kunstwerken. Kunst die ‘te veel’ is en waar geen plaats meer voor is in huis of atelier. In een salonachtige opstelling zal veel (oud)werk van onder andere Zaanse kunstenaars aangeboden worden voor aantrekkelijke prijzen.
Beeldend kunstenaar Harri Huijsman (Amsterdam 1941 - Alkmaar 2018) exposeerde al eerder, eind 2017 enkele maanden voor zijn dood, bij Zaansgroen met de tentoonstelling 'De streek van zien'.
Deze expo inspireerde, mede door zijn succes, tot een reeks streken die door een onervaren kijker alleen in sprookjes voor mogelijk wordt gehouden. Net als sprookjes waren volkswijsheden, nu veelal vergeten, van oudsher een middel om de onervaren mens bij te lichten. Volkswijsheden zoals dit oude Brabants spreekwoord: "Van fèène rèège èn fèèn mêense wòr ut miste nat". (Vertaling: van fijne mensen en fijne regen wordt je het meeste nat.) 22 November 2019 – 11 January 2020
For his fifth solo exhibition at Galerie Fons Welters, Matthew Monahan (1972, Los Angeles) presents a series of seven sculptures and four collages. The sculptures are formed out of stainless steel with oil paint. With this, Monahan is circling back to artistic methods confronting him with age old problems of invention of technique with at the heart a classical, romantic subject. This tension between the new and the classical has always been of interest to Monahan, both in the movements of art history and in his own oeuvre. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |