Tekst: Jelle Jeensma Beeldend Kunstenaar Maryan Geluk krijgt door de Japanse keizer de Dark-blue Ribbon Medal uitgereikt. De prijs ontvangt ze voor twee vloerinstallaties die deel uit gaan maken van de vaste collectie van het National Museum of Modern Art Kyoto (MOMAK) Als kunstenaar heeft Geluk grote belangstelling voor architectuur, stedenbouw en plattegronden. ‘Ik vind het interessant te zien hoe architectuur binnen- en buitenruimtes invult. Daarbij heb ik oog voor patronen, die een bepaald ritme teweegbrengen als je erlangs loopt. Dat wordt veroorzaakt door herhalingen in een regelmatige structuur. Verrassend is dat je die herhalingen steeds anders kunt waarnemen door zelf te bewegen, door ernaar te kijken als je erlangs loopt. Zo zie je een gevel vanuit meerdere perspectieven anders. Daarnaast zijn lichtinval en schaduwwerking van invloed. Daarom ben ik ook een liefhebber van de seizoenen waarin het licht een specifieke kleur aanneemt.”
Jarenlang was Maryan Geluk werkzaam als adviseur bij gemeenten als Amsterdam en Zaanstad. Vanuit die functie gaf ze andere kunstenaars de kans om invulling te geven aan openbare ruimtes. Als kunstenaar doet ze hetzelfde, maar dan meestal voor binnenruimtes. Zo maakte ze vloerinstallaties in kerken die de oorspronkelijke functie verloren. De installaties van Geluk is een werk met een relatie met, en interactie tussen werk, ruimte, publiek en context. Bezoekers van haar werk, zijn een actief deel van het werk. Geluk werkt met materialen als hout, papier, acryl en inkt. De laatste jaren vooral met papier en textiel. De kunstenaar voelt zich verbonden met de kunstenaarsbeweging Zero, die in de jaren zestig in ons land furore maakte met de aandacht voor licht, beweging en het elementaire van materialen. In 1987 woonde Maryan Geluk in Japan, en sinds toen heeft ze een innige band met het land. Haar werk valt goed in de Japanse kunst. In haar werk vraagt ze om rust en aandacht in een chaotische, overbevolkte wereld. Aaan het MOMAK schonk ze twee vloerinstallaties. De eerste is de installatie ‘Velvet City’, die eerder in de Nicolaikerk in Utrecht te bewonderen viel. Het is meer dan zeven meter lang, drie meter breed en bestaat uit patroonmatig gelegde houten blokken voorzien van een rode flockprint (rood staat in Japan voor geluk); en omgeven door een plint van recycled papier en plastic. De andere vloerinstallatie heet ‘To find emptiness’ en is vijf bij vier meter, bestaande uit papier, cement, acryl en inkt. Hiervoor heeft Geluk steden- en wegenkaarten gekopieerd en opgerold, waarop teksten zijn aangebracht van Italo Calvino’s boek ‘Onzichtbare steden’. Inmiddels zijn beide kunstwerken per schip naar Japan versleept en is Geluk in afwachting van de Dark-blue Ribbon Medal, uit te reiken door de Japanse keizer vanwege haar maatschappelijke bijdrage aan het land van de rijzende zon.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |