In de tentoonstelling ZWART. Van houtskool tot high-res presenteert museum Kranenburgh kunstenaars die kleur laten voor wat het is. Ook al maken digitale technieken alle kleuren, vormen en bewerkingen mogelijk, de kunstenaars in ZWART kiezen juist nu voor eenvoud, voor restrictie en het contrast van donker en licht. Houtskooltekeningen, zwart-wit foto’s, wandreliëfs en sculpturen balanceren tussen abstract en figuratief, tussen het waarneembare en het onzichtbare. Voor het merendeel van de deelnemende kunstenaars is de tentoonstelling het eerste museale podium waarop hun werk met elkaar in verband wordt gebracht. ZWART. Van houtskool tot high-res is te zien van 11 december 2016 tot en met 19 maart 2017. Het vertrekpunt van de tentoonstelling is het kunstwerk Come on Charley, this is the right path dat Awoiska van der Molen (1972) in 2013 aan Kranenburgh schonk. De monumentale zwart-wit foto portretteert de museumtuin en is het resultaat van uren wachten op de juiste verhouding tussen donker en licht. Of dat in de vroege ochtend of late avond is onthult de foto niet, net zomin als het jaargetijde. De foto lijkt de tijd stil te zetten zonder voor een bepaald moment te kiezen. De keuze voor zwart-wit versterkt dit nog eens.
ZWART Veel kunstenaars in de tentoonstelling zetten het zwart in om tot een zo kernachtig mogelijk werk te komen. Zij gebruiken het zwart op zoek naar een universele betekenis van hun werk. Bob Eikelboom onderzoekt de fundamenten van de schilderkunst en breekt elk heilig huisje af. Zijn monochrome canvassen zijn bespoten met autolak. De figuratieve elementen op deze doeken zijn stickers of magneten. De jonge fotograaf Tom Callemin maakt furore met zijn verstilde, donkere en vervreemdende foto’s. Personages of objecten worden omringd door inktzwarte duisternis, losgemaakt van een context die hun bestaan betekenis kan geven. De abstracte schilderijen van Paul Beumer presenteren zich als een landschap: laag over laag over laag. In zijn recente werk dringt de natuur zelfs letterlijk door; Beumer mengt plantenresten en aarde met bijvoorbeeld waterverf en inkt. Renie Spoelstra gebruikt voor haar donkere landschapstekeningen vooral foto’s en films die ze op haar reizen maakte. Haar donkere panorama’s kennen een onderhuidse spanning waarin het landschap lijkt te wachten op wat komen gaat. Deelnemende kunstenaars Paul Beumer (1982) | Tom Callemin (België, 1991) | Karin van Dam (1959) | Florette Dijkstra (1963) | Bob Eikelboom (1981) | Anouk Griffioen (1979) | Arjan van Helmond (1971) | Awoiska van der Molen (1972) | Pieter Paul Pothoven (1981) | Renie Spoelstra (1974) | Levi van Veluw (1985) | en anderen.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |