Na de succesvolle tentoonstelling Vivian Maier – Street Photographer bij Foam in 2014 is aankomend voorjaar de tentoonstelling Vivian Maier – Works in Color te zien. Vivian Maier (New York, 1926-2009) was werkzaam als kinderoppas maar fotografeerde gedurende haar hele leven, zonder dat iemand uit haar omgeving ooit het resultaat hiervan zag. Haar werk werd pas na haar dood ontdekt toen een doos met negatieven op een lokale veiling werd aangeboden en vervolgens direct een wereldwijd sensatie veroorzaakte. Het indrukwekkende oeuvre van Maier kan zich meten met beroemde tijdgenoten. De tentoonstelling is te zien van 10 april tot en met 28 juni 2020. Vivian Maier werd voornamelijk bekend om haar zwart-witfoto’s. In deze tentoonstelling zal een onbekender deel van haar oeuvre te zien zijn: ruim 60 kleurenfoto’s uit de periode 1956-1986. Veelal maakte Maier momentopnamen van het dagelijks leven. De foto’s in de tentoonstelling tonen het straatbeeld van Chicago, - de stad waar Maier een groot deel van haar leven woonde - mensen, objecten, billboards en winkeletalages. Haar werk in kleur lijkt wat speelser en meer tongue in cheek dan haar zwart-wit werk. Dat komt ook omdat ze een andere camera voor haar kleurenfoto’s gebruikte: namelijk een Leica in plaats van een Rolleiflex. Vivian Maier werd geboren in de VS als dochter van een Franse moeder en Oostenrijkse vader. Haar ouders verdwenen vroeg uit haar leven waardoor ze snel op eigen benen moest staan. Vanaf 1951 begon ze als nanny te werken en bleef dit voor de rest van haar leven doen. Haar fotografische werk concentreerde zich op sociale onderwerpen: het straatleven, minder bedeelden en immigranten. Ze experimenteerde steeds meer met kleurenfilm, wat tot een abstractere benadering van haar fotografie leidde. Bij een welgestelde familie in Chicago bij wie ze in 1956 introk, kreeg Maier haar eigen badkamer, die haar eerste eigen donkere kamer werd. Toen de kinderen volwassen werden in de jaren ’70, was Maier gedwongen werk te zoeken bij andere families, zodat ze haar filmmateriaal niet meer kon ontwikkelen en de filmrolletjes zich begonnen op te stapelen. Financiële zorgen en het gebrek aan een vast dak boven haar hoofd leidden ertoe dat Maier haar camera uiteindelijk definitief moest neerleggen en haar spullen in een opslag belandden. Haar fotografische archief raakte langzaam in de vergetelheid, totdat het wegens wanbetaling werd geveild in 2007. Pas nadat het in bezit kwam van de Amerikaanse verzamelaar John Maloof, die het nader liet onderzoeken, werd de ongelooflijke kwaliteit van haar werk duidelijk. Het genre van de Amerikaanse straatfotografie wordt voornamelijk gedomineerd door fotografen als Robert Frank, Joel Meyerowitz en Lee Friedlander. De observerende blik van Maier als een onbekende buitenstaander (ze bracht een groot deel van haar jeugd in Frankrijk door) en als vrouw, is een belangrijke aanvulling op de canon van de fotografie. De tentoonstelling is samengesteld in samenwerking met de Howard Greenberg Gallery in New York.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |