Tijdens PAN Amsterdam (19 november t/m 27 november) brengt Vincent van Oss zijn meest recente serie schilderijen in de galerieruimte aan de Lange Leidsedwarsstraat 198-200 in Amsterdam. De gekozen tentoonstellingstitel Nympheas verwijst naar het fenomeen waterlelies waarop de nieuwe serie werken van Van Oss is gebaseerd. De titel vormt daarnaast ook een meer algemene verwijzing naar de natuur. De vluchtig geschilderde bloem- en kelkvormen die van Oss afgelopen jaar schilderde, leveren in allerlei stadia van abstractie een fascinerend schouwspel op. Er is gejongleerd met vorm en kleur, Van Oss heeft doeken op elkaar afgedrukt en in een enkel geval heeft hij er later figuurtjes in geschilderd, die - weliswaar sterk verkleind - afkomstig zijn van eerdere studies naar model. Uiteindelijk laat hij het hele proces los waardoor de werken als vanzelf lijken te zijn ontstaan en uitmonden in vluchtig opgezette ‘watercolor like paintings’. De beschouwer mag er zijn eigen invulling aan geven, al dient die er wel rekening mee te houden dat het van Oss’ opzet is om zijn werk als edelstenen te laten schijnen. Vincent van Oss Al bijna veertig jaar schildert Vincent van Oss. Daarnaast geeft hij ook lessen schilderen en tekenen in zijn eigen atelier. Beroemde schilders als Monet en Courbet hebben hem geïnspireerd bij de onderwerpskeuze van zijn schilderijen zoals: bloemen, de menselijke figuur, een fraai plassengebied in Nederland of het kustgebied bij New Haven (Engeland). Meer en meer heeft hij geleerd tijdens het schilderen los te laten en voorstellingen tevoren niet vast te zetten in sjablonen, wat hij voorheen deed. Wel drukt hij vaker twee beschilderde doeken op elkaar en kijkt daarna wat voor afdruk dat oplevert. Die afdruk is soms heel goed bruikbaar om er later weer op door te werken. Vreemd genoeg kunnen zo uiteindelijk vormen ontstaan die zijn afgeleid van de natuur of van natuurverschijnselen. Voor zijn doeken gebruikt hij meestal diverse soorten sterk verdunde acrylverf, wat hem in staat stelt uiterst transparante in elkaar grijpende vormen op het witte vlak neer te zetten; ze roepen associaties op met water, flora, fauna en gesteente. De transparantie van acrylverf stelt hem in staat vormen duidelijk neer te zetten en fraaie meanderende, in elkaar overlopende stromen weer te geven. Kijk ook naar het schilderij Shine on You, dat in twee basiskleuren is opgezet (geel en blauw). Later heeft hij in dat doek met donkergrijze acrylverf twee mensfiguren getekend die uit zijn modelstudies afkomstig zijn. Ineengestrengeld weergegeven werken ze als een soort diamantvorm. Van Oss zegt daar zelf over: “Dit werk heeft een boodschap voor iedereen: je bent briljant, blijf schijnen. Vincent van Oss doorliep in de jaren tachtig de Kunstacademie in Den Bosch waar hij les kreeg van o.a. Ger Lataster en Lei Molin. In het verleden nam hij deel aan diverse exposities in Amsterdam in o.a. het Stedelijk Museum, W139 en A’pert Gallery. Zijn werk bevindt zich in diverse privé- en bedrijfscollecties.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: info@kunstkrant.nl |