Vanaf 1 juni was het dan eindelijk zover, de musea mochten hun deuren weer openen na een lange tijd van sluiting. Op die dag ging ook een bijzondere tentoonstelling van start: ‘Unlocked/Reconnected’. Deze collectieve strekt zich uit over 200 locaties in heel Nederland die elk een werk naar eigen keuze presenteren. Dit kan een schilderij, sculptuur, performance of een video-installatie zijn. Musea, presentatie-instellingen, galeries, kunstenaarsinitiatieven en bedrijfscollecties verbinden, waarbij iedere instelling een werk installeert in het entreegebied van de betreffende locatie. ‘Unlocked/Reconnected’ is een extra programma, buiten de reguliere tentoonstellingen om, wat dient als aanjager waarbij er gereflecteerd kan worden op de afgelopen weken en maanden en op de vraag hoe de toekomst eruit zou kunnen zien. Het is een initiatief van Dürst Britt & Mayhey en tegenboschvanvreden. De bijdrage van Omstand aan ‘Unlocked/Reconnected’: Jasper van der Graaf en Jan Willem van Welzenis Omstand beschikt over een etalage aan de Thomas J. Witteroosstraat 16 in Arnhem. Het front van het gebouw bestaat voor het merendeel uit glas, het is ongeveer 7 meter lang en bijna 3 meter hoog. De binnenruimte is 1 meter diep en ‘s avonds verlicht. De achterwand van deze mini-ruimte wordt in gebruik genomen als plek voor wandschilderingen, die telkens tussen de 2 tot 4 maanden zichtbaar zijn en worden dan vervangen door ander werk. Het spits wordt afgebeten in een samenwerkingsproject tussen de kunstenaars Jasper van der Graaf en Jan Willem van Welzenis. Beide maken een werk direct op de wand in de etalage. De schilders Van der Graaf en van Welzenis waarderen elkaars werk en werken non-figuratief, maar zien ook flinke verschillen: Van Welzenis werkt direct en expressief, Van der Graaf meer gepland. Een boeiende combi. Lijnen, vegen, klodders en krassen, verf die soms rechtstreeks uit de tube op het doek is gebracht: de schilderijen van Jan Willem van Welzenis (Oudewater, 1981) zijn pure abstractie. Het krachtige schildergebaar, energiek en bijna wild, is altijd zichtbaar. Voor hem is alles mogelijk, maar dit mogelijke vereist een structurering, de kunstenaar maakt voor zichzelf regels, deze regels komen uit hemzelf voort; regels zijn er om ermee te breken, om ze te overschrijden, om er bovenuit te stijgen. Vrijheid is een noodzaak voor de kunst, niet voor de kunstenaar. Zijn abstractie is een roep om vrijheid. De tekeningen, schilderijen en muurschilderingen van Jasper van der Graaf (Dordrecht, 1975) zijn opgebouwd uit strakke vlakken, elastische lijnen en dynamische structuren, die elkaar lijken aan te trekken en af te stoten. De spontane abstracte bouwsels doen denken aan vormen uit de natuur, kristallen of uitgerekt kauwgom. Zijn werk komt tot stand vanuit de recycling en herschikking van eerdere ontwerpen, als het enten van een plant, waaruit weer iets nieuws groeit.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |