KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Tulpen, tabak, haringvangst. Nederlandse schilderkunst in de Gouden Eeuw

6/3/2018

0 Comments

 
Picture
Hendrik Vroom, Strandlandschap bij Scheveningen, rond 1630, olieverf op eiken paneel, 41,4 x 102,3 cm, in het bezit van de Kunsthalle Bremen – Der Kunstverein in Bremen
7 april t/m 26 augustus 2018 | Kunsthalle Bremen
 
In 2017 schonk de Bremer zakenman Carl Schünemann 32 Nederlandse schilderijen uit de 17de eeuw aan de Kunstverein in Bremen. Tientallen jaren zijn deze werken niet in het openbaar te zien geweest. In de Kunsthalle Bremen worden ze nu voor het eerst samen tentoongesteld. De landschappen, genrestukken, stillevens en zeestukken geven een goed overzicht van de Nederlandse schilderkunst in de Gouden Eeuw.
De zakenman Carl Schünemann stamt uit een belangrijke uitgeversfamilie in Bremen. Samen met zijn neef vormde hij de derde generatie leidinggevenden van de Bremer uitgeverij Carl Ed. Schünemann KG, die niet alleen al heel lang kranten uitgaf, maar ook veel boeken, waaronder kunsthistorische vakliteratuur over de Nederlandse schilderkunst van de 17de eeuw. In samenspraak met experts als Walther Bernt, Ingvar Bergström, Laurens Bol en Horst Gerson bouwde Schünemann in de afgelopen 50 jaar zijn verzameling op, die tot op heden voor de buitenwereld verborgen bleef. Slechts zelden werden afzonderlijke werken in tentoonstellingen opgenomen. Zo maakte in 2017/18 een hoofdwerk uit de verzameling, De serenade van Jacob Ochtervelt, deel uit van de tentoonstelling Vermeer en de meesters van de genreschilderkunst, die eerst te zien was in het Louvre in Parijs, toen in de National Gallery of Ireland in Dublin en vervolgens in de National Gallery of Art in Washington D.C.
De collectie Schünemann in dialoog met de collectie van de Kunsthalle
De schenking van Carl Schünemann bestaat uit 34 schilderijen en een tekening. Het is de omvangrijkste collectie oude meesters, die de Kunstverein sinds zijn oprichting in 1823 heeft gekregen. De Nederlandse kunstwerken zijn een voortreffelijke aanvulling op de collectie Nederlandse schilderkunst van de Kunsthalle Bremen. De nieuwe aanwinsten versterken het aanwezige museumbestand en leggen bijzondere accenten, zoals bij de vroege Jan van Goyen en bij Aert van der Neer. Vooral echter vult de schenking leemten, in het bijzonder op het gebied van bloemstillevens, zeestukken en genreschilderkunst. Maar ook de beide Italiaanse werken en de tekening van Adolph Menzel, die eveneens deel uitmaken van de Schünemann-schenking, passen perfect in de collectie van de Kunsthalle. Dat geldt vooral voor het vroeg-Italiaanse Madonnapaneel: dit wordt de nieuwe pendant van het bekende Bremer Andachtsbild van Masolino.
32 nieuwe Nederlandse schilderijen
Cornelis Verbeeck, Een gevecht tussen een Nederlands en een Turks schip, rond 1618-1620, olieverf op koperplaat, 20 x 31,1 cm,  in het bezit van de Kunsthalle Bremen – Der Kunstverein in Bremen

De schilderijen bieden een overzicht over de veelzijdige landschaps- en marineschilderkunst. De elegante schaatsers van Adam van Breen, uit 1611, zijn een vroeg voorbeeld van de Nederlandse landschapsschilderkunst, net als Jan van Goyens in 1622 gedateerde Landschap met zicht op Leiderdorp. Te zien zijn winterlandschappen, een landschap in maanlicht van Aert van der Neer en duinen aan de kust; daarnaast een klassiek Nederlands riviergezicht met koeien en een windmolen, in 1653 geschilderd door Salomon van Ruysdael.
Schünemann, die zelf de zee opzocht, heeft een bijzondere interesse voor en veel kennis van de marineschilderkunst: negen zeestukken maken de ontwikkeling van dit genre in de 17de eeuw zichtbaar, onder andere vroege werken van Cornelis Claesz van Wieringen, Hendrick Vroom en Cornelis Verbeeck, wiens subtiele schilderij op koper schepen op een ruige zee toont, met bulderende kanonnen en als dramatische overdrijving een reusachtige vis die uit de golven opduikt. Een contrast hiermee vormt het gladde, spiegelende wateroppervlak bij windstil weer op het schilderij van Willem van de Velde de Jongere, dat in 1675 wordt gedateerd.
Veel schilderijen uit de collectie Schünemann vallen op door artistieke en kunsthistorische bijzonderheden, zoals het enige gesigneerde werk van Jeronimus Sweerts of het enige stilleven van de in genrestukken gespecialiseerde kunstenaar Willem van Odekercken. Ongebruikelijke motieven zijn er ook: bijvoorbeeld het Tabaksstilleven van Hubert van Ravesteyn, met een pakje tabak waarop voor reclamedoeleinden een rokende zwarte man is afgebeeld.
Diverse schilderijen bieden een kijkje in de trukendoos van de schilder: zo benutte Rachel Ruysch de afdruk van een vlindervleugel op het oppervlak van haar schilderij. Stillevenschilders gebruikten afbeeldingen van afzonderlijke bloemen als voorbeeld en combineerden die tot steeds weer nieuwe boeketten en bloemenmanden – een uiterst doelmatige werkwijze die is af te lezen aan de schilderijen van Ambrosius Bosschaert de Jongere en Jeronimus Sweerts.
Nederland in de 17de eeuw – geschiedenis en cultuur van een handelsmogendheid
De landschappen, genrestukken, stillevens en marines verschaffen een goede kijk op de geschiedenis en cultuur van Nederland, dat nauwe banden onderhield met de burgerlijk-protestantse handelsstad Bremen. Zo verwijst de tentoonstellingstitel Tulpen, tabak, haringvangst naar de belangrijke handelsgoederen die Nederland in de 17de eeuw welvaart hebben gebracht. De Hollanders beheersten destijds de wereldhandel op zee en waren op het gebied van techniek, infrastructuur en onderwijs toonaangevend in de wereld.
Dit is te zien op de voorstellingen van landschappen met windmolens, strandscènes met visverkopers of zeestukken met bewapende koopvaardijschepen. Een dame in een elegante zijden jurk, in een stijlvol interieur, laat ons bovendien zien hoe de gegoede burgerij leefde, en stillevens met bloemen of rookwaren tonen de kostbare consumptieartikelen van die tijd. De tentoonstelling omvat een veelheid aan thema’s die ook vandaag nog zeer actueel zijn: economische thema’s zoals het speculeren met tulpenbollen (uitmondend in een crash), sociale aspecten zoals het genieten van tabak, en de principiële vraag naar de nationale identiteit.
 
Meer informatie: www.kunsthalle-bremen.de
 
 
Catalogus
Er verschijnt een wetenschappelijke bestandscatalogus (Duits) bij uitgeverij Schünemann, geschreven door Dorothee Hansen, met werkbeschrijvingen van alle schilderijen en nieuwe inzichten omtrent de herkomst ervan. € 29, ca. 180 pagina’s, rijk geïllustreerd.
De catalogus is mogelijk gemaakt door de Ernst von Siemens Kunststiftung. ‘De ontsluiting van de collecties door middel van bestandscatalogi is een van de speerpunten in de subsidiestrategie van de Ernst von Siemens Kunststiftung. Daarom ondersteunen wij dit project van de Kunsthalle Bremen graag’, aldus dr. Martin Hoernes, algemeen secretaris van de Ernst von Siemens Kunststiftung.
 
De tentoonstelling wordt ondersteund door het bankiershuis Neelmeyer AG, POPO Bremen en een aantal privésponsors.
 
Achtergrond van deze tentoonstelling in het kader van  #HolländischerFrühling
#HolländischerFrühling: In het voorjaar van 2018 besteedt de Kunsthalle Bremen met twee parallelle tentoonstellingen speciale aandacht aan de nederlandse oude meesters. Naast de tentoonstelling Tulpen, tabak, haringvangst. Nederlandse schilderkunst in de Gouden Eeuw wordt de tentoonstelling Koel licht en wijde zee. Nederlandse meestertekeningen en hun restauratie (7-3 t/m 1-7-2018) getoond. De selectie omvat ca. 180 werken, onder anderen van Anton van Dyck, Jan van Goyen en Jacob van Ruisdael. Hiervoor werden zo’n 950 Nederlandse tekeningen van de 16de tot en met de 18de eeuw gedurende drie jaar gerestaureerd.

​Kunsthalle Bremen | Am Wall 207 | 28195 Bremen 

0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons