7 februari 2019 – 26 mei 2019 In het voorjaar van 2019 presenteert de Kunsthal Rotterdam met ‘Trouble in Paradise’ een bijzondere selectie hedendaagse kunst uit de privécollectie van kunstverzamelaar Rattan Chadha (1949, Delhi), de oprichter van Mexx en hotelketen citizenM. Deze privécollectie, die bekend staat als de KRC Collectie, wordt in de Kunsthal voor het eerst aan een breed publiek gepresenteerd. Rattan Chadha kiest voor kunstwerken die reflecteren op het menselijk tekort, die reageren op de staat van de samenleving en engagement oproepen met de wereld. De menselijke conditie staat centraal in deze collectie met kunst die onder je huid gaat zitten. Van sex, drugs en rock ‘n roll tot diepe melancholie en abstractie, kortom ‘Trouble in Paradise! In ‘Trouble in Paradise’ is een selectie van ruim zeventig werken – van schilderijen en sculpturen tot installaties en videokunst – van internationaal gerenommeerde kunstenaars te zien zoals Gilbert&George, Francis Picabia, Thomas Hirschhorn en Jack Whitten en waaronder ook Nederlandse kunstenaars als Marlene Dumas, Marcel van Eeden, Marc Bijl, Folkert de Jong en Rafaël Rozendaal.
Soul SearchingEen collectie opbouwen als kunstverzamelaar is een persoonlijk traject dat zich voortdurend ontwikkelt. De collectie van Rattan Chadha ontstaat in de jaren 80 met incidentele aankopen, maar komt vanaf 2000 serieus tot wasdom dankzij conservator Liesbeth Willems met wie hij talloze kunstbeurzen, galeries en musea bezoekt. De kunstwerken in ‘Trouble in Paradise’ zijn gegroepeerd rond de thema’s Soul Searching , Delicious Confusion en Forever Young, die refereren aan de verschillende verzamelfases van zijn kunstcollectie. In Soul Searching zijn schilderijen en sculpturen bij elkaar gebracht die de menselijke figuur belichten in combinatie met een zekere melancholie. De eerste aankoop in 2001 van ‘Portret van een vrouw’ (1941) van Francis Picabia is exemplarisch te noemen voor de verzameling. Dit schilderij is meer een portret van een emotie dan van een vrouw. Zo ook het werk ‘Sad Romy’ (2008) van Marlene Dumas, dat een intens verdrietig portret laat zien van de beroemde actrice Romy Schneider. Duidelijk wordt dat roem en succes niet altijd leiden tot geluk. En Candice Breitz maakt met haar installatie ‘Queen (A Portrait of Madonna)’ (2005) op een empathische manier duidelijk dat jongeren hun jeugd verspillen. Delicious ConfusionIn het tweede thema Delicious Confusion wordt de menselijke conditie anders weergegeven. De kunstwerken worden conceptueler, uitdagender en zijn gelaagder in betekenis en materiaal. Zowel op artistiek als maatschappelijk vlak roept deze kunst meer frictie op. In het werk ‘Clous-Mannequins’ (2006) van Thomas Hirschhorn wordt de mode-industrie bekritiseerd. Met ordinaire materialen als plakband en spijkers laat Hirschhorn zien hoe mannequins gevangen zitten in een keurslijf. Het schilderij ‘Cold turkey with bonbons’ (1993) van Rita Ackermann toont een drietal luierende en puberende meisjes. Ackermann gebruikt pissige inktstreken en vegen van lippenstift om de emotionele toestand van haar figuren te benadrukken. En in het ambachtelijke wandtapijt ‘The Walthamstow Tapestry’ (2009) van Grayson Perry is de menselijke levensloop van geboorte tot dood gevisualiseerd aan de hand van een aantal toonaangevende merken, uiteenlopend van IKEA en Marks&Spencer tot Tiffany’s en Louis Vuitton. Geïnspireerd door antieke batikstoffen uit Maleisië en OostEuropese volkskunst, biedt dit omvangrijke werk een kleurrijke en complexe visuele reis door ons hedendaagse moderne consumptielandschap. Forever YoungGaandeweg raakt Chadha meer geïnteresseerd in hoe kunstenaars nieuwe materialen en nieuwe media toepassen in hun werk. Hij kiest voor aanstormend talent, voor het avontuur en in het verlengde daarvan ook voor het risico. De collectie verlegt haar focus naar kunst van internationale kunstenaars die in uiteenlopende disciplines en materialen werken. Zoals de installatie ‘Random Fear (with mirrors)’, (2019) van Rafaël Rozendaal die het internet gebruikt als universum waar de perfect georganiseerde chaos heerst. Met kleuren, vormen en spiegels creëert Rozendaal een ‘site specific’ werk speciaal voor de tentoonstelling. Ook Funda Gül Özcan (1984) brengt een nog onbekend universum in beeld in haar speelse kermisachtige installatie ‘Funfairaffair’ (2017). Art Rotterdam 2019 www.artrotterdam.nl
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |