KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Tomáš Libertíny - Melancholia

2/11/2020

0 Comments

 
Foto
​Tomáš Libertíny - Melancholia
 
Tomáš Libertíny is bouwkundige, schilder, beeldhouwer en ontwerper. Hij doet daarbij iets bijzonders: hij ontwerpt ook samen met bijenkolonies. Voor zijn solo-expositie in Rademakers Gallery toont Libertíny onder andere ‘Endless Column’ waarvoor hij en de bijen al hun krachten en kunde hebben ingezet om een complex beeld te maken van ruim twee meter hoog.

​Het is een van zijn grootste werken ooit uit zijn Made by bees-series. Alsof twee architectenbureaus een wederzijdse overeenkomst hebben gesloten om samen een huis te bouwen, werkten de bouwkundige en de bijen een jaar lang aan het vervaardigen van dit beeld dat de wiskundige geometrische vorm van het ingenieuze architectonische stalen frame en de imperfecte perfectie van de natuur combineert. ‘Dit avontuur resulteert in een met natuurlijke slow prototyping gecreërde sculptuur getiteld: Endless Column, die refereert aan de beelden van beeldhouwer Constantin Brâncuși.

Het werk van Tomáš Libertíny is actueler dan ooit. Het zegt iets over hoe we met de natuur omgaan: als we de bijen opofferen, offeren we onszelf ook op. Je kunt de natuur dus maar beter appreciëren. Daarbij gaat het hem in zijn onderzoek naar de schoonheid en intelligentie van de natuur ook altijd over de fragiele relatie tussen de natuur en de mens. Die vormen een voortdurende bron van inspiratie. “De natuur kun je niet dwingen. Bijen kun je slechts uitnodigen. Ze bouwen alleen een huis op het door mij zorgvuldig gecreëerde frame als de omstandigheden goed zijn en ze zich veilig voelen”, vertelt hij.

Honeycomb Amphora
Daarnaast is het samenwerken met de natuur een statement tegen massaproductie: de kunstenaar stelt de natuur in staat op een mooiere en natuurlijke manier een product te creëren waarvan wij doorgaans claimen dat het door mensen is gemaakt. Daar is de nieuwe Honeycomb Amphora een goed voorbeeld van, een vaas van 40x20x20 centimeter van bijenwas die de schoonheid toont van het maaktalent van bijen.​
Foto
​Voor veel van zijn objecten laat Libertíny zich inspireren door werken uit de schilderkunst en begeeft hij zich graag in het grijze gebied tussen goed en kwaad, of waarheid en opinie.
De foto (165X128) getiteld Martyr behoort tot dat gebied. Is de op zijn zij liggende bij met het gezicht afgewend dood en is het een slachtoffer van ons vernietigende gedrag? Of slaapt het insect? Precies als het beroemde schilderij La Mort de Marat (de dood van Marat) van Jacques-Louis David (1793) dat in de Koninklijke Musea van Schone Kunsten in Brussel hangt, geeft ook Martyr niets prijs over een moordenaar.
​
Foto
De solo-expositie zal worden verrijkt met schilderijen en een drietal video’s: de recente en nog nauwelijks eerder getoonde Dome of Constant Change, Endless Column en een derde video waarin de kunstenaar toont hoe hij samen met de bijenkolonies een Honeycomb Amphora maakt waarbij de bijen langzaam de architecturale vorm van het frame ‘bezetten’. Het Museum of Modern Art (MoMA) in New York heeft deze video en vaas aangekocht.

Over Tomáš Libertíny
Tomáš Libertíny (1979) woont en werkt in Nederland. Als zoon van een architect en een historica, studeerde hij Bouwkunde en Design aan de Technische Universiteit Košice in Slowakije, schilderen en beeldhouwen aan de Universiteit van Washington in Seattle, schilderen en conceptueel design aan de kunstacademie in Bratislava en tot slot volgde hij een masters aan de Design Academy Eindhoven, waar hij in 2006 afstudeerde. Daar gebruikte hij al zijn interesse in duurzaamheid en natuurlijke materialen in zijn verhalende ontwerpen, een tijd waarin de meeste studenten het veelal als ‘arte povera’ bestempelden, en al helemaal bijenwas. Hij combineert zijn brede achtergrond in het vervaardigen van schilderijen, tekeningen, objecten en design. Zijn werk is opgenomen in musea als MoMA in New York, Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, het Cincinnati Art Museum in Ohio en MUDAC in Lausanne.

Melancholia is te bezoeken van 14 november 2020 t/m 30 januari 2021

Rademakers Gallery
KNSM-Laan 291
Amsterdam
rademakersgallery.com
Don-zon open van 12.00 - 17.00


0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons