Vol overgave en passie begon hij als jonge knul al met steenhouwen, en spelenderwijs leerde hij het bronsgieten. Daarna ronde hij in ras tempo de Rietveldacademie en de Rijksacademie voor Beeldende Kunst in Amsterdam af. Theo Mackaay woonde vele jaren in o.a. in Italië, België en Spanje. Tussen de verschillende culturen absorbeert hij het leven in ongebondenheid. Vrijheid was en is onontbeerlijk voor hem; los van alles en levend als een bohemien, doen het kunstenaarsbloed in hem stromen.
Sculpturen en schilderijen hebben een associatie met het werk van de klassiek modernen van eind 19e en begin 20e eeuw. Net als hen werkt Mackaay vaak niet natuurgetrouw, soms kubistisch, of zonder perspectief. De vormen en kleuren waarmee hij zijn figuren weergeeft zijn sterk en emotioneel tegelijk. Zelf zegt hij hierover: ‘gedeformeerd figurisme is het uitgaan van bestaande vormen, waar ik dan iets mee doe, zodat je deze figuren op straat nooit tegenkomt (…) het is een verwijzing naar de oervormen en het archetypische (…) Ik verbaster het geheel dus naar een eigen wereld en zienswijze, dit om zoveel mogelijk de kunstenaarsziel in mij te raken’. Deze woorden zijn nog altijd van toepassing, hoewel hij de laatste jaren een interessante ontwikkeling heeft doorgemaakt.
Sterrenbeelden: Mackaay is momenteel bezig met een elegante, nieuwe serie beelden. Dieren en mensfiguren waren altijd al zijn thema’s, maar in deze serie heeft hij zijn fantasie botgevierd op de tekens van de Zodiac. Al vanaf de oudheid wordt aan deze tekens een bijzondere betekenis toegekend, niet in de laatste plaats omdat zij het decor vormden waartegen zon, maan en planeten zich schijnbaar voortbewogen. Eeuwenlang vormen deze tekens daarom een geliefd thema in de beeldende kunst. Uitzonderlijk om deze zo overbekende tekens nu verbeeld te zien in de vormentaal van Mackaay.
Een nieuwe stijl openbaart zich. Mackaay is de laatste decennia verfijnder en geraffineerder gaan werken. De kracht en emotie in zijn beelden en schilderijen hebben door een strengere vormgeving nog meer zeggingskracht gekregen. Niettemin is ieder beeld zeer herkenbaar als het ‘gedeformeerd figurisme’ zoals Mackaay het zelf noemt, maar de vormen zijn scherper en
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |