KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Theo Gootjes Altijd zwart-wit

14/1/2020

0 Comments

 
Picture
Theo Gootjes, Uitgeprocedeerd, 2005, collectie Atlas van Stolk, Rotterdam

22 maart t/m 24 mei 2020
 
Dertig jaar lang las Theo Gootjes (1942) dagelijks alle kranten en ging hij 's avonds na het NOS Journaal aan zijn keukentafel zitten. Daar doopte hij zijn pen in zwarte inkt en tekende hij zijn commentaar op het belangrijkste nieuws. De dag daarna stond zijn politieke tekening in de avondkrant. Daarmee zette hij een enorm publiek dagelijks even aan het denken. Het Stedelijk Museum Schiedam eert zijn werk met de solotentoonstelling Theo Gootjes. Altijd zwart-wit.
Picture
Theo Gootjes, Zonder titel, 2005, collectie Atlas van Stolk, Rotterdam
 
Menselijk tekort
Als chroniqueur van zijn tijd tekende hij over het milieu, privacy, vluchtelingenbeleid, Europa en de afscheiding van Groot-Brittannië. Het is opmerkelijk hoe actueel zijn werk is; Gootjes maakte de prenten tussen 1970 en 2005. Waarom dat zo is, kan hij verklaren. ‘Mijn werk gaat over het menselijk tekort. Ondeugd is van alle tijden.’
 
Vrije volk 
Behalve politieke prenten bevat de tentoonstelling vrij werk: handgeschreven en getekende bladen van zijn Gootjesbijbel. Objecten, driedimensionale versies van tekeningen, staan er ook. Gootjes’ politieke werk verscheen onder andere in het Vrije Volk en het Rotterdams Dagblad. Hij woont in Schiedam.
 
Niks en alles
Zoals een schilder zijn werk opbouwt door kleur naast kleur te zetten, zo begint Gootjes met een lijn. In de loop van zijn carrière had hij er steeds minder van nodig. Zijn tekening Uitgeprocedeerd (2005) telt drie lijnen. Twee daarvan vormen samen een pad dat naar een figuurtje in de verte leidt. Het is zijn favoriete werk. ‘Er staat bijna niks en toch zegt het alles.’
 
Eens of niet
De titel van de tentoonstelling Altijd zwart-wit verwijst niet alleen naar het gebrek aan kleur in zijn werk. Het slaat ook op Gootjes’ mening, altijd duidelijk aanwezig. Een gulden middenweg werkt niet, zegt hij. ‘Je standpunt moet in een keer duidelijk zijn. Ik was het eens of niet.’
 
Gevaarlijk metier
Toch werd zijn getekende commentaar weleens totaal verkeerd gebruikt of beter: misbruikt. Een tekening die waarschuwde voor het opkomend fascisme zag hij terug als propagandamiddel van extreem rechts. Gootjes: ‘De werkelijkheid haalde de satire in, het is een gevaarlijk metier.’
 
Moralisme
Gootjes groeide op met het christelijke geloof en zat een blauwe maandag op het seminarie. Zonder die opvoeding had hij geen politieke prenten kunnen maken, stelt hij. De katholieke traditie bracht hem zijn moralisme; het vingertje met ‘jullie zijn gewaarschuwd’. Ook leerde het dat hij zijn talent in dienst moest stellen van de maatschappij.
 
Gootjesbijbel
Als vrij kunstenaar dompelde hij zich vanaf 1995 een half jaar onder in het boek der boeken. In een klein, precies handschrift schreef hij pagina na pagina over uit het Hooglied, het Nieuwe Testament en de Apocalyps. Elk hoofdstuk fleurde hij op met een illustratie. Dat mondde uit in zijn Gootjesbijbel.
 
Menselijkheid
Hij laat er de menselijkheid zien van de verhalen en vooral het onvermogen dat hij ook in zijn politieke prenten zo genadeloos blootlegt. In het museum zijn vijftien van de honderdvijftig panelen te zien. Het werk is afkomstig uit de collectie van de Koninklijke Bibliotheek. Vierduizend politieke tekeningen bracht Gootjes onder in de collectie van Atlas van Stolk.
 
Weigering
Een tekening is pas een politieke prent als hij geplaatst is, vindt Gootjes. Dus wat deed hij nadat de redactie een tekening had geweigerd van Jezus die toenmalig premier Balkenende in de nek spuugt? Hij bood hem opnieuw aan, op de dag dat een nietsvermoedende stagiair de honneurs waarnam. De prent verscheen alsnog in de krant en leverde hem een reprimande van de hoofdredactie op.
 
Excuses
Ook in de categorie memorabel is de keer dat de krant op de voorpagina excuses aan de lezers aanbood voor een tekening van de dag ervoor. Op de gewraakte prent stond het woord Shell en bungelde aan elke letter een lijk. Het was Gootjes’ commentaar op Shells betrokkenheid bij de moorden in Nigeria in de jaren negentig. In 2017 bevestigde Amnesty International dat het olieconcern daarmee te maken had.
 
Zelfcensuur
Dat een politieke prent niet zonder gevolgen is, bewijzen de Deense cartoonrel, waarbij de profeet Mohammed werd afgebeeld, en de aanslag op het satirische weekblad Charlie Hebdo in Parijs in 2015. In 2019 stopte The New York Times met politieke cartoons. Aanleiding was een tekening die volgens de joodse gemeenschap en later ook de krant antisemitisch zou zijn. Gootjes ziet de ontwikkeling met lede ogen aan. ‘Mensen gaan aan zelfcensuur doen, dat is een gevaarlijke tendens.’
 
 
Foto-onderschrift
Theo Gootjes, Uitgeprocedeerd, 2005, collectie Atlas van Stolk, Rotterdam
Theo Gootjes, Zonder titel, 2005, collectie Atlas van Stolk, Rotterdam
0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons