Met trots presenteert 1646 de solotentoonstelling The Word For World Is Forest van de Zwitserse kunstenaar Dunja Herzog (woont en werkt in Basel en Berlijn). De tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met Stroom Den Haag als onderdeel van Attempts to Read the World (Differently), een meerjarig programma van Stroom Den Haag. In deze tentoonstelling onderzoekt Dunja Herzog hoe te leven in een wereld die we niet volledig begrijpen, waar betekenis verloren gaat in de vertaling en we geconfronteerd worden met onze kwetsbaarheid. Herzog bouwt graag een omgeving opgebouwd uit alledaags afval. Soms vormt zo’n setting het landschap voor lastig te definiëren wezens, waarvan de aard en functie onbepaald blijft. In 1646 zijn het klimmende, sliertige lianen en flikkerend disco licht die een sensorisch spektakel en energieke vibe creëren. Deze wereld ademt de sfeer van de bedrijvige jungle gecombineerd met de rommel van een stedelijke omgeving, vertrouwd en vreemd tegelijkertijd, als een parallelle wereld met een eigen logica.
De uitnodiging om deel te nemen aan Attempts to Read the World (Differently) was voor Dunja Herzog aanleiding om zich te verdiepen in het werk van de Oostenrijkse kunstenaar en Yoruba priesteres Susanne Wenger (1915-2009). Wenger besteedde een groot deel van haar leven aan het behoud, de revival en promotie van de culturele erfenis van de Yoruba cultuur in Nigeria. Zij werkte samen met andere kunstenaars aan het herstel van de Yoruba heiligdommen van de Nigeriaanse bossen, waar deze met de natuur en haar eigen sculpturen als een geheel onderdeel werden van de gewijde omgeving. De fusie van kunst en religie vormen de kern van Wengers kunst en zij zag het als haar doel om de heiligheid van de natuur te beschermen. Hoewel Wenger nog altijd een modernistische taal hanteerde voor haar heruitvindingen in Yoruba traditie, wist zij haar holistische wereldbeeld in haar ‘archisculptuur’ te integreren, die zij bovendien niet langer als autonome sculptuur beschouwde maar als de vertaling van de goddelijke Yoruba boodschappen. Voor Dunja Herzog vormt Wenger een brug tussen verschillende werelden. Wengers blik biedt haar een ander perspectief op de mondiale ontwikkelingen en kunstgeschiedenis. Zij verschaft Herzog een uitweg voor het denken in binaire opposities van zelf en de ander en kiest voor de meanderende route die ideeën en gedachten afleggen waarbij alles wat onderweg verloren gaat of zich aandient aangenomen wordt. Attempts to Read the World (Differently) is een programma van Stroom Den Haag, ontwikkeld in samenwerking met de kunstenaars Fernando Sánchez Castillo, Céline Condorelli, Dunja Herzog en Neïl Beloufa. Zij zetten de eerste stappen naar een andere lezing, interpretatie en verbeelding van de wereld, een herijken van een navigatiesysteem in een veranderend tijdperk, een zoektocht naar nieuwe vormen van kennis, informatie en communicatie. Parallel aan Dunja Herzogs presentatie in 1646 presenteert Stroom Den Haag de tentoonstelling van Céline Condorelli Another Reality. After Lina Bo Bardi’ (6 april-3 juli 2016). www.stroom.nl Dunja Herzog (1976, woont en werkt in Berlijn en Basel) studeerde aan de School of Art & Design in Basel en behaalde haar MFA in 2010 aan de Glasgow School of Art. Zij heeft o.a. tentoongesteld in de Kunsthalle Basel, Arguer Kunsthaus, Aarau, Piano Nobile, Geneve en de Institituto Svizzero, Milaan en zij heeft deelgenomen Glasgow International in Glasgow, en aan de Swiss Art Awards, tentoongesteld in Basel.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |