Tentoonstelling Park Tilburg 08.05 2016 - 26.06 2016
In 1963 schreef Bob Dylan zijn lied ‘Er komen andere tijden’. Een pessimistisch protest over een politiek verdeeld Amerika. Dylan voelde dat hij op een keerpunt in de geschiedenis stond. Niet lang daarna brak de Flowerpowerbeweging los. Het westen verkeert momenteel in een morele crisis. Ons kapitalistische systeem loopt vast. Er zijn brandhaarden op de Krim en in het Midden-Oosten waar duizenden mensen op de vlucht zijn geslagen. Europa staat voor de uitdaging: Hoe om te gaan met deze humanitaire crisis? Rechts populisme gijzelt de politiek met nationalistische en opruiende leuzen en doordrenkt het politieke debat met cynisme. Nieuwe ijzeren gordijnen moeten ons beschermen tegen de ’tsunami van vluchtelingen’. Een vriendelijk dorpje in de polder wordt een speelplek voor Hooligans, Asielzoekers worden in een adem genoemd met criminelen, terroristen en verkrachters, hun opvangcentra belaagd. Jongeren die in Europese steden opgroeiden extremiseren tot fanatici. Sommigen reizen af naar het door IS uitgeroepen kalifaat. En tot ieders verbijstering brengen in Parijs en Brussel jonge mannen met bomgordels hun oorlog ook hier. De songtekst ‘Your sons and your daughter/Are beyond your command’, krijgt ruim 50 jaar later opnieuw betekenis. Rob Moonen en Rebecca Nelemans stellen een tentoonstelling samen met kunstenaars die zich in hun werk verhouden tot deze grote maatschappelijke veranderingen. Times they are a Changin’ opent met een installatie van Tijs Rooijakkers (NL) waarin de discrepantie tussen het vrolijke uitgaansleven in het Westen en de problematiek van oorlog en vluchtelingen verbeeld wordt. Het idee dat onze welvaart ten koste gaat van bevolkingsgroepen elders speelt een rol in het werk van Henrik Schrat (DE). Martin & Inge Riebeek (NL) laten ons kennismaken met idealisten in Rio de Janeiro en Kiev, maar ook met mensen die leven in de illegaliteit, vluchtelingen, een ‘prepper’ in Amerika en een spiderman in Madrid die meent dat onze tijd om helden vraagt. Rabi Koria (SY/NL) sluit als schilder aan bij de Syrische tegeltraditie. In zijn tableaus komen de verwoeste steden uit zijn vaderland samen met de westerse abstracte schilderkunst. De vluchtelingenproblematiek zien we op uitzichtloze wijze terug in het werk van Peter Koole (NL). Nour-Eddine Jarram (MA/NL) mengt vluchtelingen en vrienden in een serie aquarellen, waardoor er uiteindelijk vooral mensen te zien zijn. Ook de serie schilderijen Homemade van Olphaert den Otter (NL) roept associaties op met vluchtelingen, maar refereert evengoed aan de akkerkotjes waarin seizoensarbeiders hun onderdak vinden of eenvoudige marktkraampjes in Azië of Afrika. Er is ook hoop. Costantino Ciervo (IT/DE) toont in zijn videoinstallatie Mare Nostrum hoe de burgemeester van het Italiaanse spookdorpje Riace de deuren opent en de vluchtelingen een warm welkom biedt. Deluge van Stijn Peeters toont ons een slagveld in de traditie van de classicistische historiestukken, maar nu zonder fierheid, maar geladen met wanhoop en verlatenheid. Ook in een serie collages en tekeningen over Griekenland, mixed hij de eigentijdse problematiek van de bankencrisis en het faillissement van dat land met onze klassieke oudheid: Het is de bakermat van onze cultuur die hier failliet dreigt te gaan. The Times They Are a-Changin’ wordt geopend op zaterdag 7 mei om 16.00 uur door Henri Swinkels, gedeputeerde van cultuur van de provincie Noord Brabant.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |