Een solotentoonstelling van Latifa ECHAKHCH 01.02 > 03.05.2020 Voor haar eerste grote museumtentoonstelling in België stelt Latifa Echakhch een nieuwe installatie voor die ze speciaal voor de BPS22 heeft ontworpen. Daarnaast deelt ze ook een aantal oude werken rond verlies, verlatenheid en sporen, die ze voor het eerst samen tentoonstelt. In haar werk richt Latifa Echakhch zich tot de moderne ruïne als cultuurvoorwerp. Deze geeft ze weer op het punt van zijn ondergang, net voor hij instort. De bezoeker wordt zo uitgedaagd zijn verbeeldingsvermogen in te zetten voor de meest triviale dingen. Al enkele jaren lang blaast Latifa Echakhch nieuw leven in de romantische kunst der landschappen en zijn motief: ruïnes. Hierbij kijkt de artieste verder dan de letterlijke betekenis van het woord ‘ ruïne’ als een gebouw dat vervallen is. Ze breidt de definitie uit naar elk teken van leven: fotoalbums, een sjaal, theekopjes, een parfumflesje, kleine soldaatjes uit lood enz. Deze alledaagse voorwerpen, die ze speciaal heeft uitgekozen omdat ze zo makkelijk herkenbaar zijn, integreert ze dan in haar installaties met de minimalistische schilderkunst, het spitsvondig vormenspel en het sobere gebruik van middelen die haar werk zo typeren. De voorwerpen worden leeggemaakt, uit elkaar gehaald, in stukken gesneden of doordrenkt met zwarte inkt. Ze worden 'gedood', zoals Latifa Echakhch vanuit haar fascinatie voor stillevens zegt. Ze 'ruïneert' ze en doet vergeten welk doel de voorwerpen ooit dienden. Hiermee moedigt ze de bezoeker aan om de voorwerpen eens op een andere manier te bekijken en dwingt ze het geheugen om ze een nieuwe betekenis te geven. De ruïnes van Latifa Echakhch spelen dus de rol van 'Memento mori' van het kapitalisme: deze contrasterende voorwerpen zijn allemaal met elkaar verbonden door hun verval. Het zijn een voor een onteigende restanten die uit hun context gerukt zijn. Want terwijl klassieke ruïnes vaak gezien worden als een symbool van eeuwigheid, associeert de artieste haar ruïnes met verlies. Speciaal voor het BPS22 heeft de artieste een rondleiding ontworpen waar persoonlijke landschappen en afbeeldingen elkaar opvolgen, In de grote hal staat het werk 'La Dépossession' (de onteigening), een beschadigd, onafgewerkt, half opgehangen theaterdecor dat interageert met de andere landschappen en zo een gedegradeerd universum creëert vol poëzie dat aansluit bij de geschiedenis en kenmerken van de plek. De decorpanelen die op de grond achtergelaten zijn, alsof er net een spektakel afgelopen is, vertellen verschillende verhalen, losstaand of samenhangend, via een complex geheel aan tekens, symbolen, motieven, aanwijzingen… In de Pierre Dupont-zaal roepen verschillende werken aan de muur, die voor het eerst samen tentoongesteld worden, verlies en afwezigheid op. Deze werken zijn veel meer dan gewoon afbeeldingen: het zijn 2 restanten, overblijfselen van een handeling die ooit heeft plaatsgevonden, die de artieste heeft uitgelokt en uitgevoerd, maar waar nu enkel nog een herinnering aan overblijft, een herinnering die ze hier uitspeelt. Het werk van Latifa Echakhch wordt vaak romantisch en poëtisch genoemd, maar de romantiek die ze in deze tentoonstelling naar voren brengt, is toch van een andere aard. “Misschien een romantiek die terugkeert naar de oorsprong, naar het moment dat de industriële revolutie de wereld in zijn greep kreeg en artiesten deze evolutie, het blinde vertrouwen in vooruitgang en de melancholie in vraag begonnen te stellen”, legt ze uit. Latifa Echakhch nodigt de bezoeker uit om getuige te zijn van deze evolutie langsheen een wandeling door hedendaagse ruïnes boordevol alledaagse voorwerpen. Curator : Dorothée DUVIVIER Een tentoonstelling van de BPS22 met de steun van de kamel mennour galerij (Parijs/Londen), Dvir Gallery (Brussel/Tel Aviv) en de kaufmann repetto galerij (Milaan).
EXTRA VIEW HET ATELIER VAN DE CLUB Dertig jaar van de therapeutische Club Théo van Gogh 01.02 > 03.05.2020 ___ Dertig jaar geleden opende de therapeutische Club Théo van Gogh zijn deuren, op initiatief van Guy Deleu. De psychiater was ervan overtuigd dat patiënten met psychoses ook baat hadden bij niet-medische behandelingen en wilde dus een plek creëren, weg van het ziekenhuis, waar de focus gelegd werd op sociale integratie en autonomie. Al van bij het begin hecht Club Théo erg veel belang aan kunst. Tijdens de tentoonstelling in de BPS22 wordt de bezoeker meegenomen naar dertig jaar aan kunst in het Atelier, zijn creatieve uitspattingen en de verschillende persoonlijkheden die er hun verbeelding de vrije loop lieten. Van deze persoonlijkheden zijn sommigen uitgegroeid tot ware artiesten. Enkele daarvan zetten we tijdens de tentoonstelling in de kijker via hun unieke artistieke uitingen van buitengewone kwaliteit. Curatoren : Nancy Casielles en Omer Özcetin (verantwoordelijken van het Atelier van de Club Théo sinds 2007) Musée d'art de la Province de Hainaut Bd Solvay, 22 B-6000 Charleroi www.bps22.be Het Museum is geopend van dinsdag tot en met zondag van 10 tot 18u. Gesloten op maandag, op 24.12, 25.12, 31.12, 01.01 en van 06.01 tot 31.01.2020. TARIEVEN: € 6 / senioren: € 4 / studenten en werkzoekenden: € 3 / -12 jaar: gratis. Groepen van minimaal 10 personen: € 4 / Gidsen: € 50 of € 60 (weekend) per groep van 15 personen. Gratis voor scholen en verenigingen (bezoek en workshop)
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: info@kunstkrant.nl |