KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

The curve paintings van Bridget Riley in GEM Den Haag

14/6/2016

0 Comments

 
Picture
Bridget Riley, Two Reds with Violet, 2008, Collectie Gemeentemuseum Den Haag. Aangekocht met steun van de Vrienden van de Paleiswinkel. © Bridget Riley 2016
Met een ongekend streven naar helderheid, en met grote precisie en discipline werkt Bridget Riley (1931) al ruim vijftig jaar aan haar sensationele oeuvre. De Britse kunstenaar staat bekend om haar kleurrijke doeken en optische effecten, waarmee ze een breed publiek voor abstracte kunst weet te interesseren. Ze maakt werk op het platte vlak, maar door de duizelingwekkende lijnen lijkt het op te bollen, te vervormen of te golven. Riley weet kleur en vorm, de traditionele ingrediënten van de schilderkunst, in strak georkestreerde bewegingen zo tegen elkaar uit te spelen dat de toeschouwer zich vaak overweldigd voelt. Ze behoort tot een van de meest beroemde kunstenaars van haar generatie. Gemeentemuseum Den Haag heeft een bijzondere band met de ‘grand dame van de Britse schilderkunst’ en brengt deze zomer een bijzonder overzicht, met een focus op ‘de curve’, de golfbeweging die telkens terugkeert in haar carrière.
Curve Paintings
Het werk van Bridget Riley wordt gerekend tot optische kunst. Alhoewel haar schilderijen diep geworteld zijn in een schilderstraditie, draait ze de verhouding tussen de toeschouwer en het doek om: er ontstaat een optisch spel, gecreëerd door de dynamische composities, dat verandert wanneer de bezoeker zich verplaatst. De gebogen lijn speelt een belangrijke rol in het oeuvre van Bridget Riley. Het overzicht The Curve Paintings. 1961-2014 toont met meer dan vijftig schilderijen en voorstudies hoe dit motief de afgelopen vijftig jaar telkens terugkeert, van haar zwart-witte werken uit de jaren 60, tot de recente kleurrijke muurschildering Rajasthan (2012). Steeds boort Riley in de curve nieuwe mogelijkheden aan om kleur en lijn in beweging te zetten.

Van de Middeleeuwen tot Mondriaan
In haar zoektocht naar de juiste verhouding tussen kleur en vorm haalt Riley inspiratie uit verschillende culturen en kijkt ze naar verschillende kunstenaars. Ze begon haar zoektocht bij Seurat, leerde veel van het kleurgebruik van de Egyptenaren en legde een verband tussen visuele elementen en het ritme van Middeleeuwse gezangen. Bridget Riley is al jaren geboeid door het werk van Piet Mondriaan. Niet alleen door hun gemeenschappelijke geometrische composities, maar ook omdat Mondriaan zijn leven lang werkte aan een poëtische vertaling van een diep verlangen naar de harmonie van tegenstellingen van verf, vorm en kleur. In 1996 was het allereerst de fascinatie voor Piet Mondriaan die Riley naar het Gemeentemuseum Den Haag trok. In 2012 won ze als eerste vrouwelijke kunstenaar de Sikkensprijs, waarna de Projectenzaal van het museum werd ingericht met oud en nieuw werk, waaronder Composition with Circles 9. In de vaste opstelling Mondriaan & De Stijl werd bovendien een zaal met recent werk van Riley ingericht om haar directe relatie met Mondriaan te tonen. Benno Tempel: “Juist vanwege de hechte band tussen Bridget Riley en het Gemeentemuseum en haar verwantschap met Mondriaan kozen we er in 2013 voor het werk Two Reds with Violet (2008) met steun van de vrienden van de Paleiswinkel aan te kopen”.

De grande dame van de Britse schilderkunst
Bridget Riley woont en werkt in Londen. Ze studeerde aan het Goldsmith College en aan het Royal College of Art. In de jaren 60 werd zij op slag beroemd met haar schilderijen in zwart en wit vol geometrische patronen die lijken te bewegen als je er lang naar kijkt. Zelf was ze niet onder de indruk van deze plotselinge beroemdheid. Zij zocht, stap voor stap, naar een stevige relatie met de traditie van de Westerse schilderkunst. Abstractie staat volgens Riley nog in de kinderschoenen. Ze hoopt met haar werk een verdere stap te maken, hoe klein ook. Bridget Riley heeft tal van onderscheidingen en prijzen ontvangen, onder meer de internationale prijs voor schilderkunst in 1968 op de Biënnale van Venetië, de Kaiserring van de stad Goslar in 2009 en de 12e Rubensprijs van de stad Siegen. De Curve Paintings waren eerder te zien in een andere, kleinere tentoonstelling, in Bexhill-on-Sea in het Verenigd Koninkrijk. Niet geheel toevallig is dit net als Den Haag een stad aan de zee, waarvan de golven in Rileys schilderijen lijken te resoneren.

Expositie: The Curve Paiting. 1961-2014 met werk van Bridget Riley
Locatie: Gemeentemuseum, Den Haag
Wanneer: 25 juni t/m 23 oktober 2016
0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons