Vanaf vandaag is MELLY de nieuwe naam van de tentoonstellingsruimte op de begane grond van Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst. Dit is een van de tentoonstellingsruimtes van de instelling aan de Witte de Withstraat 50 in Rotterdam. De naam MELLY werd voorgesteld door een groep jonge Rotterdammers: GIZEM ADANUR, CHLOÉ BLANSJAAR, TAYLER CALISTER, MOHAMED CHAJID, SJOERD VAN KAMPEN, STIJN KEMPER, EVA LANGSTRAAT, JOY RAVENSWAAIJ en SYTZE VAN DER WOLK. Zij waren van september 2018 tot februari 2019 deelnemers aan een werk-leertraject bij Witte de With en werden gevraagd om een nieuwe identiteit voor de ruimte te ontwikkelen. De naam MELLY werd geïnspireerd door het kunstwerk Melly Shum Hates Her Job van kunstenaar Ken Lum, een affiche in opdracht van Witte de With dat sinds 1990 te zien is op de gevel van het gebouw. De jongeren stelden voor om de ruimte toegankelijker te maken en een publiek programma te starten met ontmoeting als uitgangspunt.
Zonder titel Deze tentoonstellingsruimte had sinds mei 2018 de voorlopige naam ZONDER TITEL. Ontworpen voor tentoonstellingen en publieke bijeenkomsten, wordt in deze ruimte werk gepresenteerd dat varieert van kunst in opdracht tot archiefmateriaal, en is het de voornaamste plek voor het publieksprogramma. Ook dient het als een klaslokaal en een boekwinkel. De transformatie van een white-cube tentoonstellingsruimte naar een multifunctionele plek voor publieksprogramma's ging gepaard met een educatieproject voor collectief leren. Het hoofddoel van dit initiatief is het actief betrekken van een publiek door middel van beeldende kunst. Het initiatief omvat ook een werk-leertraject en is ontworpen voor Rotterdamse jongeren. Melly Shum Hates Her Job Ken Lum creëerde Melly Shum Hates Her Job vanuit zijn interesse in de geschiedenis van zijn familie, Chinese spoorwegarbeiders in Canada. Hij wilde de emotionele ervaringen rondom arbeidsomstandigheden aankaarten. Het kunstwerk van Ken Lum is echter doelbewust niet biografisch. In plaats daarvan gaat het over een gemeenschappelijke ervaring en over sociale mobiliteit - of het gebrek daaraan - in het licht van klassen-, ras- en genderongelijkheid. Tegenwoordig wordt het beschouwd als een openbaar kunstwerk in de buurt van de wijk Cool in Rotterdam.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |