KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Tentoonstelling Van Gogh & Japan toont bewondering schilder voor Japanse cultuur

22/3/2018

0 Comments

 
Picture
Axel Rüger (directeur Van Gogh Museum) en Nienke Bakker (senior conservator) onthullen Zelfportret met verbonden oor (1889, The Courtauld Gallery, Londen). Dit wereldberoemde zelfportret van Vincent van Gogh is voor het eerst sinds 1930 in Nederland te bewonderen foto Gerrit Brand
Van 23 maart t/m 24 juni 2018 in het Van Gogh Museum

Het Van Gogh Museum presenteert vanaf 23 maart Van Gogh & Japan, een grote internationale tentoonstelling over de invloed van de Japanse kunst op het werk van Vincent van Gogh. Met circa 60 schilderijen en tekeningen van Van Gogh en een rijke selectie Japanse prenten laat de tentoonstelling zien hoe veelomvattend Van Goghs bewondering voor deze kunst was en hoe ingrijpend zijn werk erdoor veranderde. Bijzondere bruiklenen uit musea en particuliere collecties van over de hele wereld komen naar Amsterdam, waaronder Zelfportret met verbonden oor (1889, The Courtauld Gallery, Londen), een schilderij dat sinds 1930 niet meer in Nederland getoond is. Andere hoogtepunten zijn Van Goghs Zelfportret (1888, Harvard Art Museums/ Fogg Museum, Cambridge, VS), De wiegster (Augustine Roulin) (1889, The Art Institute of Chicago), Kreupelhout met twee figuren (1890, Cincinnati Art Museum), La Crau met bloeiende perzikbomen in bloei (1889, The Courtauld Gallery, Londen) en De Arlésienne (Marie Ginoux) (1888, The Metropolitan Museum of Art, New York). Het is voor het eerst dat er een tentoonstelling van deze omvang aan dit onderwerp wordt gewijd.
 
In de ban van Japan
Van Goghs kennismaking met de Japanse prentkunst was bepalend voor de richting die hij als kunstenaar insloeg. Tijdens zijn verblijf in Parijs (1886-1888) raakte hij in de ban van de ukiyo-e, 19de-eeuwse Japanse kleurenhoutsneden, en ging hij deze prenten op grote schaal verzamelen. Wat Van Gogh zo bewonderde in de kleurrijke voorstellingen waren de ongewone composities, de grote vlakken in felle kleuren en de aandacht voor details uit de natuur. De drie opmerkelijke schilderijen die hij in Parijs maakte naar Japanse prenten vormden zijn eerste verkenningen van dit nieuwe artistieke voorbeeld. Al snel beschouwde Van Gogh de Japanse kunst als een ijkpunt voor zijn werk, zoals blijkt uit zijn brieven uit Arles, waar hij begin 1888 naartoe verhuisde met het idee dat het zuiden van Frankrijk ‘gelijk staat met Japan’. Hij leerde daar ‘meer met een Japanse blik’ te kijken en maakte ‘schilderijen zoals de Japanse prenten’. In Van Gogh & Japan is te zien hoe Van Gogh steeds meer in de geest van het Oosterse voorbeeld ging werken, waarbij de nadruk lag op een kleurrijk, uitgesproken palet.

 
Met circa 60 schilderijen en tekeningen van Van Gogh en een rijke selectie Japanse prenten laat de tentoonstelling zien hoe veelomvattend Van Goghs bewondering voor deze kunst was en hoe ingrijpend zijn werk erdoor veranderde.

Bijzondere bruiklenen
Beroemde schilderijen en tekeningen van Van Gogh uit musea en particuliere collecties van over de hele wereld worden in Van Gogh & Japan samengebracht. Zelfportret met verbonden oor (1889, The Courtauld Gallery, Londen), een kwetsbaar schilderij dat sinds 1930 niet meer in Nederland is getoond, keert terug naar zijn ‘geestelijk thuis’ in het Van Gogh Museum, voorafgaand aan de sluiting van The Courtauld Gallery voor een grote verbouwing in de herfst van 2018. De Japanse prent in de achtergrond van dit beroemde zelfportret getuigt van Van Goghs liefde voor de Oosterse kunst.
Een ander hoogtepunt is Zelfportret (1888, Harvard Art Museums/ Fogg Museum, Cambridge, VS), waarin Van Gogh zichzelf afbeeldde als een bonze, een boeddhistische monnik uit Japan. Het laat zien hoezeer hij zich identificeerde met de Japanners. Dit indrukwekkende schilderij wordt bij hoge uitzondering uitgeleend voor Van Gogh & Japan en is alleen in Amsterdam te zien.
Van Gogh & Japan bevat bovendien een groep belangrijke portretten, waaronder De wiegster (Augustine Roulin) (1889, The Art Institute of Chicago). Dit is een spectaculair voorbeeld van Van Goghs streven om schilderijen te maken zoals de Japanse prenten, met knallende kleuren en een sterk decoratief effect. Ook De Arlésienne (Marie Ginoux) (1888, The Metropolitan Museum of Art, New York) is een topstuk, waarin de invloed van de Japanse prenten goed zichtbaar is in de grote kleurvlakken en sterke contouren.
La Crau met bloeiende perzikbomen (1889, The Courtauld Gallery, Londen) toont het uitzicht over de velden bij Arles. Van Gogh associeerde deze omgeving met Japanse landschappen. Hij vond zijn eigen ‘Japan’ in Zuid-Frankrijk: felle zon, heldere kleuren en prachtige natuur. Het landschap Kreupelhout met twee figuren (1890, Cincinnati Art Museum) uit Auvers-sur-Oise, met de opmerkelijke compositie van rijen boomstammen, laat zien dat Van Gogh ook in de laatste periode van zijn leven met een ‘Japanse blik’ bleef kijken.
Deze en andere topstukken worden gepresenteerd samen met bekende werken uit het Van Gogh Museum, zoals Courtisane (naar Eisen), 1887 en Amandelbloesem, 1890. Naast Japanse prenten uit Van Goghs eigen verzameling is een groot aantal prenten uit andere collecties te zien, waaronder de beroemde kleurenhoutsnede Onder de golf bij Kanagawa (ca. 1830–1832, Rijksmuseum Amsterdam) van Katsushika Hokusai.



Publicatie
Bij de tentoonstelling Van Gogh & Japan verschijnt een kleurrijke publicatie, geïllustreerd
met meer dan 250 schilderijen, tekeningen en Japanse prenten. Van Goghs bewondering
voor Japan en de grote invloed van de Japanse prentkunst op zijn werk worden uitgebreid
beschreven. Verkrijgbaar in het Nederlands, Engels en Frans, paperback. Uitgever:
Mercatorfonds, Brussel. Prijs: € 29,95
 
Samenwerking
Van Gogh & Japan is een samenwerking met Hokkaido Shimbun Press en NHK (Japan Broadcasting Corporation), het Hokkaido Museum of Modern Art in Sapporo, het Tokyo Metropolitan Art Museum en The National Museum of Modern Art in Kyoto. De tentoonstelling vond in 2017-2018 plaats in de genoemde drie musea in Japan en is van 23 maart tot en met 24 juni 2018 te zien in het Van Gogh Museum.
 
Sponsors                                
De tentoonstelling Van Gogh & Japan is mede mogelijk gemaakt door de Vincent van
Gogh Stichting, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de BankGiro Loterij,
Van Lanschot Bankiers en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Daarnaast is er
ondersteuning van de Turing Foundation, het Blockbusterfonds, de Japan Foundation, Takii Seed, Hotel Okura Amsterdam, Akzo Nobel, Sompo Japan Nipponkoa Insurance Inc en de leden van The Sunflower Collective.

 
De Mesdag Collectie
Gelijktijdig met Van Gogh & Japan wordt er in De Mesdag Collectie in Den Haag een tentoonstelling gewijd aan Mesdag & Japan (van 7 maart t/m 17 juni 2018), met als uitgangspunt de collectie Japanse toegepaste kunst die de schilder Hendrik Willem Mesdag rond de opening van zijn museum in 1887 verzameld heeft. De collectie bestaat uit meer dan honderd objecten, variërend van samoeraizwaarden tot Satsumavazen. Het Van Gogh Museum beheert sinds 1991 De Mesdag Collectie.
 

Meer lezen
www.vangoghmuseum.nl/vangoghjapan
0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons