KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

TENTOONSTELLING TOONT TWEE UTOPISCHE BOUWPROJECTEN IN CENTRAAL MUSEUM

25/9/2019

0 Comments

 


DROMEN IN BETON LAAT ONSTUIMIGE LEVENSLOOP KANALENEILAND EN HOOG CATHARIJNE ZIEN VANAF 28 SEPTEMBER A.S.
​

Picture
© Cas Oorthuys Nederlands Fotomuseum

Dromen in beton, Kanaleneiland en Hoog Catharijne laat twee utopische bouwprojecten en hun onstuimige levensloop zien vanuit het perspectief geschiedenis, design en hedendaagse kunst. Naast kunst, vormgeving, affiches, tekeningen, films en krantenartikelen willen we met debatten in de tentoonstelling bijdragen aan de meningsvorming van de bezoeker.
Picture
1.56.B Philips adv
De bouw van Kanaleneiland is representatief voor de wederopbouw die in de jaren vijftig in diverse steden plaatsvond. Duizenden Utrechters kregen in Kanaleneiland een ruime woning, voorzien van de modernste gemakken. Hoog Catharijne was op papier in 1962 het ideale winkel-, kantoor- en woningcomplex naar voorbeeld van de Amerikaanse ‘mall’. Het moest fungeren als knooppunt tussen de Utrechtse binnenstad en het station en stond daarmee in verbinding met heel Nederland.

De tijd liet zien dat de praktijk weerbarstig is en beide projecten gingen in een neerwaartse spiraal. Na turbulente tijden staan Kanaleneiland en Hoog Catharijne anno 2019 weer op de kaart.

Artistiek directeur Bart Rutten: ‘Hoog Catharijne en Kanaleneiland laten zien hoe snel onze wensen en ideeën ten aanzien van wonen en werken veranderen. Beide bouwprojecten werden zowel aanbeden als verguisd en herrijzen nu weer. In de tentoonstelling stellen we de vraag hoe dat komt en vooral welke rol mensen hier zelf in spelen. We vinden het belangrijk om de blik van de bezoeker te verruimen en hen zelf een mening te laten vormen. Dat doen we door met drie conservatoren samen te werken om zowel vanuit het oogpunt van stadsgeschiedenis, vormgeving als hedendaagse beeldende kunst de bezoekers een nieuw perspectief te bieden en Utrecht zo in een breder wereldbeeld te plaatsen. Daarnaast organiseren we debatten. Die maatschappelijke taak vinden we als museum belangrijk.’

​
Picture
© Robert Oosterbroek Kanaleneiland
Interactief: Debatten met bezoekers
In de tentoonstelling zullen iedere zondagmiddag -om drie uur- architecten, stedenbouwers, historici, politici en kunstenaars bijdragen aan een visie op bouwen in de toekomst en kunnen bezoekers met hen in gesprek. Onder anderen Joris Luyendijk, journalist en schrijver, Ella Vogelaar, voormalig PVDA minister voor Wonen, Wijken en Integratie, Marco Broekman, architect en stedenbouwer (één van de makers van de nieuw te bouwen wijk Merwede) en Ries Adriaansen, één van de initiatiefnemers projectgroep ‘50 jaar gastarbeiders Utrecht’, zullen hieraan een bijdrage leveren. Zie voor het complete programma de bijlage.
Het Centraal Museum werkt rondom de tentoonstelling nauw samen met bewoners uit Kanaleneiland. Gidsen uit de wijk verzorgen samen met de gidsen van het museum instaprondleidingen door de tentoonstelling op zondagmiddag. Daarnaast is er een samenwerking met Resto van Harte. Zij zullen diners verzorgen voor bewoners uit de wijk tezamen met medewerkers van het museum.
In de tentoonstelling worden daarnaast verhalen van bewoners uit de begintijd van Kanaleneiland verteld. Ook ondernemers en bewoners van het eerste uur uit Hoog Catharijne komen aan het woord.
 ​
Picture
© Angeliek de Jonge


De tentoonstelling: geschiedenis en design
Kanaleneiland en Hoog Catharijne waren een duidelijk antwoord op de misère van de crisis in de jaren dertig en de Tweede Wereldoorlog. Het moest anders én beter. Daarbij moest de enorme woningnood worden aangepakt en ook de verkeersproblematiek werd steeds nijpender. Dat laat de tentoonstelling aan het begin zien met onder meer foto’s en ontwerptekeningen.

Het beeld dat men daarbij voor ogen had, was utopisch, zo wordt al in de eerste ruimte van de tentoonstelling duidelijk. Naast schetsen en maquettes van ontwerpen van Kanaleneiland en foto’s uit de begintijd, worden reclame affiches van onder meer Artifort, Philips, DAF en het Utrechtse Pastoe getoond, alsmede afbeeldingen uit de prospectus Rietveld, woningen op Kanaleneiland.

Het nieuwe stedelijke concept van Kanaleneiland wordt duidelijk in deze ontwerpschetsen. Flats en rijtjeshuizen wisselen elkaar af in de repeterende ‘stempels’ die de bouwstenen vormden voor het gehele ontwerp. Zo kon snel en efficiënt een ultramoderne wijk worden gebouwd, met gezond stedelijk leven als belangrijk uitgangspunt.
Van de lichte woningen, de moderne scholen tot de kerken en winkelcentra, parken en perken en de wegen die de auto ruim baan gaven; Kanaleneiland moest het moderne naoorlogse leven vormgeven. De wijk met 7.500 woningen voor 30.000 inwoners was een lichtend voorbeeld voor nationale en internationale stedenbouwers. Toenmalig burgemeester Coen de Ranitz schreef dan ook trots dat: ‘op het gebied van volkshuisvesting kan worden gesproken van een revolutie’.


Picture
CENTRAAL MUSEUM-'DROMEN IN BETON'201-PH.GJ.Van ROOIJ
Tevens is design te zien uit de jaren vijftig en zestig, een periode waarin iconische ontwerpers actief waren. We nemen een duik in het verleden met ontwerpen van kasten en stoelen door Gerrit en Wim Rietveld voor Gispen, stoelen van Pastoe en Artifort en Martin Visser ontwerpen van Spectrum. En wie heeft er destijds niet op kantoor of thuis op een Revolt-stoel van Friso Kramer gezeten, de meest verkochte stoel van Nederland. Het blad Goed Wonen uit 1957 roemt het als “een typisch stuk industriële vormgeving van buitengewoon niveau, dat dan ook vele maanden van ontwikkeling heeft gevraagd; tevens een zeer bruikbaar meubel, zakelijk, gemakkelijk en praktisch.” Daarnaast zijn huishoudelijke objecten zoals een wasmachine, een buizenradio van Philips, en een heus prototype van de DAF 600 uit 1959 te zien.

Verderop is gelegenheid om te ervaren hoe Hoog Catharijne eruitzag, toen HM Prinses Beatrix het in 1973 opende. Naar voorbeeld van de Amerikaanse malls was een reusachtig winkel-, kantoor- en woningcomplex gebouwd, dat als knooppunt fungeerde tussen het station en de binnenstad. Het toentertijd grootste overdekte winkelcentrum van Europa was een feit en zou daarna tot de meest succesvolle ter wereld behoren. De naam refereerde naar Catherijneveld, de oude naam van Vredenburg. 

Picture
© Angeliek de Jonge

De tentoonstelling laat ook zien dat de bouw niet zonder slag of stoot ging. Er moesten middeleeuwse panden wijken voor het nieuwe winkelcentrum en dat leidde tot felle protesten. Met name de sloop van het gebouw van de verzekeringsmaatschappij De Utrecht, een belangrijk voorbeeld van Jugendstil in Nederland, leidde tot woede bij de lokale bevolking. Tijden de opening van Hoog Catharijne in 1973 raakte de ME slaags met duizenden protesterende burgers.

De tentoonstelling laat de controverse zien, maar geeft ook een beeld van hoe het winkelcentrum er ooit uit zag. Ook hier meubels en mode die je als bezoeker terugvoeren naar de jaren zeventig.

In het laatste deel van de tentoonstelling laten we zien hoe op welke manier de meningsvorming over deze bouwprojecten bij veel mensen wordt gevormd. Hoe ontstaat de beeldvorming en kunnen we - als we een beeld in ons hoofd hebben - nog objectief kijken of zoeken we eigenlijk bevestiging van wat we al vinden? In deze ruimte vindt de bezoeker heel veel verschillende verhalen over Kanaleneiland en Hoog Catharijne uit de afgelopen decennia. Op zowel regionaal, nationaal als internationaal niveau en vanuit allerlei perspectieven. Het laat de bezoeker nadenken over hoe zijn eigen beeld is gekleurd.

Picture
005.CENTRAAL MUSEUM 'DROMEN IN BETON' GJ. Van ROOIJ
De tentoonstelling is van 28 september 2019 t/m 19 januari 2020 te bezoeken. 
Kaarten en informatie: www.centraalmuseum.nl

Bezoekadres
Agnietenstraat 3
3512 XA Utrecht
Museumadres
Agnietenstraat 1
3512 XA Utrecht 
www.centraalmuseum.nl

0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons