Van 10 december 2015 tot en met 24 januari 2016 toont Museum Jan van der Togt de tentoonstelling ‘De twee grote liefdes van Elisabeth den Bieman de Haas: Corneille & Mar’. Hiermee gaat de grote wens van Elisabeth den Bieman de Haas in vervulling om werken van deze dierbare kunstenaars in één museale expositie te tonen.
Beide kunstenaars nemen een speciale plaats in het leven van Elisabeth den Bieman de Haas in. Een boeiend leven volledig in het teken van de kunst; 25 jaar was zij galeriehoudster in de Nieuwe Spiegelstraat, maar vooral ook een collectioneur van een unieke verzameling werken van Corneille.
Van Corneille (1922 – 2010) toont Elisabeth werken uit verschillende perioden. In samenwerking met de kunstenaar bouwde zij vanaf 1981 een unieke en omvangrijke collectie van Corneille op. Alle werken zijn direct afkomstig van Corneille. De nadruk in de verzameling ligt echter op de werken uit 1943 – 1948, de periode vóór CoBrA. Juist deze periode illustreert de vernieuwingsdrang en de artistieke ontwikkeling van de jonge kunstenaar. In het boek ‘Corneille Een vroege vogel’ uit 1997 is deze onbekende periode gedocumenteerd en beschreven door Marjet den Bieman, de dochter van Elisabeth. Onder de naam Mar bouwde Marjet als kunstenaar een indrukwekkend oeuvre op. Het spreekt voor zich dat Mar en Corneille de belangrijkste kunstenaars in het leven van Elisabeth zijn. De expositie toont werk van Corneille van na 1950, maar ook enkele werken uit de jaren 1943 – 1948. Een reis naar Boedapest in 1947 bracht zijn ontwikkeling in een stroomversnelling. Hij maakte er kennis met nieuwe kunstrichtingen, waaronder het werk van Paul Klee dat van zeer grote invloed is geweest op zijn verdere werk. In deze periode van experimenteren richtte hij zich vooral op vorm en lijn en werd het werk iets abstracter. In november 1948 behoorde Corneille tot de oprichters van de revolutionaire CoBrA-beweging. In 1950 vestigde hij zich definitief in Parijs. Een van de meest geliefde onderwerpen van Corneille is de vrouw. In felle kleuren creëerde hij een wereld met sensuele vrouwen in zonovergoten tropische landschappen, vergezeld door vogels in hun vlucht. Als symbool van vrijheid was de vogel zijn favoriete thema. Het werk van Mar (1966 – 2002) ontroert, inspireert en voert je mee naar een kleurrijke wereld vol liefde en harmonie. Het bijzondere oeuvre van Mar kenmerkt zich door elegante langgerekte vrouwen, die thema’s als liefde, vriendschap en geborgenheid verbeelden. In warme felle kleuren, sterke contourlijnen en ronde organische vormen vertelt Mar over emoties. Haar vrouwen zijn krachtig en expressief, maar ook ingetogen en dromerig. Door de jaren heen is er een boeiende ontwikkeling in haar kunst te herkennen. Gracieuze vrouwelijke naakten abstraheert zij geleidelijk tot de essentie. Door versobering van lijnen en details wint het werk aan kracht. De hoekige expressieve lijnvoering maakt plaats voor een zachte, ronde, vloeiende vormgeving. Mar zag schoonheid in kleine ontroerende momenten, in een eenvoudig gebaar, een intense blik of een stralende lach, alsof ze wilde zeggen: Kijk eens hoe mooi de wereld is. In het museum wordt ook een korte film over Mar vertoond. Het is een bijdrage van de twee kinderen van Mar, die deze film op eigen initiatief hebben gemaakt. De opening vindt plaats op zondag 13 december om 15.00 uur, en wordt verricht door kunsthistorica drs. Mienke Schaberg. Zij is ook voorzitter van het Amsterdams Vrouwen Sigarengenootschap Salomé en Managing Partner Metaplan Consultants. Museum Jan van der Togt Dorpsstraat 50 1182 JE Amstelveen Tel.: (020) 641 57 54
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |