Van 20 maart tot en met 4 september is in het Drents Museum het figuratieve werk van Stijn Rietman (1979) te zien. Rietman valt onder de noemer realisten, maar benadrukt zijn enscenerende rol: ‘Als schilder manipuleer je de realiteit altijd min of meer: je laat weg of voegt toe en geeft het geheel een andere sfeer of lading. In mijn werk is dat vaak vervreemding.’ Zowel zijn landschappen als zelfportretten en stillevens roepen dat gevoel op. Het Drents Museum laat in de tentoonstelling Bittersweet meer dan dertig werken van de kunstenaar zien. Stille landschappen
Hoewel hij tegenwoordig meer gegrepen wordt door kleur en licht, schilderde Rietman zijn landschappen eerder vooral in grauwe, maar serene tinten. Op deze verlaten plekken, in de periferie van de chaotische wereld, komt de kunstenaar tot rust: ‘De plekken waar weinigen zwerven vormen het decor van mijn werk. In dat decor bevind ik me graag.’ Zelfspot Waar zijn landschappen confronterend kunnen zijn vanwege hun stilte, zijn Rietmans zelfportretten dat op een meer expliciete manier. De schilder beeldt zichzelf af op gedurfde manieren die niet altijd flatteus te noemen zijn. Rietman vindt het belangrijk zichzelf niet te serieus te nemen en maakt gebruik van de ruimte die hij in zijn zelfportretten heeft om met humor te experimenteren. ‘Ik gebruik mijzelf als proefkonijn. In mijn zelfportretten ervaar ik een grote schilderkundige vrijheid.’ Imperfectie schuwt hij daarbij niet. Out of the box Ook zijn stillevens hebben een randje. Volgens Rietman hoeft niet alles lieflijk en braaf te zijn. Alledaagse voorwerpen, zoals een plumeau, lucifer en markeerstift, krijgen een eigen podium doordat Rietman ze met aandacht voor detail schildert maar tegelijk de kunst van het weglaten beheerst. In zijn verrassende composities speelt de leegte een steeds grotere rol. Het effect is een vervreemdend, soms zelfs ongemakkelijk gevoel. Juist dat korte moment van verwarring vindt Rietman interessant. Hij speelt met de kijkervaring en zoekt graag het spanningsveld op. Prijzen De Friese Rietman studeerde in 2006 af aan Academie Minerva in Groningen, waar hij geïnspireerd raakte door zijn docenten Matthijs Röling en Pieter Pander. Voor zijn eindexamen won Rietman het Dooyewaard Stipendium. Afgelopen jaar won hij bovendien de Gerrit van Houten Atelierprijs. In het juryrapport werd Rietman geprezen om zijn ontwikkeling tot ‘virtuoos fijnschilder, die zowel het traditionele genre als hedendaagse onderwerpen vakkundig en boeiend weet te verbeelden’. Als winnaar van deze prijs mag Rietman tot 2018 wonen en werken in atelier De Gors van de Dooyewaard Stichting in Blaricum.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |