KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

​Stedelijk Museum Schiedam koopt getekende collage over seksueel geweld

4/1/2021

0 Comments

 
Foto
Susanna Inglada, Crowd IV, 2020, collectie Stedelijk Museum Schiedam

 
Het Stedelijk Museum Schiedam heeft werk aangekocht van Susanna Inglada. De grijpende handen, armen en benen op de getekende collage verwijzen naar seksueel geweld en ongelijke machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen. Crowd IV ontstond begin dit jaar in Rome. Daar liet de kunstenaar zich inspireren door beeldhouwwerken van de 17de-eeuwer Bernini. Hij hakte onder andere de Griekse godin Proserpina in marmer, net op het moment dat Pluto haar ontvoert naar de onderwereld. Ze probeert zich vergeefs los te maken.
 ​

Actuele boodschap
‘De monumentale tekeningcollage van Susanna Inglada (1983) vormt een mooie aanvulling op de installatie Y Ahora Qué? die we eerder dit jaar van haar aankochten’, zegt Catrien Schreuder, Hoofd Tentoonstellingen en Collecties. ‘Inglada’s krachtige en intense werk heeft een actuele boodschap, die in dit turbulente jaar extra aangrijpt. Veel mensen zullen dat herkennen.’
 
Geweld en macht
Susanna Inglada woont en werkt in Nederland. Haar wortels liggen in het Spaanse (Catalaanse) Banyeres del Penedès. Met Crowd IV verwijst ze ook naar een geruchtmakend proces vorig jaar in haar geboorteland over een groepsverkrachting, waarbij de daders in eerste instantie werden vrijgesproken. Geweld en macht intrigeren haar. Inspiratie haalt ze uit de denkbeelden van de Duitstalige schrijver Elias Canetti.
 
Massa en macht
In zijn boek Massa en macht uit 1960 beschrijft de Nobelprijswinnaar hoe de mens zich opgelucht voelt in een dichte menigte, lichaam tegen lichaam gedrukt. Op dat moment kan de mens de angstvallig bewaarde afstand laten varen en zich gelijk voelen aan anderen, stelt hij. De massa wordt een reusachtig lichaam, dat voortdurend wil groeien, zich bedreigd voelt en alles daarbuiten als vijand ziet. Dat maakt de massa volgens Canetti gevaarlijker dan het individu.
 
Acteurs
Inglada (1983) studeerde beeldende kunst in Spanje, Nederland en België. Aanvankelijk koos ze voor een toneelopleiding in Barcelona. Die eerste liefde zie je in haar werk dat vaak driedimensionaal is. Dat geldt ook voor haar installatie Y Ahora Qué? (En nu wat?) die het museum voor de NOG Collectie aankocht. Het museum beheerde die bedrijfscollectie tot de schenking in oktober 2020. Bij die aankoop plaatst Inglada uitgesneden figuren in de ruimte als acteurs op een podium. Ook die voorstelling van een worsteling oogt beklemmend.
 
De Scheffer
Vorig jaar won Inglada een tweejaarlijkse aanmoedigingsprijs van de Vereniging Dordrechts Museum voor jonge beeldend kunstenaars: de Scheffer. De prijs bestond uit een aankoop en expositie, waar ze werk liet zien over de rol van de vrouw in de schilderkunst. Dat deed ze met een wandschildering van Susanna en de ouderlingen, een Bijbels verhaal over twee rechters die haar proberen te verleiden. Als Susanna weigert proberen ze haar te veroordelen wegens overspel. Vlak vóór haar terdoodveroordeling komt de waarheid uit als Daniël haar onschuld bewijst.
 
Susanna
In de beeldende kunst is het verhaal vanwege het beeld van de naakte vrouw en de morele boodschap een geliefd onderwerp. Opmerkelijk is dat Susanna lang niet altijd als kuis slachtoffer wordt geschilderd, maar ook als verleidster. Susanna Inglada zet de blik van die mannelijke (ja, toch wel) schilders recht. In haar versie kijkt haar naamgenoot geschokt en afwerend.

Foto
Susanna Inglada, Y Ahora Qué?, 2020, collectie Stedelijk Museum Schiedam
 
Aankopen
Behalve de werken van Susanna Inglada wist het Stedelijk Museum Schiedam in 2020 circa twintig werken aan te kopen, deels ook voor de NOG Collectie. Begin oktober werd bekend dat het museum deze bedrijfscollectie van bijna zeshonderd werken geschonken kreeg. Aankopen waren er onder andere van Jenny Boot (Black girl with pearl), Navid Nuur (gemaakt met rookbommen), Theo Gootjes (beelden), olieverfschilderijen Esiri Erheriene-Essi, tekeningen van Nour-Eddine Jarram en Hamid El Kanbouchi en foto’s van Perrine Philomeen, Meryem Slimani en Margi Geerlinks. Die laatste fotoserie - Achter de stilte van corona - kwam tot stand op verzoek van het museum.
 
Kwetsbaarheid
De werken gaan veelal over grote thema’s als de vluchtelingenproblematiek (Jarram) en hokjes en vooroordelen (Slimani/Philomeen, Boot, Essi en Kanbouchi). En dan zijn er nog onderwerpen als de natuur en kwetsbaarheid (denk aan Nuur, Gootjes en Geerlinks). ‘Je ziet dat kunstenaars niet in een ivoren toren leven, zeker niet in een ingrijpend jaar als dit’, zegt Schreuder. ‘Als een spons zuigen ze de wereld om zich heen in zich op en vertalen dat in kunst.’
 
Sluiting
Net als overal had corona in 2020 veel invloed op het museum. Ingrijpend was de beslissing van premier Rutte om de musea half maart te sluiten. Pas na 11 weken, vanaf 1 juni 2020, konden bezoekers weer langskomen. Dat mocht niet zomaar, het moest met een vooraf gereserveerd kaartje voor een bepaald tijdslot. De capaciteit was beperkt. Begin oktober sloot het museum opnieuw, dit keer voor een geplande gemeentelijke renovatie die naar verwachting een jaar duurt.
 
Nieuwe directeur
Het jaar bracht ook goed nieuws. Op Prinsjesdag maakte het kabinet bekend dat het Stedelijk Museum Schiedam voor een periode van 4 jaar rijkssubsidie krijgt. Op 1 februari 2021 treedt Anne de Haij aan als directeur van het Stedelijk Museum Schiedam. Bij de sluiting in oktober nam museumdirecteur Deirdre Carasso afscheid.

stedelijkmuseumschiedam.nl
0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons