KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Speciale avondopening THEN as NOW bij Pictura

17/11/2020

0 Comments

 
Foto
​In het oudste Teekengenootschap van Nederland vervormt, verstilt en vergaat de tijd in de tentoonstelling THEN as NOW Kunstenaar AKMAR maakt nieuwe werk, Silvia Martes toont twee films en het bloemstilleven van Sophia de Koningh (1807-1870) komt uit het depot van het Dordrechts Museum tevoorschijn.
 Het verleden is continu om ons heen en leeft in ons gevoel en onze herinnering, maar ook in objecten. Een mes, lepel en vork bijvoorbeeld: hun vorm of gebruik zijn nauwelijks veranderd sinds de 16e eeuw. Maar tijd tikt ook voort. Zie alle (computer) technologie, onze mobiele telefoons maar ook ons denken. Toch kost het nog altijd moeite om niet te handelen vanuit een gewoonte en met open blik te kijken naar wat we doen en hoe we ons gedragen. De tentoonstelling THEN as NOW roept vragen op over hoe het voorbije heden te integreren en hoe verlies ruimte te geven in de toekomst.

Vanitas – letterlijk vertaald ijdelheid en leegheid - is een nieuw onderzoek van AKMAR dat gaat over de digitale vergankelijkheid, die de drang of eigenlijk dwang om te consumeren oproept. ‘Omdat dit een breed gegeven is zal ik mij concentreren op de virtuele bloem. Het werk refereert aan de bloemstillevens uit de 16e eeuw.’ AKMAR zocht naar gedigitaliseerde bloemen opgeslagen in beeldbanken. Ze vergelijkt de resultaten uit de verschillende tijden, generaties en versies. Computers van nu spreken een andere, nieuwere taal en lezen deze oude data niet meer zoals het hoort. Hierdoor lijkt de machine patronen, vormen en kleuren te vervormen en abstraheren. Middels grote video-installaties toont AKMAR dit bijzondere onderzoek en de daarbij horende nieuwe vormen. Een 3D printer produceert tijdens de tentoonstelling vormen die misschien niet meer op bloemen lijken, maar wel alle data en seizoenen nog dragen. De tijd en taal van toen, in het hier en nu.

Het paneel van Sophia de Koningh toont zo’n traditioneel bloemstilleven waar AKMAR over spreekt. In 1846 werd dit werk door het Dordrechts Museum aangekocht. Ze was hiermee de eerste vrouwelijke kunstenaar in de collectie. Op het moment wordt het werk gerestaureerd en klaargemaakt om na lange tijd weer getoond te worden.

​Silvia Martes zal de toeschouwer verder bevragen over tijd, materialisme en drang om te willen bezitten. Haar film As Things Go vertelt over de liefde voor dingen, mensen en momenten, maar vooral ook het verlies daarvan. Het verlorene blijkt ergens anders voort te bestaan, in een andere context, in een ander universum. De film The restless dread of some(thing) evil gaat ook over loslaten, namelijk het bewust en gewild laten verwijderen van lichaamsdelen, zoals een tong of zelfs een hart, met de bedoeling een langer of beter leven te krijgen. 
In het oudste Teekengenootschap van Nederland vervormt, verstilt en vergaat de tijd in de tentoonstelling THEN as NOW met kunstenaars AKMAR, Silvia Martes en Sophia de Koningh (1807-1870). Een tentoonstelling met lange en korte sporen uit het verleden. 

Vanitas – letterlijk vertaald ijdelheid en leegheid - is een nieuw onderzoek van AKMAR dat gaat over de digitale vergankelijkheid, die de drang of eigenlijk dwang om te consumeren oproept. ‘Omdat dit een breed gegeven is zal ik mij concentreren op de virtuele bloem. Het werk refereert aan de bloemstillevens uit de 16e eeuw.’ Ze zocht naar gedigitaliseerde bloemen opgeslagen in beeldbanken en vergelijkt de resultaten uit de verschillende tijden. Computers van nu spreken een andere, nieuwere taal en lijken de patronen, vormen en kleuren te vervormen en abstraheren. Middels grote video-installaties toont AKMAR dit bijzondere onderzoek en de daarbij horende nieuwe vormen. Een 3D printer produceert tijdens de tentoonstelling vormen die misschien niet meer op bloemen lijken, maar wel alle data en seizoenen nog dragen. De tijd en taal van toen, in het hier en nu. 

Het paneel van Sophia de Koningh toont zo’n traditioneel bloemstilleven. In 1846 werd dit werk door het Dordrechts Museum aangekocht. Ze was hiermee de eerste vrouwelijke kunstenaar in de collectie.

Silvia Martes zal de toeschouwer verder bevragen over tijd, materialisme en drang om te willen bezitten. Zo vertelt haar film As Things Go over de liefde voor dingen, mensen en momenten maar vooral ook het verlies daarvan. Het verlorene blijkt ergens anders voort te bestaan. In een andere context, een ander universum. 

In het oudste Teekengenootschap van Nederland vervormt, verstilt en vergaat de tijd in de tentoonstelling THEN as NOW. AKMAR maakt nieuw werk, Vanitas, over digitale vergankelijkheid en de dwang om te consumeren. Haar videoinstallaties tonen animaties met bloemstillevens die bestaan uit data afkomstig van oude beeldbanken. Computers van nu kennen de taal van deze data niet meer en zorgen daardoor voor vervorming van patronen, kleuren en vormen. Speciaal voor deze tentoonstelling wordt het kleurrijke paneel van Sophia de Koningh (1807-1870), eerste vrouw in de collectie van het Dordrechts Museum na lange tijd uit het depot gehaald. Silvia Martes bevraagt in haar films de toeschouwer verder over tijd, materialisme en drang om te willen bezitten..

​THEN as NOW / Pictura Dordrecht 31 oktober t/m 3 januari woensdag t/m zondag, 13.00 - 17.00 uur
0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons