In het oudste Teekengenootschap van Nederland vervormt, verstilt en vergaat de tijd in de tentoonstelling THEN as NOW Kunstenaar AKMAR maakt nieuwe werk, Silvia Martes toont twee films en het bloemstilleven van Sophia de Koningh (1807-1870) komt uit het depot van het Dordrechts Museum tevoorschijn. Het verleden is continu om ons heen en leeft in ons gevoel en onze herinnering, maar ook in objecten. Een mes, lepel en vork bijvoorbeeld: hun vorm of gebruik zijn nauwelijks veranderd sinds de 16e eeuw. Maar tijd tikt ook voort. Zie alle (computer) technologie, onze mobiele telefoons maar ook ons denken. Toch kost het nog altijd moeite om niet te handelen vanuit een gewoonte en met open blik te kijken naar wat we doen en hoe we ons gedragen. De tentoonstelling THEN as NOW roept vragen op over hoe het voorbije heden te integreren en hoe verlies ruimte te geven in de toekomst. Vanitas – letterlijk vertaald ijdelheid en leegheid - is een nieuw onderzoek van AKMAR dat gaat over de digitale vergankelijkheid, die de drang of eigenlijk dwang om te consumeren oproept. ‘Omdat dit een breed gegeven is zal ik mij concentreren op de virtuele bloem. Het werk refereert aan de bloemstillevens uit de 16e eeuw.’ AKMAR zocht naar gedigitaliseerde bloemen opgeslagen in beeldbanken. Ze vergelijkt de resultaten uit de verschillende tijden, generaties en versies. Computers van nu spreken een andere, nieuwere taal en lezen deze oude data niet meer zoals het hoort. Hierdoor lijkt de machine patronen, vormen en kleuren te vervormen en abstraheren. Middels grote video-installaties toont AKMAR dit bijzondere onderzoek en de daarbij horende nieuwe vormen. Een 3D printer produceert tijdens de tentoonstelling vormen die misschien niet meer op bloemen lijken, maar wel alle data en seizoenen nog dragen. De tijd en taal van toen, in het hier en nu. Het paneel van Sophia de Koningh toont zo’n traditioneel bloemstilleven waar AKMAR over spreekt. In 1846 werd dit werk door het Dordrechts Museum aangekocht. Ze was hiermee de eerste vrouwelijke kunstenaar in de collectie. Op het moment wordt het werk gerestaureerd en klaargemaakt om na lange tijd weer getoond te worden. Silvia Martes zal de toeschouwer verder bevragen over tijd, materialisme en drang om te willen bezitten. Haar film As Things Go vertelt over de liefde voor dingen, mensen en momenten, maar vooral ook het verlies daarvan. Het verlorene blijkt ergens anders voort te bestaan, in een andere context, in een ander universum. De film The restless dread of some(thing) evil gaat ook over loslaten, namelijk het bewust en gewild laten verwijderen van lichaamsdelen, zoals een tong of zelfs een hart, met de bedoeling een langer of beter leven te krijgen. In het oudste Teekengenootschap van Nederland vervormt, verstilt en vergaat de tijd in de tentoonstelling THEN as NOW met kunstenaars AKMAR, Silvia Martes en Sophia de Koningh (1807-1870). Een tentoonstelling met lange en korte sporen uit het verleden.
Vanitas – letterlijk vertaald ijdelheid en leegheid - is een nieuw onderzoek van AKMAR dat gaat over de digitale vergankelijkheid, die de drang of eigenlijk dwang om te consumeren oproept. ‘Omdat dit een breed gegeven is zal ik mij concentreren op de virtuele bloem. Het werk refereert aan de bloemstillevens uit de 16e eeuw.’ Ze zocht naar gedigitaliseerde bloemen opgeslagen in beeldbanken en vergelijkt de resultaten uit de verschillende tijden. Computers van nu spreken een andere, nieuwere taal en lijken de patronen, vormen en kleuren te vervormen en abstraheren. Middels grote video-installaties toont AKMAR dit bijzondere onderzoek en de daarbij horende nieuwe vormen. Een 3D printer produceert tijdens de tentoonstelling vormen die misschien niet meer op bloemen lijken, maar wel alle data en seizoenen nog dragen. De tijd en taal van toen, in het hier en nu. Het paneel van Sophia de Koningh toont zo’n traditioneel bloemstilleven. In 1846 werd dit werk door het Dordrechts Museum aangekocht. Ze was hiermee de eerste vrouwelijke kunstenaar in de collectie. Silvia Martes zal de toeschouwer verder bevragen over tijd, materialisme en drang om te willen bezitten. Zo vertelt haar film As Things Go over de liefde voor dingen, mensen en momenten maar vooral ook het verlies daarvan. Het verlorene blijkt ergens anders voort te bestaan. In een andere context, een ander universum. In het oudste Teekengenootschap van Nederland vervormt, verstilt en vergaat de tijd in de tentoonstelling THEN as NOW. AKMAR maakt nieuw werk, Vanitas, over digitale vergankelijkheid en de dwang om te consumeren. Haar videoinstallaties tonen animaties met bloemstillevens die bestaan uit data afkomstig van oude beeldbanken. Computers van nu kennen de taal van deze data niet meer en zorgen daardoor voor vervorming van patronen, kleuren en vormen. Speciaal voor deze tentoonstelling wordt het kleurrijke paneel van Sophia de Koningh (1807-1870), eerste vrouw in de collectie van het Dordrechts Museum na lange tijd uit het depot gehaald. Silvia Martes bevraagt in haar films de toeschouwer verder over tijd, materialisme en drang om te willen bezitten.. THEN as NOW / Pictura Dordrecht 31 oktober t/m 3 januari woensdag t/m zondag, 13.00 - 17.00 uur
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |