‘See How The Land lays’ probeert om in vogelvlucht dat in beeld te brengen van wat Gagarin voor ogen kreeg tijdens zijn terugkeer naar de aarde! (©)Riedstra De titel van de tentonstelling verwijst naar hoe het gaat met het land, veelzeggend anno nu! Het kunstenaarstijdschrift Gagarin (The Artists in their own words) is een halfjaarlijks magazine en werd in 2000 opgericht door Wifried Huet, waarin hij de kunstenaars waar ook ter wereld, ongefilterd aan het woord liet met op vraag geschreven of nog niet gepubliceerde teksten. Gagarin staat voor de eerste mens die door de ruimte reisde. Het is voor Wilfried Huet cruciaal dat kunst niet geconsumeerd wordt als een hapklaar brokje, nee, men neemt de tijd om zich te laten overkomen met wat er zich afspeelt binnen zo’n kunstgegeven. In 2016 besloot Huet op het hoogte punt te stoppen, de allerlaatste editie komt uit in januari 2017. Het zijn dan 33 edities en op mijn vraag waarom dit aantal kreeg ik een boeiend antwoord: 33 is een mooi getal en de serie bestaat zo uit 3 x 3 reeksen, waarvan elke reeks van 11 een gelijksoortig uiterlijk heeft. Vanaf begin 2017 wordt de complete reeks Gagarin verzameld in een genummerde doos, met de beperking van 2000 als aantal, om de exclusiviteit te bewaren. Deze worden internationaal gedistribueerd op een ‘first come first served basis’. De tentoonstelling is samengesteld door het collectief HELD uit Belgie. HELD wordt gevormd door vier mensen die een grote betrokkenheid hebben bij eigenzinnige kunst en kunstenaars. De eerste letter van hun achternaam vormt het woord HELD. Ze zijn praktijkgericht en stellen zich op als parner in crime van de kunstenaar. Uitgaande van de richting die de kunstenaar aangeeft en daarin zoekend naar een eigen podium! HELD heeft deze presentatie in Den Haag ingericht met werken van kunstenaars die een bijdrage schreven voor Gagarin. Galerie West, die in zijn andere locatie o.a. de Gagarin presentatie toont, kan tijdelijk gebruik maken van deze prachtige locatie, en doet dat met intrigerende presentaties! Bij binnenkomst kom ik in de centrale hal waar ook de infobalie is. Links en rechts hiervan zijn een aantal ruimtes ingericht, iedere installatie staat op zich, men hoeft dus niet een speciaal parcours af te leggen, wat wel zo prettig is. Uit de veelzijdige installaties die hier tentoongesteld worden belicht ik o.a. de volgende werken. In de 1ste ruimte rechts van de info balie toont Marilou van Lierop een wonderlijke videofilm die absoluut je aandacht opeist. In eerste instantie lijkt het mij een gekrieoel van mensen wat ik niet kan plaatsen, pas als ik langer kijk zie ik wat er mogelijk gebeurt: Mensen die om en rond elkaar bewegen, zoals in een grootstad, zonder contact met de ander, volkomen anoniem. De overwegende kleur is groen, wat het beeld nog onvatbaarder maakt! De groep staat centraal in het werk van Van Lierop, van een enkeling tot krioelende massa’s. Haar personages zijn anoniem en onherkenbaar, wat ook geldt voor hun omgeving. Dan een adembenemend groot doek (digital print) van Gabriel Kure aan een tegen overgestelde muur. De materialen die Gabriel Kure gebruikt kunnen alledaagse objecten zijn zoals kranten, ontvangstbewijzen, verpakkingen, boodschappentassen, of zelfs bouwmateriaal. Wat Kuri intrigeert en wat hem bezig houdt zijn zijn bevragingen over kleur, materiaal, vorm en de werkelijkheid zoal hij die ervaart. Zo wil deze kunstenaar onze aandacht vestigen op de hedendaagse consumptiecultuur en de circulatie van geld, energie en informatie, zowel in onze mondiale economie als in onze dagelijks leven. De fascinerende uitstalling op een lange brede tafel van ‘The Books’ van Fabio Zimbres. Op elk denkbaar oppervlak heeft Zimbres tekeningen en sketches achter gelaten, bijna als de grottekenaars ooit deden. Voor mij als (o.a.) tekenaar een lusthof, ik vergaap me aan de eenvoud en originaliteit van eigen gemaakte boeken en boekjes, kartonnetjes, papiertjes, oude telefoonboeken, oude accountant boeken en nog veel meer.. De kunstenaar laat hiermee zien dat je geen duur chique papier nodig hebt om op te tekenen, het kan overal op en de meerwaarde is voor mij duidelijk! In de andere ruimte staat de installatie van Latifa Echakhch. Zo ontroerend, zo mooi in zijn oorspronkelijkheid: De kunstenaar noemt deze installatie ‘The Clouds’. Aan een aantal draden die vanaf het plafond komen tot bijna op de grond heeft Echakhch uit hout wolkjes gezaagd en die aan de draden bevestigd, zodat vlak boven de vloer zachtjes wolkjes bewegen! Wolkjes zoals je die als kind tekent, witte wolkjes, die helaas zo nooit aan de hemel staan… Ik moet ook grinneken, want dit is niet zonder humor! In een kartonnen doos ernaast staan op langspeelplaten werken van Johann Sebastian Bach, als een ode aan deze gecompliceerde eenvoud?? Guillaume Bijl presenteert zijn installatie ‘Nieuwe Democratische Partij’ afgekort NPD in een 19e eeuwse hoge, statige kamer. Alweer heb ik plezier, vooraan staan aan weerskanten van het podium 2x twee vlaggen opgesteld, met grote NPD teksten op monitoren aan de zijkanten. De rode loper is uitgelegd, met aan beide kanten grijze stoelen voor het “publiek” Met een verwijzing naar extreem rechts in de inrichting hier, zou Trump hier niet misstaan! Dit werk is al ouder maar heeft aan actualiteit niet ingeboet! Dan het “Fountain Archive". In 2009 begon Afif aan het project the “Fountain Archive". Een ongoing project, geinspireerd door Marcel Duchamp. Inmiddels bevat The Fountain Archive meer dan 600 afbeeldingen van publicaties van Duchamp’s porcelijnen urinaal. Elke pagina van zo’n afbeelding is een publicatie en als een “found object” door de kunstenaar uitgescheurd en zorgvuldig ingelijst. Elke fase van het samenstellen van dit archief heeft zijn eigen zorgvuldige regels. Als er weer een nieuwe publicatie bijkomt wordt er van te voren, volgens een nauwkeurig ruimtelijk schema op de muur, een raster bijgetekend waarin deze komt te hangen. Het curieuse is natuurlijk dat je even zo vele meningen en opvattingen krijgt over een kunstwerk! Verderop de instalatie van Diego Tonus, Processing Authorities – Study for the Esperanto Gavel’. De installatie speelt rond een onbekende en eenduidige groep van voorzittershamers, deze in het bezit van het Internationale Instituut van Social History (IISH) in Amsterdam. Alle hamers hebben een geschiedenis van voorzitten bij allerlei commissarissen, vergaderingen, actie groepen, religieuze en AA groepen etc. Diego Tonus maakt van deze 53 ‘hamers’ objecten om te observeren, door samenwerking met een antropoloog, door de sociale en politieke perspectiven te herzien, en opnieuw vragen te stellen in relatie tot huidige situaties. Alle hamers hebben ook een eigen geluid en het bespelen en testen van de hamers is een symphony op zich! Ik geniet van deze tentoonstelling en ik hoop straks vele met mij!
De tentoonstelling loopt simultaan met een presentatie in de thuisbasis van West , waar behalve de volledige Gagarin uitgave ook het vierdelige exceptionele tekstboek Project Westmensch van Joseph BEUYS ter inzage ligt. De tentoonstelling in HUIS HUGUETAN in Den Haag is zo de moeite waard om te bekijken, met humor en met veelzijdige gelaagdheid in het denken van de kunstenaars is HELD erin geslaagd om een andere realiteit te laten zien. Naar mijn mening belangrijk in deze tijd waarin men makkelijk vastloopt in het cliche! En het is prettig dat er hier en daar begeesterde curatoren zijn zoals Wifried Huet, (in het rijtje met o.a. Hans Ulrich Obrist 20e eeuw, Vasalis 16e eeuw)), die de waarde en het belang inzien van de ideeen van bijzondere eigenzinnige kunstenaars en deze in schrift, op welke manier dan ook, vastleggen. Ik denk dat dit belangrijke documenten voor onze toekomst zijn. Adres Huis Huguetan Lange Voorhout 34 2514 EE Den Haag Open Wed — Sun: 12:00 to 18:00 West Groenewegje 136 2515 LR, Den Haag The Netherlands Open Wed — Sat 12:00 to 18:00 of bellen voor afspraak Voor info contact opnemen met: MJ Sondeijker [email protected] T +31 70 3925359 Recensie : Riedstra | kunstenaar | [email protected] | www.riedstra.eu
1 Comment
|
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |