KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Real Art - Fake News

19/6/2019

0 Comments

 

KP BREHMER  
13 juli t/m 27 oktober 2019
 

“I myself see art, along with science and philosophy, as a tool for appropriating reality.”​

Picture
KP Brehmer, Aufsteller 25, Das Gefühl zwischen Fingerkuppen, 1967, KP Brehmer collectie en nalatenschap, Berlin © VG Bild-Kunst, Bonn 2019
Hoe zou de Nederlandse vlag eruit zien als je de drie kleuren verdeelt volgens de welvaart in ons land? De Duitse kunstenaar KP Brehmer deed dit in 1972 met de Duitse vlag, en bracht zo de (ongelijke) verdeling van het kapitaal in West-Duitsland in kaart. De vlag werd gehesen op Documenta 5 en is nu een van de iconische werken op de tentoonstelling KP Brehmer: Real Art - Fake News in Gemeentemuseum Den Haag, het eerste overzicht van de kunstenaar in Nederland.
 ​
Picture
KP Brehmer (1938 - 1997), Farbmuster Airblue ‒ Bloodred Color Sample Air Blue – Blood Red, 1967/1970


Het oeuvre  van KP Brehmer (1938 - 1997) bestaat uit schilderijen, prenten, tekeningen en films die ogen als diagrammen, beeldstatistieken, abstracte kunst en dan weer als reclame affiches. In zijn beeldtaal schuilt een ironie waarmee hij de kunstwereld, het medialandschap én de samenleving becommentarieert. Hiermee wil hij de toeschouwer bewust maken van de invloed van beelden, statistieken en andere ‘wetenschappelijke bronnen’ en ons erop wijzen hier met een kritische en onafhankelijke blik naar te kijken. Een beeld is nooit objectief; er schuilt altijd een intentie achter, is zijn overtuiging. Ruim twintig jaar na zijn dood blijken zijn observaties verrassend actueel.
 
Met zijn politiek getinte werk vormde hij midden jaren 60, samen met de kunstenaars Konrad Lueg, Sigmar Polke, Gerhard Richter en Wolf Vostell, een belangrijke vertegenwoordiger van de ‘Kapitalistische realisme-stijl’, die een verwantschap vertoont met Pop art. Het bekendste werk van de groep is Korrektur der Nationalfarben (1972), de hierboven genoemde Duitse vlag waarin de drie kleuren zwart - rood - goud in verschillende grootten de verdeling van het nationale inkomen in West-Duitsland visualiseren.
Ingegeven door reclame-uitingen en politieke propaganda reageerde Brehmer veelvuldig op de alledaagse visuele wereld van West-Duitsland met zijn werk in oplage, drukproeven en speciale edities waarin hij refereerde aan het fascisme, de dreiging van het communisme, milieuvervuiling en oorlog. Alsook de manier waarop vrouwen in advertenties worden afgebeeld, zoals in het werk Display 25. Het gevoel tussen vingertoppen uit 1967, dat hij van scherpe ironie voorzag door de toevoeging van komkommer en wortelzaden.

In de jaren zeventig viel Brehmer op met zijn zelfgemaakte grafieken met opvallende legenda’s en discutabele onderzoeksresultaten. In het werk Farbengeographie NO. 6 bijvoorbeeld, toont hij waar in Frankrijk welke haarkleur het meeste voorkomt (het lichtste bruin, lichtbruin, minder lichtbruin, donkerbruin), waarmee hij de inhoudsloosheid van dit nieuws wil benadrukken. Net als de vlag maakt deze statistiek deel uit van een serie waarin hij onderzoek doet naar de betekenis van kleur als symbool in verschillende uitingen.
In Kleurgeografie naar Mondriaan combineert hij het grid van een schilderij van Mondriaan met het grid van een landkaart om de wereld te visualiseren aan de hand van vier kleuren blauw die staan voor Eisblau, Azurblau, Pariserblau (centrum van de kunst) en Russischblau.
In een ander werk visualiseert Brehmer een wetenschappelijke studie naar het gedrag en de emotionele toestand van een industriearbeider. In een volgende stap transformeert hij zijn diagram naar muziekschrift en geeft de arbeider zo een stem.
 
Een belangrijk onderdeel van zijn rijke, eigenzinnige oeuvre vormen ook zijn postzegels; met behulp van vergrotingen, overdrukken en gewijzigde motieven demonstreerde hij met zijn eigen uitgaven zowel de propagandafunctie van postzegels – met bijvoorbeeld een Hitler-stempel uit de nazi-periode – als zijn standpunt dat kunst altijd een reproductie is. In de twintigste eeuw is geen beeld meer oorspronkelijk, is zijn opvatting.
 
Brehmer werd geboren in Berlijn, volgde een opleiding tot drukker en studeerde grafiek als vrije kunst. In 1971 werd hij professor aan de Hochschule für bildende Künste in Hamburg en in 1987 en 1988 was hij gastdocent aan de China Academy of Art in Hangzhou. De tentoonstelling in Den Haag komt tot stand in samenwerking met het Neues Museum in Nürnberg, de Hamburger Kunsthalle en Arter Istanbul en geeft een goed overzicht van hoe Brehmers werk bol staat van serieuze maatschappijkritiek alsmede vrolijke ironie en humor. Met zijn creatieve geest en verbeeldingskracht ontmaskert hij beelden en ideeën, met zijn thematiek raakt hij de thema’s van onze huidige tijd.
 
Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus in het Duits, Engels en Turks, uitgegeven door Koenig Books London, 2018. Prijs: € 29,00.

0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons