Serie ‘Black Gold’ legt ziel van asfalt bloot De Amsterdamse kunstenaar/designer Quintus Kropholler (Naarden 1989) is waarschijnlijk de jongste solo-exposant ooit op de gerenommeerde design en art expo Design Miami in december. Hij staat hier op uitnodiging van de new Yorkse galerie Chamber NYC met zijn serie Black Gold. De serie bestaat uit bijzondere monumentale gebruiksobjecten gemaakt van asfalten is geïnspireerd op de economische en maatschappelijke waarde van aardolie. Design Miami is de designbeurs parallel met kunstbeurs Art Basel waarvan de Amerikaanse versie, Basel Miami tegelijkertijd plaatsvindt in de stad met dezelfde naam. Black Gold
De objecten van Quintus zijn gemaakt van het enige aardolieproduct dat in solide staat verkeert bij kamertemperatuur; asfalt. Quintus liet zich voor zijn ontwerpen inspireren door de waarde van olie in de huidige maatschappij: ‘Ik vind het interessant om aardolie op deze manier vast te leggen. Een alledaags product als asfalt krijgt hierdoor in de loop der tijd een monumentale en historische waarde. Deze objecten kunnen blijven bestaan zelfs wanneer de bron aardolie op is of niet meer opgeboord wordt. Denk hierbij aan de ambities van onder andere de EU om boren substantieel te minderen. Olie speelt sowieso natuurlijk een belangrijke rol op het politieke en economische wereldtoneel en heeft een ongekende waarde. Het motiveert de beweegredenen van de mens en staat aan de bron van de consumer society waarin we leven. Aardolie raakt ons allemaal, maar asfalt – toch een product gemaakt van datzelfde zwarte goud – nemen we voor lief. We lopen er dagelijks overheen zonder te beseffen wat voor wereld er achter schuilgaat.‘ Proces Quintus kwam op het idee asfalt te gebruiken bij het zien van een net gelegd wegdek met een nog glanzend zwarte open structuur. Waar wegen later opdrogen en hun glans verliezen is in het werk van Quintus die glans bewaard gebleven. ‘Dat net gelegde asfalt was zo mooi en zo uniek, het was alsof ik het voor het eerst in mijn leven écht zag. Ik wilde diezelfde schoonheid in mijn werk terug laten komen en aan anderen laten zien’. Quintus legde contact met een asfaltlaboratorium van wegenbouwer Dura Vermeer. Samen ontwikkelden ze middels chemische modificaties aan de originele receptuur om de objecten te kunnen maken zoals ze zijn. ‘Elk object is gemaakt rekening houdend met de esthetische variatie en waarde van het materiaal én de specifieke mogelijkheden van elk chemische recept. De vormen van de objecten zijn afgeleiden van vormen die ik vond in het laboratorium; een wereld zo ongezien als asfalt op straat zelf. Het fraaie aan deze vormen, vierkanten, driehoeken en cirkels, is dat ze erg herkenbaar en functioneel zijn, maar tegelijkertijd anoniem en onuitgesproken in functie. Deze anonimiteit is erg comfortabel om mee te werken omdat het ruimte laat voor interpretatie van de beschouwer.' Functie De objecten zijn ontworpen naar specifike functies, maar kunnen eveneens beschouwd worden als kunstvoorwerpen, als ‘objects d’art’. Voor Quintus maakt het niet uit; hij wil met een sterke beeldtaal mensen vooral laten stilstaan bij het ongeziene en alledaagse. ‘Wat ik probeer vorm te geven is niet alleen het object, maar ook de ‘bemiddeling’ die ontstaat tussen object en beschouwer. Wat mij hierin specifiek aanspreekt zijn dié dingen die ons allemaal aangaan en zo ons allemaal een beetje het zelfde maken, ongeacht sociale klasse, interesse, esthetische-voorkeuren of smaak. Asfalt is daar een perfect medium voor. Iedereen kent het, gebruikt het, en de wereld erachter gaat iedereen aan.' Het werk van Quintus is te zien op Design Miami dat gehouden wordt van 2-6 december in Miami. Comments are closed.
|
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |