Van 18 februari tot en met 29 april toont Parts Project Personal Pop, een kennismaking met het eigenzinnige werk van de onbekende, jong overleden, maar zeer beloftevolle Brits-Bengaalse kunstenaar Shah Jahan (1976, Sylhet, Bangladesh - 2015, Birmingham, Engeland). Hij groeide op in Birmingham, studeerde aan The Ruskin School of Art van Oxford University en verbleef tussen 1998 en 2001 als resident aan De Ateliers in Amsterdam. Zijn werk is zeer uiteenlopend: hij maakte video’s, sculpturen, schilderijen, collages, installaties, kleding en tekeningen waarin hij zijn persoonlijke, alledaagse leven vermengt met de taal van popart en populaire cultuur. De tentoonstelling toont een scherpe selectie uit Shahs oeuvre. Shah was overtuigd van de transformerende kracht van kunst en zag voor zichzelf een positie middenin de maatschappij weggelegd. Hij streefde naar een ‘Personal Pop’: een kunst die net als popart dichtbij de massa staat, maar die tegelijkertijd volstrekt persoonlijk is. Hij maakte daarom evengoed gebruik van beeldmateriaal uit de populaire media als van privé foto’s, werkte met goedkope materialen, wilde een grote hoeveelheid kunst produceren, mengde het persoonlijke met het universele, het liefelijke met het politieke en het glamoureuze met het rauwe. Zijn oeuvre bestaat uit ogenschijnlijk toegankelijke objecten die pas in tweede instantie deel uit blijken te maken van een dieper gelegen web van onderling verbonden betekenissen en verwijzingen; naar elkaar, religie, politiek en identiteit. Het sluit daardoor moeiteloos aan bij de realiteit van vandaag de dag, waarbij in steeds toenemende mate objecten, mensen, ideeën en werelden met elkaar verbonden zijn. Shah is daarom niet alleen in staat om met zijn werk de aandacht van de beschouwer te vragen, maar ook om die vast te houden. Pizza Boys
De series Pizza Boys uit 2000 en 2001 bestaan ieder uit vijf levensgrote schilderijen van mysterieus grijnzende Pizza Boys. Ze zijn gebaseerd op foto’s die Shah in 1996 van zichzelf maakte als Michael Jackson-meets-pizzabezorger toen hij als bezorger voor Domino’s Pizza werkte. In zijn Pizza Boys transformeert Shah (zichzelf als) een onbekend persoon tot een superster; Shah de pizzabezorger die probeert Michael Jackson te zijn. De serie is daarom op te vatten als een gelaagd spel van identiteit. Zij toont ook Shahs interesse om statische beelden te transformeren naar een dynamisch beeld: de opeenvolging van de steeds net verschillende Pizza Boys moet beweging suggereren, alsof je naar een flipboek kijkt. Pizza Boy Pizza Pop Shah streefde naar een grote productie en sociale kunst. Pizza Boy Pizza Pop (vanaf 2010) is een East meets West kledinglijn met geplande gelimiteerde uitgaven van twintig stuks. Door te variëren met stoffen zou hij met één patroon op eenvoudige wijze een grote hoeveelheid kledingstukken kunnen maken. Stoffen van over de hele wereld werden gecombineerd tot eigenzinnige broeken, polo’s en jasjes. Hij was geïnteresseerd in de sociale en democratische mogelijkheden van de kleding, zowel voor de consument als voor de producent. Hij wilde door middel van het maakproces mensen verbinden: vrienden, professionals en familie zouden een rol krijgen binnen het bedrijf dat zou moeten uitgroeien tot een imperium. Politiek Shahs werk heeft altijd twee kanten, aan de ene kant het toegankelijke populaire, maar andere kant ook altijd het rafelige, politieke, ongemakkelijke. In zijn serie ‘Celebration – Degradation’ maakt hij schilderijen van zowel Kindersurprise-eieren als Arafat of de Britse koningin. Shah was zeer geïnteresseerd in politiek en had een feilloos gevoel voor wat er speelde in de wereld en was vooral geïnteresseerd in de politiek van zijn geboorteregio Bangladesh, zijn thuisland Groot-Brittannië en het gespannen wereldwijde politieke speelveld van het Midden-Oosten en Amerika. Hij combineerde moeilijk te doorgronden (politieke) statements met beeldmateriaal van wereldleiders en beroemdheden als Barack Obama tot Cameron Diaz, van Lauren Bush tot Moammar al-Qadhafi, waarbij glamour en politiek naadloos samengaan: alsof hij de absurde politieke realiteit van vandaag de dag al had voorzien. Erkenning Shahs volstrekt eigenzinnige idee over kunst, zijn drang tot productie, ongebreidelde ambitie en de grote belofte die het daarmee inhield werd overschaduwd door psychische gezondheidsproblemen en zijn vroege dood op 38-jarige leeftijd. Zijn kunstenaarschap heeft daardoor nooit tot volle wasdom kunnen komen; een bloem geknakt voor de knop. Parts Project wil Shah de aandacht geven die hij verdient door zijn werk te introduceren bij het Nederlandse publiek. Parts Project en Shah Jahan Parts Project werd door Dominic van den Boogerd, de directeur van het onafhankelijke kunstinstituut De Ateliers, op het oeuvre van Shah Jahan gewezen. Hij schreef: ‘Shah Jahan’s werk was uitzonderlijk, een grote belofte, een artist’s artist.’ Van den Boogerd bracht Parts Project in contact met de voormalig Oxford University huisgenoot, vriend, mecenas en grootste verzamelaar van het werk van Shah Jahan, Josep Turro. Hij gaf Parts Project toegang tot het archief en werk van Shah Jahan, waardoor uitvoerig onderzoek gedaan kon worden. Parts Project werkt nauw samen met Turro, Van den Boogerd en andere bekenden van Shah Jahan, zoals de kunstenaars Marlene Dumas, Rob Birza, Nathaniel Mellors en Mick Peter om het oeuvre van Shah Jahan te duiden en het project tot stand te laten komen. Brochure Parts Project deed uitvoerig onderzoek naar Shah Jahan en publiceert het eerste inleidende essay over Shah's werk in de brochure bij Personal pop. Met teksten van Dominic van den Boogerd en Judith de Bruijn. WWW.PARTSPROJECT.NL Parts Project Toussaintkade 49 2513 CL Den Haag Openingstijden tijdens tentoonstellingen donderdag - zaterdag 12.00 - 17.00 uur zondag 13.00 - 17.00 uur
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |