Kunstenaar Özgür Kar (1992) is dit jaar de winnaar van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2020. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Stedelijk Museum Schiedam, die deels live werd uitgezonden, was het juryvoorzitter Barbara Visser die de prijs aan de kunstenaar overhandigde. De onderscheiding is een totaalbedrag van €20.000. De helft hiervan is bedoeld voor een publicatie. Het werk van Kar is tot en met 22 maart 2020 te bewonderen in het museum, samen met dat van vier andere genomineerden. Tot 8 maart kan het publiek stemmen op hun favoriet, de winnaar van de publieksprijs wordt op 15 maart bekend gemaakt tijdens Volkskrant Beeldende Kunst Publieksdag Claustrofobisch schuren Özgür Kar werd voor de prijs voorgedragen door Rein Wolfs, directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam. De jury schrijft over zijn werk: ‘Zijn installaties bestaan uit twee tegengestelde lagen: gespierde cleane techniek versus een poëtische innerlijke dialoog, 'twee lagen die in zijn video-installatie At the end of the day op een bijna claustrofobische wijze tegen elkaar schuren.’ Sympathieke getekende poppetjes Uit het juryrapport: 'Kar heeft in hoog tempo een geheel eigen herkenbare vormentaal ontwikkeld. Zijn sympathieke getekende pratende poppetjes die op een ongemakkelijke manier in het kader zijn gevangen kunnen de toeschouwer ontroeren. De kunstenaar lijkt met deze personages bovendien te reageren op de verlorenheid van het individu in een wereld vol technische communicatiemogelijkheden.' Niveau De prijs die voor de dertiende keer werd uitgereikt, is bestemd voor kunstenaars t/m 35 jaar. De vier andere genomineerden zijn Isabelle Andriessen, Sharelly Emanuelson, Wouter Paijmans en Philip Vermeulen. 'Het niveau zat dit jaar zo dicht op elkaar dat de jury pas na lang beraad een winnaar heeft aangewezen', zegt juryvoorzitter Barbara Visser. Ze is kunstenaar en oud-voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Kunsten. Vervreemding De kunstenaars hebben een 'zeer divers oeuvre, maar wat ze gemeen hebben is een element van vervreemding', schrijft de jury. De 'zwetende' sculpturen van Andriessen, de betoverende installaties van Emanuelson, de intrigerende objecten van Paijmans en speelse en prikkelende composities van Vermeulen maakten allemaal diepe indruk op de jury.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |