Aldwin van de Ven, Casper Verborg, Jerry Kowalsky, Maria BritzeWe nodigen je van harte uit voor de opening van de groepsexpositie Go Figure!, met werk van Aldwin van de Ven, Casper Verborg, Jerry Kowalsky en Maria Britze op zaterdag 15 december van 16:00 tot 18:00. Door de eeuwen heen heeft het portret vele verschijningsvormen gekend. Van naïef tot echter dan echt en van geïdealiseerd tot geabstraheerd. De schilderijen en beelden in deze expositie zijn portretten in de breedste zin van het woord. De geportretteerden zijn veelal niet te herleiden tot één specifiek persoon, maar kenmerken zich door een meer universele typering. De exposanten sluiten aan bij een eeuwenlange portrettraditie, welke tegelijkertijd bijna volledig wordt losgelaten. De werken komen samen in een hedendaagse portrettengalerij. Als ‘portretten van onze tijd’. Aldwin van de Ven ‘In feite schilder ik mezelf, vanuit allerlei aanleidingen. Elk schilderij is uiteindelijk een zelfportret van de maker.’ Wat de personages van Aldwin van de Ven bindt, is dat ze allemaal onderdeel zijn van één universum. Een minimalistische mistige wereld, waarin vogels nietsvermoedend plaatsnemen op de schouder van mensfiguren. De jager, de buurman, de operazanger, ze worden door Aldwin geportretteerd zoals hij ze voor zich ziet. ‘Ik hou me wel aan de vorm van een traditioneel portret,’ zegt hij. ‘Een hoofd en een stukje lichaam. Maar als archetypes verbeelden ze meer dan één persoon.’ Casper Verborg ‘Ik portretteer mijn omgeving.’ Sinds zijn verhuizing naar Den Haag is de setting van zijn schilderijen veranderd. Waar die eerder onbestemd was of in een binnenruimte plaatsvond, spelen stad en natuur nu een grotere rol. Theatrale processies zijn uitgedund tot slechts enkele karakters, want ‘de buitenwereld is bijna een personage an sich.’ De figuren die in zijn werk de grootse, vaak dreigende natuur het hoofd bieden, zijn zowel anoniem als herkenbaar. ‘Ze overstijgen het individu. Ze symboliseren niet zichzelf, maar de mens,’ aldus Casper Verborg. Jerry Kowalsky Aan de kartonnen Pinocchio- of maskerachtige koppen van Jerry Kowalsky kleeft zonder uitzondering een dystopisch gevoel. ‘Een absurde realiteit, alsof er een hoofd uit de grond of het water omhoog komt,’ vertelt hij over een monumentale gehalveerde kop, getiteld ‘End of a system’. ‘Als beelden die zijn omgeduwd na een revolutie, van Saddam Hoessein of Lenin bijvoorbeeld. Het beeld lijkt onderdeel van iets groters, dat kapotgemaakt is. Een overblijfsel.’ Door de intuïtieve wijze waarop de koppen ontstaan, zijn ze voor Jerry eveneens aan te merken als zelfportretten: ‘Onbewuste zelfportretten dan, als een soort mood of the day.’ Maria Britze Met haar portretten van mensen, dieren en insecten geeft Maria Britze uiting aan haar eigen emoties. Hoewel ze aan de hand van foto’s en collages haar onderwerp vooraf grondig onder de loep neemt, ontstaan de schilderijen uiteindelijk intuïtief. Maria: ‘Ik onderzoek dan vooral de verf en de kleuren om mijn gevoel zo goed mogelijk over te brengen.’ Met als resultaat expressief geschilderde portretten, waarin mens, dier en insect gelijk zijn. December 2018 Opening Go Figure! Aldwin van de Ven, Casper Verborg, Jerry Kowalsky, Maria Britze Jerry Kowalsky, 'End of a System', 2016-2017. Cardboard, screws, wood, 150 x 125 x 135 cm. We nodigen je van harte uit voor de opening van de groepsexpositie Go Figure!, met werk van Aldwin van de Ven, Casper Verborg, Jerry Kowalsky en Maria Britze op zaterdag 15 december van 16:00 tot 18:00. Door de eeuwen heen heeft het portret vele verschijningsvormen gekend. Van naïef tot echter dan echt en van geïdealiseerd tot geabstraheerd. De schilderijen en beelden in deze expositie zijn portretten in de breedste zin van het woord. De geportretteerden zijn veelal niet te herleiden tot één specifiek persoon, maar kenmerken zich door een meer universele typering. De exposanten sluiten aan bij een eeuwenlange portrettraditie, welke tegelijkertijd bijna volledig wordt losgelaten. De werken komen samen in een hedendaagse portrettengalerij. Als ‘portretten van onze tijd’. Scroll down for the English invitation. Aldwin van de Ven, 'Hunter', 2018, oil on canvas, 60 x 50 cm. Aldwin van de Ven ‘In feite schilder ik mezelf, vanuit allerlei aanleidingen. Elk schilderij is uiteindelijk een zelfportret van de maker.’ Wat de personages van Aldwin van de Ven bindt, is dat ze allemaal onderdeel zijn van één universum. Een minimalistische mistige wereld, waarin vogels nietsvermoedend plaatsnemen op de schouder van mensfiguren. De jager, de buurman, de operazanger, ze worden door Aldwin geportretteerd zoals hij ze voor zich ziet. ‘Ik hou me wel aan de vorm van een traditioneel portret,’ zegt hij. ‘Een hoofd en een stukje lichaam. Maar als archetypes verbeelden ze meer dan één persoon.’ Casper Verborg, 'performance, painter', 2018. Oil on canvas, 220 x 160 cm. Casper Verborg ‘Ik portretteer mijn omgeving.’ Sinds zijn verhuizing naar Den Haag is de setting van zijn schilderijen veranderd. Waar die eerder onbestemd was of in een binnenruimte plaatsvond, spelen stad en natuur nu een grotere rol. Theatrale processies zijn uitgedund tot slechts enkele karakters, want ‘de buitenwereld is bijna een personage an sich.’ De figuren die in zijn werk de grootse, vaak dreigende natuur het hoofd bieden, zijn zowel anoniem als herkenbaar. ‘Ze overstijgen het individu. Ze symboliseren niet zichzelf, maar de mens,’ aldus Casper Verborg. Jerry Kowalsky, 'Henry and Edward', 2017. Cardboard, screws, wood, 35 x 30 x 35 cm. Jerry Kowalsky Aan de kartonnen Pinocchio- of maskerachtige koppen van Jerry Kowalsky kleeft zonder uitzondering een dystopisch gevoel. ‘Een absurde realiteit, alsof er een hoofd uit de grond of het water omhoog komt,’ vertelt hij over een monumentale gehalveerde kop, getiteld ‘End of a system’. ‘Als beelden die zijn omgeduwd na een revolutie, van Saddam Hoessein of Lenin bijvoorbeeld. Het beeld lijkt onderdeel van iets groters, dat kapotgemaakt is. Een overblijfsel.’ Door de intuïtieve wijze waarop de koppen ontstaan, zijn ze voor Jerry eveneens aan te merken als zelfportretten: ‘Onbewuste zelfportretten dan, als een soort mood of the day.’ Maria Britze, Paarung II, 2018. Oil on canvas, 80 x 90 cm. Maria Britze Met haar portretten van mensen, dieren en insecten geeft Maria Britze uiting aan haar eigen emoties. Hoewel ze aan de hand van foto’s en collages haar onderwerp vooraf grondig onder de loep neemt, ontstaan de schilderijen uiteindelijk intuïtief. Maria: ‘Ik onderzoek dan vooral de verf en de kleuren om mijn gevoel zo goed mogelijk over te brengen.’ Met als resultaat expressief geschilderde portretten, waarin mens, dier en insect gelijk zijn. ENGLISH INVITATION We are pleased to invite you to the opening of the group exhibition Go Figure! with works by Aldwin van de Ven, Casper Verborg, Jerry Kowalsky and Maria Britze on Saturday December the 15th from 4 to 6 pm. The portrait has taken many different forms throughout the ages, ranging from naïve to lifelike and from idealized to abstract. The paintings and sculptures in this exhibition are portraits in the broadest sense of the word. Often the subjects of these portraits cannot be traced to one specific person, but are of a more universal nature. They simultaneously adhere to a centuries-old portrait tradition and almost completely abandon it. The works of the artists below form a contemporary portrait gallery together, as ‘portraits of our time’. Aldwin van de Ven ‘In fact I paint myself, in response to all sorts of situations. In the end, every painting is a self-portrait of its maker.’ What Aldwin van de Ven’s figures have in common is that they are all part of the same universe. A minimalistic, misty world in which birds unsuspectingly alight on the shoulders of human figures; the hunter, the man next door, the opera singer – Aldwin portrays all of these as he sees them. ‘I stay within the bounds of a traditional portrait,’ he says. ‘A head and part of a body. But as archetypes, they represent more than one person.’ Casper Verborg ‘I make portraits of my surroundings.’ Since he moved to The Hague, the setting of Verborg’s paintings has changed. Whereas it previously remained vague or was an indoor space, the city and nature now play a greater role. His theatrical processions have been reduced to just a few characters, because ‘the outside world is almost a character in itself’. The figures who confront the grand, often threatening natural world in his work are both anonymous and recognizable. ‘They transcend the individual. They don’t symbolize themselves, but mankind,’ according to Casper Verborg. Jerry Kowalsky Without exception, Jerry Kowalsky’s cardboard Pinocchio-like or masklike heads have a dystopian air about them. ‘An absurd reality, as if a head is rising up out of the ground or the water,’ he says about a huge head cut in half, titled End of a system. ‘Like a sculpture that has been knocked over after a revolution, of Saddam Hussein or Lenin for instance. It seems to have been part of something bigger that was destroyed. A relic.’ Because of the intuitive manner in which they come about, Jerry says that these heads can equally well be considered self-portraits. ‘Unconscious self-portraits then, as a kind of mood of the day.’ Maria Britze Through her portraits of people, animals and insects, Maria Britze expresses her own emotions. Although she uses photographs and makes collages to thoroughly examine her subjects beforehand, she creates the paintings themselves intuitively. Says Maria, ‘I especially research the paint and colours in order to convey my feeling in the best possible way.’ The result is expressively painted portraits that treat people, animals and insects in an equal manner. Vertrek Xera Alberts | Goodbye Xera Alberts Wij hebben per 1 december afscheid moeten nemen van onze collega Xera Alberts. Zij is begonnen met haar nieuwe baan bij Dat Bolwerck in Zutphen. Xera was tien jaar verbonden aan de galerie in Nijmegen als galeriemanager maar werkte op afstand nauw samen met het team in Amsterdam. Met eindeloze energie zorgde zij dat zowel voor als achter de schermen alles tot in de puntjes geregeld was. We zullen haar missen maar gunnen haar een voorspoedige toekomst. On December the 1st we had to say goodbye to our colleague Xera Alberts . She started with her new job at Dat Bolwerck in Zutphen. Xera worked at the gallery in Nijmegen for over ten years but worked closely together with the team in Amsterdam as well. With endless energy she made sure that everything was taken care of down to the last detail. We will miss her but we wish her a prosperous future. Winter Break Galerie Bart is dicht tijdens de kerstvakantie en wel tussen 26 december 2018 en 5 januari 2019. Wij zien jullie graag weer terug in 2019! Galerie Bart is closed during the holidays from December the 26th until January the 5th. We hope to see you in 2019! Coming up Gerard Koek & Toni van Tiel duo exhibition 16 02 '19 / 30 05 '19 Jeppe Lauge & Lawrence James Bailey duo exhibition 06 04 '19 / 18 05 '19 Choki Lindberg solo exhibition 25 05 '19 / 29 06 '19 Elandsgracht 16 1016 TW Amsterdam www.galeriebart.nl Wed - Sat 12.00 / 17.00 And by appointment
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |