KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Opening Go Figure!

11/12/2018

0 Comments

 

Aldwin van de Ven, Casper Verborg, Jerry Kowalsky, Maria Britze

Picture
Jerry Kowalsky, 'End of a System', 2016-2017. Cardboard, screws, wood, 150 x 125 x 135 cm.
We nodigen je van harte uit voor de opening van de groepsexpositie Go Figure!, met werk van Aldwin van de Ven, Casper Verborg, Jerry Kowalsky en Maria Britze op zaterdag 15 december van 16:00 tot 18:00. 

Door de eeuwen heen heeft het portret vele verschijningsvormen gekend. Van naïef tot echter dan echt en van geïdealiseerd tot geabstraheerd. De schilderijen en beelden in deze expositie zijn portretten in de breedste zin van het woord. De geportretteerden zijn veelal niet te herleiden tot één specifiek persoon, maar kenmerken zich door een meer universele typering. De exposanten sluiten aan bij een eeuwenlange portrettraditie, welke tegelijkertijd bijna volledig wordt losgelaten. De werken komen samen in een hedendaagse portrettengalerij. Als ‘portretten van onze tijd’.


Picture
Aldwin van de Ven, 'Hunter', 2018, oil on canvas, 60 x 50 cm.

Aldwin van de Ven
‘In feite schilder ik mezelf, vanuit allerlei aanleidingen. Elk schilderij is uiteindelijk een zelfportret van de maker.’ Wat de personages van Aldwin van de Ven bindt, is dat ze allemaal onderdeel zijn van één universum. Een minimalistische mistige wereld, waarin vogels nietsvermoedend plaatsnemen op de schouder van mensfiguren. De jager, de buurman, de operazanger, ze worden door Aldwin geportretteerd zoals hij ze voor zich ziet. ‘Ik hou me wel aan de vorm van een traditioneel portret,’ zegt hij. ‘Een hoofd en een stukje lichaam. Maar als archetypes verbeelden ze meer dan één persoon.’

Picture
Casper Verborg, 'performance, painter', 2018. Oil on canvas, 220 x 160 cm.
Casper Verborg
‘Ik portretteer mijn omgeving.’ Sinds zijn verhuizing naar Den Haag is de setting van zijn schilderijen veranderd. Waar die eerder onbestemd was of in een binnenruimte plaatsvond, spelen stad en natuur nu een grotere rol. Theatrale processies zijn uitgedund tot slechts enkele karakters, want ‘de buitenwereld is bijna een personage an sich.’ De figuren die in zijn werk de grootse, vaak dreigende natuur het hoofd bieden, zijn zowel anoniem als herkenbaar. ‘Ze overstijgen het individu. Ze symboliseren niet zichzelf, maar de mens,’ aldus Casper Verborg.


Picture
Jerry Kowalsky, 'Henry and Edward', 2017. Cardboard, screws, wood, 35 x 30 x 35 cm.


Jerry Kowalsky
Aan de kartonnen Pinocchio- of maskerachtige koppen van Jerry Kowalsky kleeft zonder uitzondering een dystopisch gevoel. ‘Een absurde realiteit, alsof er een hoofd uit de grond of het water omhoog komt,’ vertelt hij over een monumentale gehalveerde kop, getiteld ‘End of a system’. ‘Als beelden die zijn omgeduwd na een revolutie, van Saddam Hoessein of Lenin bijvoorbeeld. Het beeld lijkt onderdeel van iets groters, dat kapotgemaakt is. Een overblijfsel.’ Door de intuïtieve wijze waarop de koppen ontstaan, zijn ze voor Jerry eveneens aan te merken als zelfportretten: ‘Onbewuste zelfportretten dan, als een soort mood of the day.’

Picture
Maria Britze, Paarung II, 2018. Oil on canvas, 80 x 90 cm.


Maria Britze
Met haar portretten van mensen, dieren en insecten geeft Maria Britze uiting aan haar eigen emoties. Hoewel ze aan de hand van foto’s en collages haar onderwerp vooraf grondig onder de loep neemt, ontstaan de schilderijen uiteindelijk intuïtief. Maria: ‘Ik onderzoek dan vooral de verf en de kleuren om mijn gevoel zo goed mogelijk over te brengen.’ Met als resultaat expressief geschilderde portretten, waarin mens, dier en insect gelijk zijn.

​


 
December 2018

Opening Go Figure!

Aldwin van de Ven, Casper Verborg, Jerry Kowalsky, Maria Britze


Jerry Kowalsky, 'End of a System', 2016-2017. Cardboard, screws, wood, 150 x 125 x 135 cm.

We nodigen je van harte uit voor de opening van de groepsexpositie Go Figure!, met werk van Aldwin van de Ven, Casper Verborg, Jerry Kowalsky en Maria Britze op zaterdag 15 december van 16:00 tot 18:00. 

Door de eeuwen heen heeft het portret vele verschijningsvormen gekend. Van naïef tot echter dan echt en van geïdealiseerd tot geabstraheerd. De schilderijen en beelden in deze expositie zijn portretten in de breedste zin van het woord. De geportretteerden zijn veelal niet te herleiden tot één specifiek persoon, maar kenmerken zich door een meer universele typering. De exposanten sluiten aan bij een eeuwenlange portrettraditie, welke tegelijkertijd bijna volledig wordt losgelaten. De werken komen samen in een hedendaagse portrettengalerij. Als ‘portretten van onze tijd’.

Scroll down for the English invitation.


Aldwin van de Ven, 'Hunter', 2018, oil on canvas, 60 x 50 cm.

Aldwin van de Ven
‘In feite schilder ik mezelf, vanuit allerlei aanleidingen. Elk schilderij is uiteindelijk een zelfportret van de maker.’ Wat de personages van Aldwin van de Ven bindt, is dat ze allemaal onderdeel zijn van één universum. Een minimalistische mistige wereld, waarin vogels nietsvermoedend plaatsnemen op de schouder van mensfiguren. De jager, de buurman, de operazanger, ze worden door Aldwin geportretteerd zoals hij ze voor zich ziet. ‘Ik hou me wel aan de vorm van een traditioneel portret,’ zegt hij. ‘Een hoofd en een stukje lichaam. Maar als archetypes verbeelden ze meer dan één persoon.’


Casper Verborg, 'performance, painter', 2018. Oil on canvas, 220 x 160 cm.

Casper Verborg
‘Ik portretteer mijn omgeving.’ Sinds zijn verhuizing naar Den Haag is de setting van zijn schilderijen veranderd. Waar die eerder onbestemd was of in een binnenruimte plaatsvond, spelen stad en natuur nu een grotere rol. Theatrale processies zijn uitgedund tot slechts enkele karakters, want ‘de buitenwereld is bijna een personage an sich.’ De figuren die in zijn werk de grootse, vaak dreigende natuur het hoofd bieden, zijn zowel anoniem als herkenbaar. ‘Ze overstijgen het individu. Ze symboliseren niet zichzelf, maar de mens,’ aldus Casper Verborg.


Jerry Kowalsky, 'Henry and Edward', 2017. Cardboard, screws, wood, 35 x 30 x 35 cm.

Jerry Kowalsky
Aan de kartonnen Pinocchio- of maskerachtige koppen van Jerry Kowalsky kleeft zonder uitzondering een dystopisch gevoel. ‘Een absurde realiteit, alsof er een hoofd uit de grond of het water omhoog komt,’ vertelt hij over een monumentale gehalveerde kop, getiteld ‘End of a system’. ‘Als beelden die zijn omgeduwd na een revolutie, van Saddam Hoessein of Lenin bijvoorbeeld. Het beeld lijkt onderdeel van iets groters, dat kapotgemaakt is. Een overblijfsel.’ Door de intuïtieve wijze waarop de koppen ontstaan, zijn ze voor Jerry eveneens aan te merken als zelfportretten: ‘Onbewuste zelfportretten dan, als een soort mood of the day.’


Maria Britze, Paarung II, 2018. Oil on canvas, 80 x 90 cm.

Maria Britze
Met haar portretten van mensen, dieren en insecten geeft Maria Britze uiting aan haar eigen emoties. Hoewel ze aan de hand van foto’s en collages haar onderwerp vooraf grondig onder de loep neemt, ontstaan de schilderijen uiteindelijk intuïtief. Maria: ‘Ik onderzoek dan vooral de verf en de kleuren om mijn gevoel zo goed mogelijk over te brengen.’ Met als resultaat expressief geschilderde portretten, waarin mens, dier en insect gelijk zijn.

ENGLISH INVITATION

We are pleased to invite you to the opening of the group exhibition Go Figure! with works by Aldwin van de Ven, Casper Verborg, Jerry Kowalsky and Maria Britze on Saturday December the 15th from 4 to 6 pm.

The portrait has taken many different forms throughout the ages, ranging from naïve to lifelike and from idealized to abstract. The paintings and sculptures in this exhibition are portraits in the broadest sense of the word. Often the subjects of these portraits cannot be traced to one specific person, but are of a more universal nature. They simultaneously adhere to a centuries-old portrait tradition and almost completely abandon it. The works of the artists below form a contemporary portrait gallery together, as ‘portraits of our time’.

Aldwin van de Ven
‘In fact I paint myself, in response to all sorts of situations. In the end, every painting is a self-portrait of its maker.’ What Aldwin van de Ven’s figures have in common is that they are all part of the same universe. A minimalistic, misty world in which birds unsuspectingly alight on the shoulders of human figures; the hunter, the man next door, the opera singer – Aldwin portrays all of these as he sees them. ‘I stay within the bounds of a traditional portrait,’ he says. ‘A head and part of a body. But as archetypes, they represent more than one person.’

Casper Verborg
‘I make portraits of my surroundings.’ Since he moved to The Hague, the setting of Verborg’s paintings has changed. Whereas it previously remained vague or was an indoor space, the city and nature now play a greater role. His theatrical processions have been reduced to just a few characters, because ‘the outside world is almost a character in itself’. The figures who confront the grand, often threatening natural world in his work are both anonymous and recognizable. ‘They transcend the individual. They don’t symbolize themselves, but mankind,’ according to Casper Verborg.

Jerry Kowalsky
Without exception, Jerry Kowalsky’s cardboard Pinocchio-like or masklike heads have a dystopian air about them. ‘An absurd reality, as if a head is rising up out of the ground or the water,’ he says about a huge head cut in half, titled End of a system. ‘Like a sculpture that has been knocked over after a revolution, of Saddam Hussein or Lenin for instance. It seems to have been part of something bigger that was destroyed. A relic.’ Because of the intuitive manner in which they come about, Jerry says that these heads can equally well be considered self-portraits. ‘Unconscious self-portraits then, as a kind of mood of the day.’

Maria Britze
Through her portraits of people, animals and insects, Maria Britze expresses her own emotions. Although she uses photographs and makes collages to thoroughly examine her subjects beforehand, she creates the paintings themselves intuitively. Says Maria, ‘I especially research the paint and colours in order to convey my feeling in the best possible way.’ The result is expressively painted portraits that treat people, animals and insects in an equal manner.





Vertrek Xera Alberts | Goodbye Xera Alberts

 

Wij hebben per 1 december afscheid moeten nemen van onze collega Xera Alberts. Zij is begonnen met haar nieuwe baan bij Dat Bolwerck in Zutphen. Xera was tien jaar verbonden aan de galerie in Nijmegen als galeriemanager maar werkte op afstand nauw samen met het team in Amsterdam. Met eindeloze energie zorgde zij dat zowel voor als achter de schermen alles tot in de puntjes geregeld was. We zullen haar missen maar gunnen haar een voorspoedige toekomst.

On December the 1st we had to say goodbye to our colleague Xera Alberts . She started with her new job at Dat Bolwerck in Zutphen. Xera worked at the gallery in Nijmegen for over ten years but worked closely together with the team in Amsterdam as well. With endless energy she made sure that everything was taken care of down to the last detail. We will miss her but we wish her a prosperous future.

Winter Break

Galerie Bart is dicht tijdens de kerstvakantie en wel tussen 26 december 2018 en 5 januari 2019. Wij zien jullie graag weer terug in 2019!

Galerie Bart is closed during the holidays from December the 26th until January the 5th. We hope to see you in 2019!

Coming up

Gerard Koek & Toni van Tiel
duo exhibition
16 02 '19 / 30 05 '19

Jeppe Lauge & Lawrence James Bailey
duo exhibition
06 04 '19 / 18 05 '19

Choki Lindberg
solo exhibition
25 05 '19 / 29 06 '19  
Elandsgracht 16
1016 TW Amsterdam

www.galeriebart.nl
Wed - Sat 12.00 / 17.00
And by appointment
        

0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons