KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Only Women

14/5/2019

0 Comments

 
Picture

Vier uitgesproken en sterke vrouwelijke kunstenaars die de vrouw naakt afbeelden of juist bedekt met geconstrueerde kleding, tonen van 6 juni t/m 12 juli hun krachtige werken bij Rademakers Gallery: Iris van Herpen, Maayke Schuitema, Lita Cabellut en Cathalijn Wouters. ​

 
Maayke Schuitema’s werken zijn onontkoombaar, ze schreeuwen iets uit, trekken de aandacht en overweldigen. Met inktzwarte grafische lijnen zet ze naakte vrouwen neer in gracieuze, expressieve lichaamshoudingen. Niet als lustobject of onderdanig, maar juist als krachtige en weerbare, sensuele en seksuele, vrije en uitgesproken individuen.
De enorme linosneden worden met de hand afgedrukt op Kozo-papier, dat speciaal voor Schuitema wordt gemaakt in Kochi in Japan. Hierdoor krijgen de werken een bijna textiele uitdrukking. De linoprints met toetsen van acrylverf, verfijnde potloodtekening en de kleur rood, zorgen niet alleen voor contrast maar refereren aan de zwart-witfotografie, de affichekunst en soms zelfs aan graphic novels.  
‘Ik ben opgegroeid in een kunstenaarsgezin waarin mij werd geleerd dat ik als kunstenaar deel moet uitmaken van de voorhoede, dat ik verplicht ben om me aan grensoverschrijdende onderwerpen te wagen. Kunst moet schuren, wrevel opwekken’, zegt Maayke Schuitema (1974).
Inmiddels zijn haar werken minder persoonlijk en meer geëngageerd.
Haar linoprints gingen veelal over haar rol als dochter, haar eigen moederschap, haar positie als kunstenaar en als partner. De meest recente werken die Rademakers Gallery van Schuitema toont, zijn indringender en directer dan ooit. De kijker leest de kunstwerken meer als een pamfletachtige biografie waarin de rol van vrouwen in een bredere context wordt geplaatst.
Schuitema maakt zich via haar krachtige kunstwerken hard voor een beweging van vrouwelijke kunstenaars die naakten schilderen. ‘Vrouwen kijken anders. Nu is 95 procent van de vrouwelijke naakten die in musea hangen geschilderd door mannen. Naakt zit bovendien in zwaar weer’, meent ze. Als exponent van de seksuele revolutie en de tweede feministische golf, ziet ze dat jongeren preutser zijn, terwijl tegelijkertijd seks en seksualiteit op het internet grof en bruut is. Schuitema laat zien dat naakt esthetisch en natuurlijk is en staat voor vrijheid.
 
Net als Schuitema maakt kunstenares Lita Cabellut (1961) monumentale werken van krachtige persoonlijkheden. De kunstenaar combineert een klassieke fresco-techniek met moderne toepassingen van olieverf en inkt. Door de verflaag te breken, ontstaat een craquelé-effect dat doorleefdheid en rauwheid toevoegt aan haar doordringende portretten van veelal tragische persoonlijkheden. Zo schildert ze beroemdheden als Frieda Kahlo, Marilyn Monroe en Maria Callas, maar ook religieuze mensen en historische figuren, prostituees, zwervers en psychiatrische patiënten. Hierbij put Cabellut zowel uit haar leven op straat in Barcelona in haar vroege jeugd, als uit kunstwerken van Velázquez, Goya en Rubens.
 
De inmiddels veelgeprezen innovatieve modeontwerper Iris van Herpen (1984) bedekt het vrouwelijke lichaam met krachtige geconstrueerde, 3D geprinte kledingstukken en architectonische schoenen. Ze balanceert hiermee op het vlak van kunst, technologie en mode. In Bij het ontwikkelen van nieuwe collecties werkt ze vaak samen met creatieven uit uiteenlopende disciplines zoals architecten, fotografen, muzikanten, choreografen en filmmakers.
 
Cathalijn Wouters (1955) schildert ook naakte vrouwfiguren. Een belangrijk thema dat opduikt in haar werken, is haar zoektocht naar subtiele overeenkomsten tussen schijnbare contrasten, zoals die tussen het poëtische en het robuuste en tussen de klassieke schilderkunst en een intuïtieve schets. Voor Wouters is een tekening een verlengstuk van een gedachte; met een paar lijnen legt ze die vast in een houding, een gebaar, of slechts een paar ogen.
 
Only Women met werken van Lita Cabellut, Maayke Schuitema, Iris van Herpen, Cathalijn Wouters, Florentijn de Boer, Sophie Steengracht, Barbara Nanning en Colette Vermeulen in Rademakers Gallery, van 6 juni t/m 12 juli 2019

Rademakers Gallery
KNSM-Laan 291
1019 LE Amsterdam
rademakersgallery.com
0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons