Vier uitgesproken en sterke vrouwelijke kunstenaars die de vrouw naakt afbeelden of juist bedekt met geconstrueerde kleding, tonen van 6 juni t/m 12 juli hun krachtige werken bij Rademakers Gallery: Iris van Herpen, Maayke Schuitema, Lita Cabellut en Cathalijn Wouters. Maayke Schuitema’s werken zijn onontkoombaar, ze schreeuwen iets uit, trekken de aandacht en overweldigen. Met inktzwarte grafische lijnen zet ze naakte vrouwen neer in gracieuze, expressieve lichaamshoudingen. Niet als lustobject of onderdanig, maar juist als krachtige en weerbare, sensuele en seksuele, vrije en uitgesproken individuen. De enorme linosneden worden met de hand afgedrukt op Kozo-papier, dat speciaal voor Schuitema wordt gemaakt in Kochi in Japan. Hierdoor krijgen de werken een bijna textiele uitdrukking. De linoprints met toetsen van acrylverf, verfijnde potloodtekening en de kleur rood, zorgen niet alleen voor contrast maar refereren aan de zwart-witfotografie, de affichekunst en soms zelfs aan graphic novels. ‘Ik ben opgegroeid in een kunstenaarsgezin waarin mij werd geleerd dat ik als kunstenaar deel moet uitmaken van de voorhoede, dat ik verplicht ben om me aan grensoverschrijdende onderwerpen te wagen. Kunst moet schuren, wrevel opwekken’, zegt Maayke Schuitema (1974). Inmiddels zijn haar werken minder persoonlijk en meer geëngageerd. Haar linoprints gingen veelal over haar rol als dochter, haar eigen moederschap, haar positie als kunstenaar en als partner. De meest recente werken die Rademakers Gallery van Schuitema toont, zijn indringender en directer dan ooit. De kijker leest de kunstwerken meer als een pamfletachtige biografie waarin de rol van vrouwen in een bredere context wordt geplaatst. Schuitema maakt zich via haar krachtige kunstwerken hard voor een beweging van vrouwelijke kunstenaars die naakten schilderen. ‘Vrouwen kijken anders. Nu is 95 procent van de vrouwelijke naakten die in musea hangen geschilderd door mannen. Naakt zit bovendien in zwaar weer’, meent ze. Als exponent van de seksuele revolutie en de tweede feministische golf, ziet ze dat jongeren preutser zijn, terwijl tegelijkertijd seks en seksualiteit op het internet grof en bruut is. Schuitema laat zien dat naakt esthetisch en natuurlijk is en staat voor vrijheid. Net als Schuitema maakt kunstenares Lita Cabellut (1961) monumentale werken van krachtige persoonlijkheden. De kunstenaar combineert een klassieke fresco-techniek met moderne toepassingen van olieverf en inkt. Door de verflaag te breken, ontstaat een craquelé-effect dat doorleefdheid en rauwheid toevoegt aan haar doordringende portretten van veelal tragische persoonlijkheden. Zo schildert ze beroemdheden als Frieda Kahlo, Marilyn Monroe en Maria Callas, maar ook religieuze mensen en historische figuren, prostituees, zwervers en psychiatrische patiënten. Hierbij put Cabellut zowel uit haar leven op straat in Barcelona in haar vroege jeugd, als uit kunstwerken van Velázquez, Goya en Rubens. De inmiddels veelgeprezen innovatieve modeontwerper Iris van Herpen (1984) bedekt het vrouwelijke lichaam met krachtige geconstrueerde, 3D geprinte kledingstukken en architectonische schoenen. Ze balanceert hiermee op het vlak van kunst, technologie en mode. In Bij het ontwikkelen van nieuwe collecties werkt ze vaak samen met creatieven uit uiteenlopende disciplines zoals architecten, fotografen, muzikanten, choreografen en filmmakers. Cathalijn Wouters (1955) schildert ook naakte vrouwfiguren. Een belangrijk thema dat opduikt in haar werken, is haar zoektocht naar subtiele overeenkomsten tussen schijnbare contrasten, zoals die tussen het poëtische en het robuuste en tussen de klassieke schilderkunst en een intuïtieve schets. Voor Wouters is een tekening een verlengstuk van een gedachte; met een paar lijnen legt ze die vast in een houding, een gebaar, of slechts een paar ogen. Only Women met werken van Lita Cabellut, Maayke Schuitema, Iris van Herpen, Cathalijn Wouters, Florentijn de Boer, Sophie Steengracht, Barbara Nanning en Colette Vermeulen in Rademakers Gallery, van 6 juni t/m 12 juli 2019 Rademakers Gallery KNSM-Laan 291 1019 LE Amsterdam rademakersgallery.com
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |