KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Nieuwe tentoonstelling belicht ‘vergeten’ Haagse schilder uit de Gouden Eeuw: Jan van Ravesteyn

22/11/2016

0 Comments

 
Picture
Jan van Ravesteyn, de Officieren van het Witte Vendel der Haagse Schutterij, 1633. Collectie Haags Historisch Museum
Jan van Ravesteyn (ca. 1572-1657) was in de zeventiende eeuw een van de belangrijkste portretschilders van Den Haag. Tegenwoordig is hij bij het grote publiek onbekend. Daarom organiseert het Haags Historisch Museum van 26 november 2016 t/m 9 april 2017 de tentoonstelling ‘Gezichten van de Gouden Eeuw. Portretten van Jan van Ravesteyn’. De tentoonstelling geeft - voor het eerst - een overzicht van zijn leven, werk en opdrachtgevers op een passende locatie: in het voormalige clubgebouw van de schutterij (het huidige Haags Historisch Museum), waar hij zo’n vierhonderd jaar geleden zelf actief was als schutter.  
 ​

De expositie toont vier topstukken uit de eigen collectie, aangevuld met bruiklenen van o.a. het Mauritshuis en Rijksmuseum. Sinds lange tijd wordt een door Van Ravesteyn geschilderde familie weer met elkaar herenigd: de portretten van Jacob van Paffenrode (Rijksdienst Cultureel Erfgoed), zijn echtgenote Wilhelmina van Arckel (Gorcums Museum) en een meisje uit de familie Van Paffenrode (Kabinet van de Koning) zullen tezamen te zien zijn op de expositie.  
 
Bij de tentoonstelling verschijnt de rijk geïllustreerde publicatie ‘Jan van Ravesteyn, een Haagse portretschilder’, geschreven door gastconservator Saskia Kuus. De publicatie kost €17,95 en is te koop in o.a. de museumwinkel.  
 
Feestelijke opening op zaterdag 26 november De feestelijke opening voor het publiek vindt plaats op zaterdag 26 november van 12.00 tot 17.00 uur. Toegang tot het museum is deze dag gratis en er zijn diverse activiteiten.  
 
De tentoonstelling en activiteiten zijn mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van o.a. het Sebastiaan Genootschap, Dr. Hendrik Muller’s Vaderlandsch Fonds, de J.E. Jurriaanse Stichting, De Gijselaar-Hintzenfonds, de Nederlandse Kostuumvereniging en de Gemeente Den Haag. 

Achtergrond - Wie was Jan Raversteyn?

Over de jeugd van de schilder Jan van Ravesteyn is weinig bekend. Hij is zeer waarschijnlijk in 1572 geboren, maar over zijn geboorteplaats en ouders valt niets met zekerheid te zeggen. Aangenomen wordt dat Anthonis van Ravesteyn, een glasschilder uit Culemborg, zijn vader was. Wel is zeker dat Jan van Ravesteyn zich in 1598 inschreef bij het Sint Lukasgilde in Den Haag.  
 
Van Ravesteyn ontwikkelde zich tot één van de belangrijkste portretschilders van Den Haag. Tijdgenoten roemden hem om zijn schilderstijl: zo noemde Carel van Mander hem een “voortreffelijk schilder” en maakte de beroemde hofschilder Anthony van Dyck zelfs een portret van hem.  
 
Zijn opdrachtgevers waren zeer gevarieerd: van rijke particulieren, die hun kinderen of zich als echtpaar lieten portretteren, tot de lage adel en de magistraat van de stad. Opmerkelijk is een portret uit de collectie van het Haags Historisch Museum, waar Van Ravesteyn de Haagse magistraat samen met de officieren van de schutterij portretteerde – voor zover bekend, een unieke combinatie in de Nederlandse schilderkunst. Ook het hof maakte gebruik van zijn schilderkwaliteiten. Zo maakte Van Ravesteyn voor prins Maurits een reeks van 27 officiersportretten, die een plek kregen in Paleis Honselaarsdijk en tegenwoordig deel uitmaken van de collectie van het Mauritshuis. Een prestigieuze opdracht, waar Van Ravesteyn in zijn tijd zeker trots op geweest zal zijn. Een deel van deze portretten is te zien op de tentoonstelling.  
 
Duidelijk is wel dat Van Ravesteyn, net als veel andere schilders in de Gouden Eeuw, een echte specialist was. Er zijn van hem geen landschappen, stadsgezichten of stillevens bekend: hij beperkte zich enkel tot het schilderen van portretten. Een lucratieve tak, omdat daar veel vraag naar was onder de (rijke) elite. Desondanks kende Van Ravesteyn in Den Haag maar weinig echte concurrentie. Vaak wordt hij in één adem genoemd met de schilder Michiel van Mierevelt, omdat de twee qua schilderstijl veel gelijkenissen tonen. Toch was Van Mierevelt niet direct een concurrent van Van Ravesteyn: hij was namelijk vooral werkzaam in Delft. Beide schilders hadden zo hun eigen stad en clientèle.  
 
Hoewel Van Ravesteyn in  zijn eigen tijd geroemd werd door tijdgenoten en opdrachtgevers, is deze schilder tegenwoordig bij het grote publiek nog relatief onbekend. Het Haags Historisch Museum vindt het daarom hoog tijd om deze vergeten Haagse portretschilder in de schijnwerpers te zetten, op de precieze plek waar hij zo’n 400 jaar geleden zelf actief was als schutter. Gastconservator Saskia Kuus: “Het bijzondere aan deze kunstenaar is dat hij een zeer fijn oog voor detail had, waardoor je vanuit eerste hand de bijzondere zeventiende-eeuwse mode uit de Hofstad meekrijgt.“ De tentoonstelling ‘Gezichten van de Gouden Eeuw. Portretten van Jan van Ravesteyn’ is van 26 november 2016 t/m 9 april 2017 te zien.  
0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons