KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Natuur in beeld. Fotografie ontmoet schilderkunst in de 19de eeuw

4/3/2016

0 Comments

 

Zelden getoond werk van 5 maart t/m 5 juni 2016 in De Mesdag Collectie in Den Haag

Foto
Anoniem (fotograaf) Adolphe Giraudon (uitgever) Twee boerinnen, voor 1878 Persafdeling Musée d'Orsay, Parijs
Van 5 maart tot en met 5 juni 2016 is in De Mesdag Collectie in Den Haag Natuur in beeld te zien, een tentoonstelling over de bijzondere ontmoeting tussen landschapsfotografie en -schilderkunst in de 19de eeuw in Frankrijk en Nederland. Schilders en fotografen deelden een fascinatie voor de natuur, het specifieke licht en de schaduweffecten. Het landschap was een van de plekken waar de paden van de fotografie en schilderkunst elkaar kruisten. De tentoonstelling brengt schilderijen uit de belangrijke verzameling Barbizonschilderkunst van De Mesdag Collectie samen met vroege Franse en Nederlandse landschapsfoto’s. De zelden en soms zelfs nooit in Nederland getoonde bruiklenen zijn onder meer afkomstig van het Musée d’Orsay in Parijs en het Rijksmuseum Amsterdam
Zij aan zij in het bos van Fontainebleau
Franse schilders trokken vanaf circa 1830 naar de omgeving van het dorp Barbizon, aan de rand van het bos Fontainebleau. Aangetrokken door het ongerepte landschap in dit gebied, werkten de Barbizonschilders er veel in de buitenlucht en beeldden de natuur af in al haar verschijningsvormen. Zij deden dit op een vernieuwende manier: ze idealiseerden het landschap niet, maar legden het vast zoals het voor hun ogen verscheen. In navolging van deze schilders trokken ook fotografen eind jaren veertig naar Fontainebleau. In het bos werkten fotografen en schilders zij aan zij en beïnvloedden elkaar. In de tentoonstelling is te zien hoe grote oude bomen, meertjes en hoge rotsformaties een diversiteit aan motieven boden in zowel de schilderkunst als fotografie.  
 
Wederzijdse invloed
Al snel na de uitvinding van de fotografie in 1839 werd dit nieuwe medium vergeleken met de schilderkunst. Vroege Franse landschapsfotografen keken naar de Barbizonschilderkunst voor hun onderwerpen en composities. Zo is er in de tentoonstelling een bijzondere foto van Gustave Le Gray waarin de invloed van de schilderkunst duidelijk zichtbaar is. Deze beroemde fotograaf was een van de eersten die de schilders naar het bos van Fontainebleau volgde. De fotografische techniek was in de jaren vijftig van de 19de eeuw echter nog niet ver genoeg ontwikkeld om zowel de lucht als het landschap goed vast te leggen. De meeste landschapsfoto’s in de tentoonstelling hebben daarom witte luchten zonder wolken. Le Gray voegde op inventieve wijze negatieven met daarop de lucht en het landschap samen. Zo ontstond een zo natuurgetrouw mogelijk effect. 

Landschapschilders waren op hun beurt geïnteresseerd in de nieuwe mogelijkheden die de fotografie bood. Ze gingen foto’s verzamelen die als studiemateriaal konden dienen, ter aanvulling op hun schetsboeken. De meeste fotoverzamelingen van kunstenaars zijn verloren gegaan, maar de collectie van prentmaker en landschapschilder Théophile Chauvel is bijeengebleven. De Mesdag Collectie kreeg voor Natuur in beeld een ruime selectie uit deze unieke collectie in bruikleen van het Musée d’Orsay in Parijs, waardoor dit hét moment is om deze zelden getoonde 19de eeuwse Franse landschapsfotografie te bewonderen.                                                  

Zeldzame techniek cliché-verre zelden getoond
Een prachtig voorbeeld waarin de fotografische techniek en de beeldende kunst samenkomen, is de cliché-verre, ofwel glasplaatprent. Een aantal Franse landschapschilders heeft een korte periode in deze techniek gewerkt. Hierbij werd drukinkt op een glasplaat aangebracht en daarna bestoven met loodwitpoeder. De kunstenaar tekende met een etsnaald in de laag. De tekening werd vervolgens met lichtgevoelig papier afgedrukt. Omdat de druk er niet als een foto uitzag maar ook geen prent was, waren de clichés-verre niet erg in trek bij kunstverzamelaars. Weinig kunstenaars hebben dan ook in deze techniek gewerkt. De schilders Camille Corot en Charles-François Daubigny hebben het meeste geëxperimenteerd met deze clichés-verre. Hun glasplaatprenten zijn vrij onbekend en worden zelden getoond. In Natuur in beeld zijn vijf van deze clichés-verre uit de collectie van het Rijksmuseum te bewonderen.

Fotograferende schilders in Nederland
Van een klein aantal Nederlandse schilders is bekend dat zij gebruikmaakten van fotografie. In Natuur in beeld zijn foto’s van de schilders Louis Apol en George Hendrik Breitner te zien. Deze kunstenaars namen aan het einde van de 19de eeuw zelf de camera ter hand. Ze gebruikten de foto’s in hun atelier, vooral als hulpmiddel bij het maken van schilderijen. Bij de landschapsfoto’s van Apol is dit nog duidelijk zichtbaar: de afdrukken zitten vol met verfvlekken.

Mesdag en de fotografie
Hendrik Willem Mesdag fotografeerde niet zelf, maar voor zijn beroemde Panorama van Scheveningen (Panorama Mesdag, Den Haag) heeft hij wel gebruikgemaakt van fotografie. In 1880 gaf hij de Haagse fotograaf Heinrich Wilhelm Wollrabe opdracht om foto’s te maken vanaf het Seinpostduin. De afdrukken gebruikte Mesdag als hulpmiddel bij de vervaardiging van zijn meesterwerk. Zo kon hij bijvoorbeeld zien of het perspectief nog klopte. De foto’s zijn nu voor het eerst in De Mesdag Collectie te zien, naast Mesdags geschilderde studie voor het Panorama.
 
Expositie: Natuur in beeld
Locatie: De Mesdag Collectie, Den Haag
Wanneer: 5 maart t/m 5 juni 2016
www.demesdagcollectie.nl.
0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons