KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Nalani Malani, Transgressions

3/3/2017

0 Comments

 
Picture
Indiase kunstenaar toont in betoverende beelden de onderhuidse rauwe realiteit van vluchtelingen en onderdrukking van vrouwen.
Dit voorjaar toont het Stedelijk Museum werk van de Indiase kunstenaar Nalini Malani (1946, Karachi), die al vijftig jaar in haar geëngageerde kunst een breed publiek aanspreekt met actuele politieke, humane en ecologische thema’s, die zij combineert met klassieke literaire en mythologische verhalen. Malani werd zelf vluchteling door de scheiding van India en Pakistan, en ervoer met haar familie de vervreemding en onderdrukking aan den lijve. Vanuit haar werk strijd ze voor een progressieve positie van de vrouw.
De tentoonstelling is onderdeel van een nieuw, langlopend onderzoeksprogramma op de begane grond van het Stedelijk, waarin er nieuw licht op de collectie wordt geworpen aan de hand van actuele thema’s. Zo stelt het Stedelijk in 2017 met zes presentaties het onderwerp ‘migratie’ aan de orde, waarvan die van Nalini Malani de eerste is.
Beatrix Ruf, directeur Stedelijk Museum: "Nalini Malani is een grootheid in India, je kunt haar vergelijken met Marlene Dumas. Ze creëert multimedia installaties waarin naast video en bewegende schaduwen ook schilderkunst en poëzie zijn opgenomen. Het Stedelijk heeft sinds 2002 werk van haar in de collectie. De thema's in haar oeuvre zijn ongekend actueel, en het is tijd dat zij weer onder de aandacht komt. Ook internationaal is er een hernieuwde belangstelling voor haar werk: vorig jaar was het te zien in Boston, en de tentoonstelling in het Stedelijk is een prelude op het grote overzicht eind dit jaar in Centre Pompidou, dat zal doorreizen naar Turijn."
​
Transgressions: hart van de tentoonstelling
De installatie Transgressions uit 2001 uit de collectie van het Stedelijk, vormt het hart van de tentoonstelling en is Malani’s eerste video/shadowplay, zoals zij dit type werk noemt. Door de combinatie van vier van binnen beschilderde cilinders van mylar plastic, die langzaam in het rond draaien, en waardoorheen videobeelden geprojecteerd worden, ontstaat er op de wanden een eindeloos variërend schaduwspel.

Transgressions is rijk aan verhaallijnen die uitnodigen tot interpretatie. De videoprojecties beginnen met de huid van een blanke man waarop schaduwen van schilderingen als bewegende tatoeages een spel vormen waarna ze overgaan tot kleurrijke bewerkte segmenten van Bollywood-films. Daaroverheen verschijnt een regen van teksten die een keuze zijn uit de schijnbaar onuitputtelijke rijkdom van Indiase talen, die aan het verdwijnen zijn omdat ze, onder de druk van de globalisering, niet meer onderwezen worden.
Picture
De schilderingen op de cilinders laten in de typisch Indiase Kalighat stijl onder meer een Britse groot wild jager zien, gezeten op een olifant, de vrouwelijke god Durga, twee boksende figuren, en de plattegrond van het Subcontinent met Pakistan en India verwikkeld in een immer aflatende strijd.

In de voorgedragen tekst, waarin de impact van globalisering wordt benoemd, stelt een terugkerende vrouwenstem ‘I speak orange, I speak blue’ – refererend aan de oprukkende mobiele providers in India. ‘Orange’ was de marktleider in mobiele telefonie in de tijd waarin het werk ontstond en propageerde zijn diensten voor een bedrag dat gelijk stond aan de goedkoopste snacks in India. Daarnaast vraagt een kinderstem aan haar moeder of ze alsjeblieft naar ‘English school’ mag, waarmee Malani doelt op het in India overheersende gevoel dat zonder een goede beheersing van de Engelse taal je het niet redt in de samenleving van de toekomst.
​
Extra werken en muurtekening
Nalini Malani en Margriet Schavemaker van het Stedelijk, samensteller van de tentoonstelling, hebben nog circa 25 andere werken geselecteerd waarin de thema’s en vele verwijzingen naar literaire en klassieke bronnen in Transgressions een context krijgen. Daarin wordt ook het ontstaan van Malani's bijzondere multimediale praktijk getraceerd: vanaf de experimentele films uit de jaren 60/70, de videodocumentaties van haar ongewone theaterstukken uit de jaren 90 en kunstenaarsboeken van de periode 1991/2016.

Nalini Malani brengt in de week voor de opening in de entree van de tentoonstelling een muurtekening aan. Dit is een op dit moment zeer actueel medium, met name onder een nieuwe generatie Indiase en Westerse kunstenaars, en al sinds 1991 een vast onderdeel van Malani’s werk. De muurschilderingen waren een eerste stap in de ontwikkeling van haar latere schaduwinstallaties.

Op zondag 18 juni, de laatste dag van de tentoonstelling, zal de muurtekening, zoals gebruikelijk bij Malani, verdwijnen door een Erasure Performance, waarbij het uitwissen is uitgevoerd door een nog nader te bepalen onverwachte groep personen.

0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons