De nieuwe tentoonstelling in het Huizer Museum brengt beelden en schilderijen bij elkaar die qua tijdsbeeld, kunststijl, expressie en achtergronden compleet verschillend zijn en toch qua kunstwerken en kunstenaars tot elkaar in verbinding staan. Want dit KUNSTDUET is een eerbetoon aan de vrouw. We zien de figuratieve kunst van Bertha thoe Schwartzenberg (1891-1993), afkomstig uit ’t Gooi en 100 jaar geleden een van de grondlegsters van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers. Met ronde vormen en lijnen in gips, hout of gegoten in brons, weet ze met een op het oog vanzelfsprekende eenvoud het karakter van haar onderwerpen te treffen. Haar oeuvre heeft vorige eeuw z’n weg gevonden naar kunstliefhebbers, het Drents Museum en vooral de eigen familie. De beeldhouwster vond het moeilijk afscheid te nemen van haar werk. Nu komen voor het eerst haar fraaie plastieken, gipsen, bronzen, plaquettes en vrouwelijke portretten samen in het Huizer Museum. Een contrast met deze ingetogen en pure kunst vormen de kleurrijke, expressieve schilderijen van Marie Thérèse Mentink (1967). Van het werk van deze Huizer kunstenares zijn het vooral haar afbeeldingen van vrouwen die deze tentoonstelling sieren. Zij portretteert vrouwen van vroeger naast vrouwen van nu. Met gemengde technieken - collage, tekenen, schilderen, inkt en woorden - verbeeldt zij de vruchtbaarheid, de bron van het leven. Haar werk is abstract, fantasievol en prikkelend. Niet alleen vrouwen als kunstobject, ook het leven van vrouwen wordt in deze tentoonstelling belicht. Waar Bertha thoe Schwartzenberg begin vorige eeuw weliswaar nog niet als kunstenares op de voorgrond trad, bewoog zij zich graag in de kunstenaarskringen van Hilversum en Laren en was zij dankzij haar aristocratische milieu in de gelegenheid te leven voor haar kunst. Slechts 10 kilometer verderop, in Huizen, hadden vrouwen in die tijd nog geen enkele mogelijkheid om voor zelfontwikkeling te kiezen. Het is zelfs de vraag of kunst überhaupt in hun leven bestond. Aangesproken door hun kwetsbaarheid en tegelijk hun grote kracht als bron van het leven, plaatst Marie-Thérèse Mentink de Huizer vrouw ‘Jaantje’ in het zonnetje en beschermt haar met geluksamuletten. De visueel frivole en inhoudelijk spirituele benadering van deze kunstenares staat soms haaks op het calvinistische sobere leven dat de Huizer vrouw heeft geleid. Haar werken zij aan zij geëxposeerd met de verfijnde kunst van Bertha maakt van KUNSTDUET een boeiende expositie met veel verhaal. De tentoonstelling is te zien tot eind Oktober 2017.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |