KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Keramiekmuseum Princessehof presenteert de 20ste eeuw

4/3/2016

0 Comments

 
Foto
1900-1929 - Vrouwelijke piloot Thema: Vrouw Omschrijving: Vrouwelijke piloot, 1930-1935, Plateelbakkerij Zuid-Holland, Gouda, ontwerp Eta Lempke, aardewerk, Collectie Meentwijck Foto: Erik en Petra Hesmerg
Tot en met 3 juli staat Keramiekmuseum Princessehof in het teken van de vorige eeuw. Met de tentoonstelling De 20ste eeuw – keramiek als spiegel van de tijd zet het museum keramiek neer als het cultureel geheugen van de 20ste eeuw. De roaring twenties, de suikerspinkapsels van de jaren 60 en de eerste mens op de maan, maar ook het engagement van de jaren 70 en het ik-tijdperk: maatschappelijke ontwikkelingen werken door in kunst en design. Voor het eerst wordt keramiek in de context van de vorige eeuw gepresenteerd. Gecombineerd met andere kunstvoorwerpen, historische foto’s, filmbeelden en meubels wordt het verleden voelbaar. Frans Leidelmeijer, specialist in kunst en vormgeving uit de periode 1880 tot heden, is de gastcurator van deze tentoonstelling.
Spiegel van de tijd
De tentoonstelling volgt de chronologie van de eeuw. In het eerste kwart van de eeuw wordt de wereld groter dankzij uitvindingen als elektriciteit, de telegraaf en het vliegtuig. Exotische culturen komen binnen handbereik en westerse kunstenaars en ontwerpers laten zich hierdoor inspireren. Zo komen de patronen van batikstoffen uit ons Indië terug op de vazen van plateelbakkerij Zuid-Holland. Tegelijkertijd bevrijden vrouwen zich massaal van hun korset, de charleston wordt gedanst en mannenberoepen worden toegankelijk voor vrouwen. De beeldjes die Eta Lempke maakt van sportende en werkende vrouwfiguren weerspiegelen de tijdgeest. Na een tijd van crisis en oorlog neemt vanaf de jaren 50 de welvaart toe. Gezinnen worden kleiner en tieners krijgen hun eigen kamers. Die worden ingericht met rotanstoeltjes, maar ook met teenagerkeramiek zoals de ‘Brigitte Bardot-kopjes’ aan de wand. Met de lancering in 1957 van de Spoetnik 1 begint het ruimtevaarttijdperk. De robotfiguren van Hans de Jong en de raketvazen van Tiko zijn typerend voor deze periode. In de jaren 70 wordt afscheid genomen van het burgerlijke bestaan. Engagement voert de boventoon in de kunst. Zoals het keramische zwijn dat Pieter Groot rond 1970 maakt en Consumptiemaatschappij als titel heeft of de pukkel (legertas) van de progressieve kunstenaar Diet Wiegman. De ongekende welvaart in de jaren 90 voedt het individualisme. Ook in de keramische kunst komt dit ik-tijdperk tot uiting, bijvoorbeeld in het beeld Golden Voice I van Adriaan Rees.
Vernieuwende tentoonstelling
Keramiekmuseum Princessehof vertelt het verhaal van de vorige eeuw op een nieuwe manier. We laten zien dat keramiek te beschouwen is als het cultureel geheugen van de 20ste eeuw. Zo lijkt het geen toeval dat keramisten juist in het ruimtevaarttijdperk ‘kraterglazuren’ gingen gebruiken. Dit lijkt onlosmakelijk verbonden met de tijdgeest. Dat in de jaren 60 massaal keramiek met vakantietaferelen opduikt, is niet los te zien van de opkomende vakantiecultuur. In de tentoonstelling zijn circa 400 keramische objecten te zien, van avant-garde tot massaproduct. Veel stukken zijn jarenlang niet te zien geweest, omdat ze niet pasten in de kunsthistorische opstellingen. De keramiek wordt aangevuld met voorwerpen uit andere disciplines van de beeldende en toegepaste kunst, meubelen, schilderijen, een jukebox en zelfs een originele caravan uit 1960. Ook filmbeelden en historische foto’s plaatsen de keramische voorwerpen in de tijd. Deze context wordt in de tentoonstelling, die 750 m2 beslaat, op een esthetische en eigentijdse manier neergezet, naar ontwerp van Tatyana van Walsum.
De 20ste eeuw – keramiek als spiegel van de tijd is te zien in Keramiekmuseum Princessehof tot en met 3 juli 2016. De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds 21, Stichting Van Achterbergh-Domhof, Stichting Woudsend Anno 1816, Het Prins Bernhard Cultuurfonds Fryslân, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, De Gruijter Art & Orchestra Logistics en de Vereniging van Vrienden van Keramiekmuseum Princessehof.
0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons