KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Kees Verwey en vis in de kunst in het Dordrechts Museum

9/4/2019

0 Comments

 
Picture
Kees Verwey, Het gele jakje, Dordrechts Museum (langdurige bruikleen RCE)
 Deze zomer kun je in het Dordrechts Museum vissen naar verborgen betekenissen en ontdek je de moderne kunst van Kees Verwey. Vanaf 30 juni en 6 juli zijn deze tijdelijke tentoonstellingen te zien, naast de vaste collectie met 6 eeuwen Nederlandse schilderkunst.
Vissen naar verborgen betekenissen bij Beet!
Picture
Jan Steen, Het minneaanbod, 1660 – 1669, doek overgebracht op hout, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel/ foto: J. Geleyns - Art Photography

Vis is niet altijd wat het lijkt. Bij Jan Steen is een opgehouden haring met twee uien een humoristische verwijzing naar het mannelijk geslachtsdeel. Vis kan in de kunst een erotische betekenis hebben. De vorm doet daar al aan denken: een haring als fallussymbool of een moot zalm als het vrouwelijke voortplantingsorgaan. En wat te denken van oesters als lustopwekkers? Maar vis komt ook vaak in Bijbelse verhalen voor en is een belangrijk religieus symbool. Vissen symboliseren ook het element water of het seizoen winter in prentreeksen. Of vis staat voor welvaart. De visvangst is immers altijd belangrijk geweest voor de Nederlandse economie. Vis spreekt daardoor al eeuwenlang tot de verbeelding.

Hoe vis de Nederlandse kunst en cultuur verrijkt
Voor het eerst laat een tentoonstelling zien hoe sterk vis de Nederlandse kunst en cultuur heeft verrijkt. Het is een speurtocht naar verschillende, vaak verborgen betekenissen van vis. Van Bruegels De grote vissen eten de kleine tot Eschers Water en Lucht. Steeds weer hebben kunstenaars vissen uitgebeeld en als religieus, erotisch of satirisch symbool gebruikt. Bijbelse verhalen als de Wonderbare visvangst en Jonas in de walvis komen voorbij, maar ook de Hoekse en Kabeljauwse twisten, carnaval en vasten, en talloze spreekwoorden en spotprenten met vis.

Vis uit bijzondere bruiklenen en eigen collectie
De visvangst is lange tijd de belangrijkste economische activiteit van Dordrecht geweest. Dat is terug te vinden in de collecties van het Dordrechts Museum die de basis vormen voor de tentoonstelling. Daarnaast werken tal van vooraanstaande musea mee. Bruiklenen worden verkregen van het Rijksmuseum, het Mauritshuis, het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van België in Brussel en vele andere musea en particuliere collecties in binnen- en buitenland.
De tentoonstelling wordt georganiseerd in samenwerking met het Museum Vlaardingen waar als aanvulling op Beet! het 19de-eeuwse vissersgenre belicht zal worden in de tentoonstelling Schoon aan de haak. Schilderachtig vissersleven.

Kees Verwey en zijn grote voorbeelden
De tentoonstelling Kees Verwey en zijn idolen laat zien hoe Verwey (1900 – 1995) zich eindeloos liet inspireren door zijn voorgangers en tijdgenoten. Verwey werd geboren in een cultuur minnend gezin. In deze context ontstond al vroeg een liefde voor tekenen.
Beginnend in een laat-impressionistische stijl werd zijn werk na de oorlog expressionistischer van toon. Portretten, bloemstillevens, atelierinterieurs horen tot zijn belangrijkste onderwerpen. Hij liet zich bewust beïnvloeden door de kunstenaars die hij bewonderde. De weerslag die dit had op zijn werk, staat in deze tentoonstelling centraal. Verwey wordt getoond in de context van zijn impressionistische voorgangers en moderne tijdgenoten.

Picture
Godefridus Schalcken, De haringverkoopster, ca 1675-1680, olieverf op paneel, Amsterdam, Rijksmuseum
​
Verwey worstelt met zijn grote voorbeelden
“Ik heb mij altijd sterk afhankelijk gevoeld" schreef Verwey. Als kind tekende ik uitsluitend na. Ook later bleef ik mij lang aan grote voorbeelden optrekken. Vandaar de vele invloeden die mij onophoudelijk belaagden." Tijdens zijn leven, dat bijna een eeuw beslaat, maakte de kunstenaar verschillende ontwikkelingen in de schilderkunst mee. Regelmatig greep Verwey het werk van anderen aan om zijn eigen werk verdieping te geven. Zo kwam hij al op jonge leeftijd in aanraking met het werk van George Breitner, Floris Verster en Willem Witsen. Vooral het werk van Verster maakte een onuitwisbare indruk. Ook zijn leermeester H.F. Boot oefende lange tijd invloed op hem uit. Het werk van Franse (post-)impressionisten zoals Pierre Bonnard en Edouard Vuillard had zijn weerslag met name op Verwey's aquarellen. Kunstenaars als Pablo Picasso en George Braque inspireerden hem tot het experimenteren met abstracte schilderkunst. Van zijn grote voorbeelden is ook werk te zien in deze tentoonstelling.
​

Het werk van deze en andere kunstenaars opende nieuwe wegen voor de schilder, zichtbaar in schilderijen in wisselende stijlen. Stemmig of juist uitbundig van kleur, in een grove, spontane kwaststreek, treffende lijn of juist een minutieus gebaar. Want, zo vond Verwey, "Niemand kan geheel op eigen kracht leven. Er is een onmisbare band nodig met de grote geesten om ons heen. Om desalniettemin een eigen plaats te veroveren."

 
Beet! Vissen naar Verborgen betekenissen. Van 30 juni t/m 10 november 2019.

In Museum Vlaardingen: Schoon aan de haak – schilderachtig vissersleven. Van 21 juni t/m 10 november 2019

Kees Verwey en zijn idolen. Van 6 juli 2019 t/m 5 januari 2020.
​

Museumstraat 40, 3311 XP Dordrecht
https://www.dordrechtsmuseum.nl

0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons