Zondag 14 juli opent het Dordrechts Museum de nieuwe tentoonstelling Kees Verwey en zijn idolen. Gewijd aan een van Nederlands meest vaardige en veelzijdige moderne kunstenaars én de kunst van zijn idolen. George Breitner, Floris Verster, Edouard Vuillard, Pablo Picasso en Karel Appel. Van deze en andere Nederlandse en internationale grootheden uit de schilderkunst is werk te zien in de tentoonstelling. Feest voor het oog De expositie laat zien hoe de schilder telkens weer geïnspireerd raakte door belangrijke kunstenaars uit binnen- en buitenland. Het enthousiasme waarmee hij zich op verschillende technieken, onderwerpen en kleuren stortte en de manier waarop hij nieuwe ontwikkelingen in de kunst verwerkte tot zijn eigen stijl, vormen de rode draad. Het plezier van het schilderen staat daarbij centraal. Bezoekers worden uitgedaagd om te kijken en vergelijken. Meesterschilder met uniek atelier Schilderdier, monument, grootmeester; Kees Verwey is vaak lovend getypeerd. Toch komt hij niet vaak voor in het rijtje met grote Nederlandse schilders uit de 20ste eeuw. Onterecht, zo vindt het Dordrechts Museum. Kees Verwey maakte in zijn lange carrière een interessante ontwikkeling door. Onder andere zijn gebruik van het natuurlijk licht dat zijn atelier binnenviel is bijzonder. Ook qua techniek en veelzijdigheid staat Verwey op grote hoogte. Zijn atelier was overigens een kunstwerk opzich. Een chaotische en stoffige ruimte met afbladderend behang, vol verdorde bloemen, potten, kleedjes, lampenkapen en stukken oud brood. Hier maakte Verwey decennialang zijn werken. Bijna een eeuw lang schilderen Kees Verwey groeide op met de culturele voorhoede van begin 20ste eeuw om zich heen. Architect H.P. Berlage en dichter Albert Verwey waren familie van hem. Verwey begon al jong met tekenen en maakte verschillende ontwikkelingen in de schilderkunst mee. Aanvankelijk werd hij vooral beïnvloed door de traditionele schilder H.F. Boot, van wie hij les kreeg. Als liefhebber van Floris Verster en George Breitner ontwikkelde Verwey gaandeweg een eigen benadering, die duidelijke overeenkomsten vertoont met het Amsterdams Impressionisme. Ook bewonderde Verwey de Franse impressionisten, zoals Edouard Vuillard. Hoewel hij niet vaak of ver reisde volgde Verwey de internationale ontwikkelingen in de schilderkunst op de voet. Explosie van kleur Bloemstillevens, atelierinterieurs en (zelf)portretten zijn Verwey's belangrijkste onderwerpen. Portretten van vrouwen in kleurrijke kleding die van het doek afspat. Soms afgebeeld in krachtige olieverfschilderijen, dan weer in zachte intieme aquarellen met huiselijke taferelen, zoals zijn vrouw Jeanne al lezend aan tafel of met de kat op schoot. Na de Tweede Wereldoorlog brak voor Verwey een periode van experimenteren aan. Gegrepen door de compleet nieuwe kunst van de CoBrA-groep begon hij andere kwaststreken en fellere kleuren te gebruiken. Schilderijen van kleurrijke dieren kenmerken deze periode; abstract maar nog wel herkenbaar. Eerbetoon aan Picasso Onder invloed van het kubisme slaat Verwey wéér een andere weg in. Strakke lijnen, vlakken en geometrische vormen voeren de boventoon. Hij schildert stillevens met gitaren en mandolines, net als zijn voorbeeld Pablo Picasso. Verwey's schilderijen worden zo letterlijk een eerbetoon aan een van zijn idolen. Toch blijft de kunstenaar dicht bij zichzelf. Zijn werk wordt nooit compleet abstract, er blijft altijd wel iets herkenbaars in te zien. Zo toont de tentoonstelling Kees Verwey en zijn idolen bijna een eeuw lang leven in het teken van de schilderkunst, waarin Verwey een geheel eigen stijl ontwikkelde tussen traditie en vernieuwing in. Praktisch Kees Verwey en zijn idolen. Breitner, Verster, Vuillard, Picasso, Appel e.a. Dordrechts Museum. Te zien van 14 juli 2019 t/m 5 januari 2020. In samenwerking met de Stichting Kees Verwey. Met bruiklenen van vooraanstaande Nederlandse musea, het Columbus Museum of Art (Ohio, VS), Musée d'Orsay (Parijs, FR) en de Stichting Kees Verwey. Bij de tentoonstelling verschijnt een eenmalig magazine rond Kees Verwey, met interviews, essays, foto's en gedichten. Ook worden rond de tentoonstelling verschillende activiteiten georganiseerd in het museum
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |