Van 24 januari tot en met 24 mei 2015 toont het Nederlands Fotomuseum selecties uit verschillende series van Stezaker, waaronder ook nieuw werk. Dit is eerste solo museale presentatie van Stezaker invNederland..
Fotocollages Stezaker is meester in het monteren van twee of drie verschillende beelden om te komen tot één nieuw – vaak surrealistisch – beeld. Dit doet hij op verschillende wijze. In de serie He vormen twee geheel verschillende mannen samen één gezicht. In de reeks Marriages combineert Stezaker doormidden gesneden gezichten van een man en een vrouw tot een beeld. Stezaker noemt zijn werken uitdrukkelijk ‘collages’ en geen ‘fotomontages’, omdat hij de combinaties niet feilloos afwerkt en zijn ingrepen zichtbaar laat. Het gaat hem juist om de breuk tussen de twee delen, die een inhoudelijke spanning oplevert. Hoewel het samengestelde portret een vervreemd beeld oplevert, sluiten essentiële delen van de gezichten als de wenkbrauwen, de lippen of de jukbeenderen op een schijnbaar natuurlijke wijze op elkaar aan. Deze precisie maakt dat het samengestelde portret een even geloofwaardig als ongemakkelijk aandoend beeld van een mens toont. Stezaker vindt zijn foto’s op vlooienmarkten, bij antiquariaten en later ook via het internet. Veel van de fotoportretten waarmee hij werkt zijn zogenaamde ‘virgins’: acteurs en actrices die wel gepromoot zijn maar uiteindelijk nooit een film hebben gemaakt. De tragiek van beelden die geen functie meer hebben en gedoemd zijn te verdwijnen, grijpt hem aan. Uit het enorme archief van oude filmbeelden creëert hij weer een nieuw archief waarin de beelden behouden blijven, zij het gefragmenteerd. Behalve publiciteitsfoto’s gebruikt Stezaker ook prentbriefkaarten en foto’s uit oude boeken als ruw materiaal . Over sommige portretten en dubbelportretten monteert hij landschappen en prentbriefkaarten. De resultaten kunnen een schok teweeg brengen – er is immers altijd een element van geweld dat de gezichten op de foto’s is aangedaan. Maar er komt door zijn werkwijze ook een nieuwe, bijzondere schoonheid tevoorschijn. Biografie John Stezaker (1949, Worcester, GB) maakt al meer dan veertig jaar collages, maar hij is er pas recentelijk mee naar buiten getreden. Onder meer doordat galeriehouder en verzamelaar Charles Saatchi zijn werk begon te verzamelen, halverwege de jaren ’00, brak hij snel door in de internationale kunstwereld. Stezaker kreeg een grote overzichtstentoonstelling in de Londonse Whitechapel Gallery in 2011 en won in 2012 de prestigieuze Deutsche Börse Photography Prize. In 2014 vertegenwoordigde hij Groot-Brittannië op de Sydney Biënnale. Stezaker is lange tijd als docent ‘Critical and Historical Studies’ verbonden geweest aan de Royal College of Art in Londen, waar hij nog steeds woont en werkt. Hij volgde zelf een opleiding aan de Slade School of Art waar hij in 1973 afstudeerde met film als specialisatie. Hedendaagse kunst in Nederlands Fotomuseum Sinds 2011 programmeert het Nederlands Fotomuseum aan het begin van het jaar een internationaal gerenommeerde kunstenaar die direct of indirect reflecteert op onze beeldcultuur. Nu het maken van fotocollages en -montages onder een jonge generatie fotografen en beeldend kunstenaars weer actueel is, presenteert het Fotomuseum Stezaker als grote inspiratiebron en één van de meesters van het genre. De kunstenaars Christian Boltanski, Alfredo Jaar en David Claerbout gingen Stezaker in de afgelopen jaren voor. Met deze programmering sluit het museum nauw aan bij grote culturele festivals in Rotterdam, zoals Art Rotterdam en het Internationaal Film Festival Rotterdam. Dit jaar vindt tegelijkertijd ook OUT THERE plaats, een internationale manifestatie met film-, video- en fotoprojecties in de buitenruimte van de Wilhelminapier en delen van Katendrecht. Ook te zien in het Nederlands Fotomuseum: Rotterdam in the Picture | 24.JAN_17.MEI.2015 Stoer, brutaal, dynamisch, modern: Rotterdam is niet bang! Al 175 jaar wordt in beeld gebracht hoe de stad steeds opnieuw op de schop gaat, in een aanhoudend proces van opbouw, sloop, wederopbouw en uitbreiding. Hoogbouw, ruimte, water en wind bepalen de sfeer in deze multiculturele, internationale stad die ernaar verlangt metropool te zijn. Het proces van verandering heeft in de afgelopen 175 jaar tot veel bijzondere foto opdrachten, foto´s en fotoseries geleid. Met o.a. werk van: Eva Besnyö, Wally Elenbaas, Jannes Linders, Peter Martens, Cas Oorthuys, Otto Snoek, Hans Wildschut. Nederlands Fotomuseum Openingstijden Wilhelminakade 332 Dinsdag t/m vrijdag 10 tot 17 uur 3072 AR Rotterdam Zaterdag en zondag 11 tot 17 uur www.nederlandsfotomuseum.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |