Vrijdag 18 oktober 2019 is in Kunstmuseum Den Haag de winnaar van de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2019 bekendgemaakt door Adriana Esmeijer, directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds. De archeologietentoonstelling 'Iran, Bakermat van de beschaving' van het Drents Museum in Assen is met een ruime meerderheid van stemmen de winnaar en ontvangt € 10.000, -. Meer dan 16.000 museumliefhebbers brachten een stem uit. Dat is ruim drie keer zoveel als tijdens de eerste verkiezing in 2018. Marina de Vries, hoofdredacteur Museumtijdschrift: "Met 16.023 uitgebrachte stemmen heeft deze publieksverkiezing onze verwachtingen ver overtroffen. Blijkbaar hebben museumbezoekers de behoefte om hun stem te laten horen en hun waardering voor een door hen als bijzonder ervaren tentoonstelling te laten blijken. Opvallend zijn de uitgebreide motivaties en de lof die daarbij het desbetreffende museum toekomt." Harry Tupan, directeur Drents Museum in Assen: "Bijzonder eervol en prachtig dat het Drents Museum als winnaar uit de bus is gekomen. Vooral omdat het een publieksprijs is, waarbij het Nederlandse publiek haar waardering uitspreekt, want als museum doe je het voor de mensen." De winnaar, 'Iran, Bakermat van de beschaving' Hoewel de strijd tot het laatste moment spannend en onbeslist was, heeft opnieuw een grote, archeologische tentoonstelling de verkiezing gewonnen (vorig jaar was dat ‘Nineveh’ van het Rijksmuseum van Oudheden). Net als vorig jaar, waarbij de winnaar de legendarische stad Nineveh gelegen in het huidige Irak in al zijn grootsheid tot leven bracht, gaat het dit keer om een gebied, namelijk Iran, dat regelmatig negatief in het nieuws is. Wat mensen vooral waarderen is de kwalitatief hoogstaande totaalervaring. De tentoonstelling was zowel sprookjesachtig als leerzaam en verruimde de blik, in die zin dat mensen vanuit het nieuws in kranten en televisiejournaals een ander beeld hebben gekregen van Iran. Het is goed om weer eens onder de aandacht te brengen, vinden mensen, dat ver voordat het westen zich ontwikkelde in het oosten sprake was van een hoogstaande beschaving met veel kennis en kunde. De tamelijk spectaculaire vormgeving van de tentoonstelling, als een oosterse bazaar met een op ware grootte nagemaakte rotswand, maakte het mogelijk om voor even deel uit te maken van een andere tijd en een andere cultuur. Daarbij wordt ook de duidelijke, toegankelijke informatie zeer op prijs gesteld. De top 3 1: Iran, Bakermat van de beschaving, 17 juni t/m 18 november 2018, Drents Museum, Assen 2: Escher op reis, 28 april t/m 28 oktober 2018, Fries Museum, Leeuwarden 3: Studio Drift: Coded Nature, 25 april t/m 26 augustus, Stedelijk Museum Amsterdam De top 3 is een mooie en representatieve weerspiegeling van de redenen waarom mensen graag musea bezoeken. Prijst men bij de tentoonstelling over Iran vooral de even sprookjesachtige als leerzame totaalervaring, bij Escher waardeert men de tentoonstelling als een schitterende reis langs fantasie en wetenschap, waarbij de nadruk op Eschers geboorte in Leeuwarden een bijdrage levert aan het zelfbewustzijn van de Friezen. Bij Studio Drift waardeert men het mysterieuze, zinnenprikkelende, poëtische, eigenlijk het domweg genieten. Klik hier voor een filmpje over de winnaar
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |