Kunstkrant
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

I love Banda belicht de verweven geschiedenis van Nederland en de Banda-eilanden

29/4/2021

0 Comments

 
Foto
I love Banda Diana zee Isabelle Boon.

Het Scheepvaartmuseum en documentair fotograaf Isabelle Boon openen op 6 mei om 16.00 uur met een online programma de tentoonstelling I love Banda: een project over de invloed van een koloniaal verleden op de Banda-archipel van vandaag. Vanuit het perspectief van zes jongeren ontvouwt zich een gelaagde vertelling over erfgoed, identiteit, gemeenschapszin en jong zijn.
​

Dit jaar is het 400 geleden dat Jan Pieterszoon Coen namens de VOC de Banda-eilanden definitief veroverde om een monopolie in de handel op nootmuskaat en foelie te bemachtigen. Daarbij werden de eilanden zo goed als ontvolkt omdat mensen vluchtten, werden vermoord, uitgehongerd of tot slaaf gemaakt. De VOC bevolkte de archipel met tot slaaf gemaakten die op plantages te werk werden gesteld. Banda werd eerste op slavernij gebaseerde kolonie onder Nederlands bestuur. Met I love Banda onderzoekt Isabelle Boon hoe de huidige generatie Bandanese jongeren naar hun geschiedenis kijkt. Welke betekenis heeft het nog alom aanwezige koloniale erfgoed voor hen? En hoe zien zij hun toekomst en die van de eilanden? I love Banda is tot en met 7 november 2021 in het museum te zien.
​
Foto
I love Banda Fort Concordia Isabelle Boon
​“Door de Banda-eilanden vanuit een hedendaags en menselijk perspectief te belichten, heb ik geprobeerd een alternatief te bieden voor het gangbare en eenzijdige imago van Banda als erfgoedparadijs.”
Isabelle Boon over haar project I love Banda
 
I love Banda
Documentair fotograaf Isabelle Boon richtte haar lens op het Banda van vandaag. Zes jonge eilandbewoners – met wie zij een bijzondere band opbouwde – spelen de hoofdrol in I love Banda, een beeldverhaal dat zich op het eerste oog zonder omwegen aan de kijker presenteert. Beelden uit het persoonlijk leven van de jongeren, van de rijke overlevering van immaterieel erfgoed (reikend van ver voor tot ver na de Nederlandse overheersing), het kenmerkende karakter van de eilandengroep en de dynamiek van het publieke leven passeren de revue. Wie langer kijkt ziet hoe heden en verleden in de beelden een wisselwerking aangaan en een rijkgeschakeerd verhaal vertellen over cultuur, identiteit en religie. Vanuit de belevingswereld, dromen en ambities van Mega Vani, Karis, Ulfa, Ode, Nabila en Nyellow leren we de Banda-eilanden begrijpen als plek in het nu. De handreiking tot verdieping in een beladen geschiedenis is daar, voor wie hem grijpen wil. Naast de tentoonstelling I love Banda komen meer dan vierhonderd foto’s samen in de gelijknamige publicatie.
 
Geschiedenis van de Banda-eilanden
De bergachtige Banda-archipel is tot halverwege de achttiende eeuw de enige plek op aarde waar nootmuskaat en foelie werden verbouwd. De enorme vraag naar deze specerijen maakte Banda tot een belangrijk handelscentrum. Begin zeventiende eeuw eiste de VOC haar rol in de lucratieve specerijenhandel op. Geen enkel middel werd geschuwd om een monopolie te bemachtigen. Vanwege ‘overtreding’ van een afgedwongen contract werd in 1621 onder leiding van Jan Pieterszoon Coen (1587-1629) door de VOC een strafexpeditie uitgezonden om Pulau Lontar (Banda Besar) te veroveren. Zijn optreden geldt als de gruwelijke slotscène van een stapsgewijze verovering van de Banda-archipel door de VOC. De VOC, die de eilanden na de moorddadige inname als eigen grondgebied beschouwde, introduceerde er een gesystematiseerde muskaatbomenteelt met ‘perken’ (plantages), ‘perkeniers’ (opzichters) en gedwongen arbeid door tot slaafgemaakten. Tot op de dag van vandaag resoneert de Nederlandse koloniale aanwezigheid in de cultuur en het landschap van de eilanden. ​
Foto
I love Banda Hari Merdeka oefening Isabelle Boon

Isabelle Boon
Documentair fotograaf Isabelle Boon (1972) verbeeldt de positieve kracht en bevlogenheid van mensen en hun omgeving. Vanuit reële, veelal kleine alledaagse situaties, vertelt ze het grotere verhaal. Respect, zorgvuldigheid, verbondenheid en wederkerigheid zijn belangrijke kernwoorden voor haar werkwijze, die zich kenmerkt door een sterke persoonlijke benadering. Door aandachtig te kijken en gesprekken te voeren, krijgt Isabelle Boon inzicht in het persoonlijke verhaal van degene die ze voor zich heeft. Boons stijl is puur, direct, intuïtief en dichtbij. Ze maakt zo veel mogelijk gebruik van natuurlijk licht en zoekt naar spontane momenten. Foto’s – altijd in kleur – worden niet of nauwelijks bewerkt. Isabelle Boon werkt in binnen- en buitenland. Haar vorige project ‘Heritage in Transition’, over de invloed van herbestemming van koloniale panden en infrastructuur in de oude stadskernen van Jakarta en Semarang op de huidige bewoners en nieuwe gebruikers, is onder meer geëxposeerd in Kota Tua (Jakarta), Kota Lama (Semarang), Museum Volkenkunde (Leiden) en Museum Sophiahof (Den Haag). Een deel van de foto’s die in Het Scheepvaartmuseum te zien zijn, waren eerder tentoongesteld in Rumah Budaya, het lokale museum op Pulau Banda.
 
Podcastserie & onderzoek naar manuscript
Naast de tentoonstelling I love Banda staat Het Scheepvaartmuseum ook op andere manieren stil bij de verweven geschiedenis tussen Nederland en de Banda-eilanden. In de driedelige podcast Het Scheepvaartmuseum: Banda & Beyond verkent Beyond Walls samen met Het Scheepvaartmuseum, experts, historici en kunstenaars, deze bewogen historie. Aan de hand van verhalen over Banda, vroeger en nu gaan moderators Wim Manuhutu en Glenda Pattipeilohy in gesprek met Aone van Engelenhoven, Romy Rondeltap, Nancy Jouwe, Joëlla van Donkersgoed en Stefanie van Gemert. De eerste aflevering is vanaf donderdag 6 mei te beluisteren op o.a. het Spotify-account van het museum.
Dr. Joëlla van Donkersgoed doet onderzoek naar een in het Maleis opgesteld, verloren gewaand manuscript uit de collectie van Het Scheepvaartmuseum, dat in 1922 door M.S. Neirabatij werd geschreven. Het behandelt de geschiedenis van de eilanden, waarin de Islamitische religie een leidraad is. De hoofdrol in deze geschiedenis is niet weggelegd voor de Europeanen, maar voor lokale leiders en helden. Voor zover bekend is dit manuscript de oudst geschreven bron van de orale geschiedenis van de Banda-eilanden. Het manuscript kan daarom verder inzicht geven en bijdragen aan een meerstemmige presentatie van de geschiedenis van de Banda-eilanden. De resultaten van het onderzoek worden in juni in het museum tentoongesteld.
 
Het Scheepvaartmuseum
Het Scheepvaartmuseum laat zien hoe water werelden verbindt. Naast tentoonstellingen op historisch vlak, toont het museum werk van hedendaagse kunstenaars. De foto’s van Isabelle Boon sluiten aan bij de missie van Het Scheepvaartmuseum om te laten zien hoe sterk de maritieme wereld en de samenleving verbonden zijn en welke impact dit heeft op het leven van individuen. Met de tentoonstelling I love Banda toont Het Scheepvaartmuseum een hedendaagse visie op de impact van de historische relatie tussen Nederland en Indonesië. Dit stelt het museum in staat om het koloniale- en slavernijverleden voor een breed publiek toegankelijk te maken en de dialoog over dit onderwerp aan te gaan

Het Scheepvaartmuseum
Postbus 15443
1001 MK Amsterdam
www.hetscheepvaartmuseum.nl/

Foto
I love Banda Ulfa Isabelle Boon

0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons