'Here is where we meet' van Aimée Zito Lema t/m 22 augustus te zien in de Oude Kerk, Amsterdam9/8/2021 Verandering: het is misschien wel de enige constante in de veel bewogen geschiedenis van de Oude Kerk in Amsterdam én in de samenleving in flux. Hoe gaan we doorheen de tijd om met verandering en wat gaat eraan vooraf? Deze vragen staat centraal in de installatie 'Here is where we meet' van Aimée Zito Lema in de Oude Kerk. Deze is nog tot en met 22 augustus te zien! Afgelopen drie jaar is de Argentijns-Nederlandse kunstenaar in de archieven van de Oude Kerk gedoken. Geïnteresseerd in de herinterpretatie van geschiedenis en de waarde van erfgoed in de Oude Kerk, vielen haar twee momenten van verzet op. De Beeldenstorm, die hier op 23 augustus 1566 plaatsvond en waarin mensen zich verzetten tegen de macht van de Rooms Katholieke kerk. En de recente weerstand tegen de plaatsing van een rood venster in het Heilig Graf, waardoor monumentale waarden volgens sommigen werden aangetast. Het zijn dit soort momenten van verzet die tekenend zijn voor de verandering die erop volgt. De installatie in de kerk staat hierbij stil. Je ziet waterbassins met foto’s en bouwelementen, het papier in de bassins verandert en vergaat in de loop van de tentoonstelling. Je hoort gedichten uitgesproken worden en dwalend doorheen de kerk kom je een aantal sculpturen tegen waarin foto’s op papier zijn verwerkt. In het Hoogkoor vind je twee omvangrijke textielwerken. Al deze elementen samen staan stil bij de manier waarop verzet en verandering werkt voor jou als individu, en voor de samenleving. Wat betekent verzet voor de loop van ‘onze’ geschiedenis? En hoe zetten we als samenleving verandering in gang? Alteratie Wie goed kijkt, ontdekt in de Oude Kerk nog volop de lege plekken waar beelden stonden in het Rooms Katholieke verleden. Zito Lema beschouwt de leegte die na de beeldenstorm en de hierop volgende Reformatie[1] achterbleef ook als een vorm van erfgoed. Ze maakt sculpturen van de lege plekken waar eens beelden stonden en foto’s waarop resten van Rooms-Katholieke plafondschilderingen die nog te zien zijn. De beeldtaal van de installatie (bouwlampen, steigers) doet denken aan restauratiewerkzaamheden die eeuwig aan de gang zijn in de kerk, en symbool staan voor zowel verandering als voor het tegengaan van verandering. Hedendaagse verzet De plaatsing van een rood glas-in-loodraam van Giorgio Andreotta Calò, waarover een lange rechtszaak op 17 maart j.l. met een uitspraak van de Raad van State ten einde kwam, zorgde lange tijd voor weerstand. Er werd zelfs een bommelding over afgegeven. Zito Lema verzamelde materiaal over deze discussies: van krantenknipsels en ingezonden brieven tot juridische teksten. Afgelopen najaar organiseerde ze een schrijfworkshop waarbij ze samen met jonge poëziestudenten woorden uit deze documenten omvormde tot nieuwe gedichten die tijdens de tentoonstelling worden voorgedragen. In het hoogkoor komen de woorden uit de juridische geschriften samen in een veelkleurig, 9 meter lang weefsel. León Ferrari In de Collegekamer vind je een kleine presentatie van werk van de Argentijnse kunstenaar León Ferrari (1920-2013), waarmee het werk van Aimée Zito Lema verbinding heeft. Ze groeide op met zijn werk en bekeek zijn werk opnieuw tijdens de eerste lockdown. Gedurende haar onderzoek voor deze tentoonstelling ontstonden vragen over de relatie tussen beeld en taal in het kader van verzet. En zo viel deze nieuwe parallel met zijn werk haar op. Met zijn gedichten, collages en zelfs een brief aan de paus waarschuwde Ferrari voor een 'wreedheid die innig vermengd is met de vriendelijkheid die haar bedekt.' Het persoonlijke leven van de kunstenaar, de verhouding tot religie en de geopolitieke ontwikkelingen van zijn tijd zijn sterk herkenbaar in een aantal geselecteerde werken. Biografie Aimée Zito Lema (1982) werd geboren in Amsterdam en groeide op in Buenos Aires. Ze studeerde aan de Universidad Nacional de las Artes (Buenos Aires), de Gerrit Rietveld Academie (Amsterdam) en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (Den Haag). Ook was ze resident bij onder meer de Rijksakademie van beeldende kunst Amsterdam), die dit jaar 150 jaar bestaat. De fascinatie met sociaal verzet loopt als een rode draad door het werk van Zito Lema: zo maakte ze eerder werk over de Argentijnse dictatuur en de protesten bij de bouw van de Stopera. Haar werk werd getoond in o.a. MACBA, Centre Pompidou en de Gwangju Biënnale. De tentoonstelling in de Oude Kerk wordt haar grootste solotentoonstelling tot nu toe, en het is de eerste keer dat ze zulk omvangrijk contextspecifiek werk maakt. Met dank aan: Ammodo, AFK, Mondriaan Fonds, Fundacion Leòn Ferrari [1] De Reformatie was een periode in de 16e eeuw waarin de Protestanten zich afscheidden van de Rooms-Katholieke Kerk omdat ze niet tevreden waren met veel gebruiken in de Rooms-Katholieke Kerk. Bezoekersinformatie Oude Kerk Dagelijks open van 10:00 - 18:00 uur, zondag van 13:00 - 17:30 uur Museumkaart is geldig Oudekerksplein, Amsterdam www.oudekerk.nl
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |