Eindelijk was het dan zover, de opening van de eindexamenexpositie 2020. Voor een select gezelschap werd afgelopen zondag alsnog het afstuderen van de Master 2-studenten gevierd in de Martinikerk én in Kunstlievend Genootschap Pictura. Elk jaar worden ook twee afstuderende studenten beloond met de Prix de Norvège. De prijs bestaat uit een geheel verzorgde reis naar de Noorse fjorden, op uitnodiging van de Noorse Nederlander en verzamelaar Egbert Pijfers. Hij laat op deze manier veelbelovend talent inspiratie opdoen in de indrukwekkende natuur van Noorwegen. De winnaars dit jaar zijn Janey Robertson en Johan Gibcus. Alle twaalf kunstenaars worden gepresenteerd . De eindexamenexpositie is nog t/m 18 oktober te bekijken in Kunstlievend Genootschap Pictura, St Walburgstraat 1 in Groningen. Open van woensdag t/m zondag, 13.00-17.00 uur. Johan Gibcus Johan Gibcus (Hoogezand-Sappemeer, 1950) schildert wat hij ziet: op straat, op het land of op zee, beelden die hem inspireren, die diepere lagen in hem raken. Die beelden slaat hij op in zijn geheugen, hij maakt snel een foto en werkt het uit in zijn atelier en voegt er iets speciaals aan toe. Zijn schilderijen variëren van realistisch, surrealistisch tot abstract. Ogen en handen, daar schilder je mee, maar voor Johan komt er meer bij kijken. Het gaat om gevoel, drama, expressie, om kleur en om licht en donker; het werk moet iets te vertellen hebben. Janey Robertson Nieuwsgierigheid voor hoe dingen gemaakt worden, door mens en machine, vormen de basis van het afstudeerwerk van Janey Robertson (Frimley, Verenigd Koninkrijk, 1967). Zij begint haar onderzoek ter plekke met houtskool- en aquarelschetsen, om het spel van licht en schaduw op verschillende tijdstippen te kunnen bestuderen. Tevens worden studies gemaakt van hoe mensen zich in de ruimtes bewegen. Ze zoekt daarbij naar ritmes, contrasten en dynamiek. Vervolgens werkt ze de studies uit in olieverf. Ze nodigt de toeschouwer uit voor deze industriële Worlds Within. Eline Brontsema Eline Brontsema (Delfzijl, 1988) raakte betoverd door het thema 'interieur' gedurende haar opleiding aan de academie. Dat is terug te zien in haar examenwerk dat vooral bestaat uit kleurenhoutsnedes van Euvelgunnerheem: een oude boerderij aan de rand van de stad Groningen, tot zijn overlijden in 2019 bewoond door boer Thies Dijkhuis. Het interieur ademt de sfeer van vervlogen tijden. Een beeld dat verdwijnt en dat Eline als tijdsdocument met veel liefde heeft vastgelegd. Suzanne Heijligers Suzanne (Zaandam, 1968) gaat in haar werken op zoek naar de eenvoud, suggestie en impressie met invloeden uit de wereld van illustratie en grafische vormgeving. Stillevens en portretten van mens of dier met verhalende elementen voeren de boventoon. Deze portretten zijn soms theatraal, maar doorgaans verstild of melancholisch. Haar werken maakt zij digitaal of traditioneel in olieverf. Het beeld in haar hoofd is bepalend voor de manier van uitvoering. Zelf omschrijft Suzanne Heijligers haar werken als verhalende beelden die zich begeven op het grensvlak van illustratie en kunst. Marian Kramers Met haar schilderijen laat Marian (Amsterdam, 1951) zien waardoor zij geraakt wordt. Mensen die ‘iets hebben’, die iets doen, met gevoel, spanning of diepe concentratie inspireren haar. Het intensieve kijken maakt het onderwerp steeds boeiender. Als onderwerp voor haar eindexamenwerk koos Marian Eva Kingma, begenadigd fluitbouwer, in haar werkplaats. We zien een persoon die helemaal opgaat in haar werk. Concentratie, strijd, geluk, aspecten die er allemaal bij horen om iets voor elkaar te krijgen. Dit beleeft Marian zelf ook tijdens het schilderen. Ted van Loon Na zijn pensioen besluit Ted van Loon (Bussum, 1946) alsnog het klassieke schilderen onder de knie te krijgen. Een klassieke schilder is hij echter niet geworden en hij ontwikkelde een eigen stijl die min of meer minimalistisch aandoet: eenvoudige kleurvlakken zonder veel details. Zijn schilderen wordt op deze manier een spel met de klassieke regels. Hij begeeft zich als schilder tussen impressionisme en realisme. Zijn gezichtspunt is een parallelle, vluchtige, maar directe waarneming, die resulteert in een geabstraheerde figuratie van de buitenwereld, waarvan hij toch wat vervreemd blijft. SHan Heijkoop Severijns De Klassieke Academie heeft met haar kennis en de inzichten van haar leraren, een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van SHan (Amsterdam, 1961) haar schilderkunst. Inspiratie haalt zij uit haar wandelingen langs de zee en het strand van Den Helder. Hierdoor blijft zij dicht bij zichzelf. Door haar gevoel voor kleur kan zij veel expressie geven aan haar werk. Een golf in de zee hoor je ruisen en het zand voel je stuiven - het maakt haar werk authentiek. Esther Schnerr Esther Schnerr (Sliedrecht, 1960) is gefascineerd door de evolutie. In haar tekeningen verwerkt zij thema’s die de ontwikkeling van leven mogelijk maakten: de Cambrische zee, camouflage, de zuurstofcrisis. Het materiaal, potlood op papier, is sober maar door de afmetingen en de complexiteit van de voorstelling ontstaat een weelderige impressie. De tekeningen worden gemaakt met veel oog voor detail. Daardoor ontstaat een vorm van fijnzinnigheid die grenst aan mystiek. In haar schilderijen verwerkt Esther Schnerr een tweede passie: vogels. Grote doeken waarop in abstractie de kleurige en beweeglijke vogelwereld tot uitdrukking komt. Eeke Kuiken Eeke Kuiken (Emmen, 1987) raakte al op jonge leeftijd geïnteresseerd in existentiële levensvragen en filosofische onderwerpen. Menselijk gedrag hield haar bezig. In haar portretten is zij op zoek naar iets gevoeligs, een soort bezieling. In haar onderwerpen zoekt zij schoonheid in kleine, simpele dingen. Haar eerste serie portretten van daklozen is rauw en dik geschilderd op stevig formaat. Een tweede serie over kwetsbaarheid is veel ‘zachter’ geschilderd op meer intiem formaat. Zo vertaalt Eeke Kuiken haar interesse in maatschappelijke kwesties in haar kunst. Marlisa Simonis Marlisa Simonis (Amsterdam, 1990) woont en werkt in Utrecht. Opgegroeid in een tijd waarin technologie, computers en toegang tot internet snel toenemen, raakte zij geïnspireerd door mensen die zich steeds meer uitdrukken door middel van technologie. Haar schilderijen zijn een visualisatie van hedendaagse thematiek zoals sociale media, virtual reality en videogames die versmelten met het dagelijks leven. In dit digitale tijdperk, waarin mensen zich minder sociaal verbonden voelen, portretteren de werken van Marlisa Simonis vaak meerdere mensen: samen, maar geïsoleerd. Adriaan de Wolf Adriaan de Wolf (Groningen, 1986) woont en werkt in Amsterdam. Hij schildert graag portretten, mensen en figuren. Hij heeft het gevoel dat je vanuit kwetsbaarheid ook kracht of schoonheid kan laten zien. Zijn werken beelden vaak een verstilling uit, met daarachter een emotie die misschien niet altijd direct te zien is. Hij bouwt zijn schilderijen op vanuit een basis van techniek, compositie en natuurgetrouwheid, om er een realistisch beeld mee neer te zetten. Vervolgens werkt hij dat verder uit met invloeden van abstractie, mystiek en vervaging, voor een compleet beeld en een verhaal. Herma van der Borg Het is 2020. Een periode waarin alles van plastic lijkt te zijn. Zelfs wij mensen hebben plastic onderdelen. Vooral om er mooier of beter gevormd uit te zien. Dit gegeven is het uitgangspunt geworden voor de schilderijen van Herma van der Borg (Groningen, 1961). Als thema heeft zij gekozen gekozen voor Barbie en haar mannelijke tegenhanger, Ken. Plastic poppen die al sinds 1960 model staan voor een schoonheidsideaal. Herma wil in haar schilderijen kwetsbaarheid laten zien en doet dit in haar serie ‘Gevangen’. In een serie kleinere werken is Barbie te zien met tatoeages, een beenprothese en met acne. Want wat is perfectie? Save the date Enkele belangrijke data voor in je agenda t/m zaterdag 20 september, GalerieH200 in Het Paleis, Groningen ‘Suggestieve Constructies’, schilderijen en teksten van alumnus Klaas Koops. t/m 23 september, Kunsthuis De Waage, Hollandscheveld Expositie Maya van Vlaanderen en Machteld Kee. t/m 27 september, Galerie Kijk ’s Kunst, Wildervank ‘Mannen door Vrouwenogen’. Mannen, geportretteerd door vrouwen die allen afgestudeerd zijn aan de Klassieke Academie, en lid van AKKA: Martha Asman, Diane Brodie, Ine Hoejenbos, Heleen Kater, Sieuwke Ronner en Jacomijn Steen. t/m 18 oktober, Fraeylemaborg, Slochteren Portretten van Svetlana Tartakovska. t/m 18 oktober, Kunstlievend Genootschap Pictura, Groningen Eindexamenexpositie Klassieke Academie. t/m 25 oktober, Galerie Bonnard, Nuenen 'Storytellers', expositie met werk van alumni Anne Rixt Kuik en Henrieke de Vries. t/m 1 november, Kunsthuis Venendal, Hoogeveen ‘Passie en vorm’, schilderijen Carolien van Olphen, docent aan de Klassieke Academie. t/m 14 november, DSG, Assen 'Manifestatie Jong IV' met o.a. werk van net afgestudeerden Suzanne Heiligers en Esther Schnerr. t/m 27 december, Homan-Hupkens in Prent en Beeld, Bakhuizen Tentoonstelling ‘Verstilling’. Prenten van mannen en vrouwen, bekend en soms minder bekend, die allen getuigen van het ‘stille’. Copyright © 2020 Klassieke Academie, all rights reserved Fotografie: Jan-Pieter Wind en JAV Studio's Teksten: Aletta de Boer, met dank aan Stefanie Ottens, de studenten en docenten. Vormgeving en eindredactie: Aletta de Boer Klassieke Academie voor Beeldende Kunst Akerkhof 43c 9712 BC Groningen
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |