In de tentoonstelling The Ghosts of Sunday Morning brengt Design Museum Den Bosch een ode aan de vakmensen van het Europees Keramisch Werkcentrum. Een dertigtal van de meest toonaangevende werken uit de geschiedenis van het EKWC wordt opnieuw geïnterpreteerd en uitgevoerd in witte klei, waardoor een wondermooi en spookachtig beeld ontstaat waarin heden en verleden elkaar overlappen. Vanaf 2 maart tot 19 mei is dit werk te bewonderen. Glenn Adamson
Voor The Ghosts of Sunday Morning heeft Design Museum Den Bosch de vooraanstaande Amerikaanse craft-specialist Glenn Adamson gevraagd een tentoonstellingsconcept te bedenken dat reflecteert op de geschiedenis van het EKWC. Adamson heeft een dertigtal werken uit de geschiedenis van het EKWC geselecteerd. Deze worden speciaal voor de tentoonstelling door de vakmensen van het EKWC geïnterpreteerd en gereproduceerd als ghost: een nieuwe uitvoering van het originele werk in precies vijfentwintig kilo ongeglazuurde witte keramiek. Adamson heeft gekozen voor werken die expliciet gaan over de spanning tussen tijdelijkheid en eeuwigheid. Een spectaculaire presentatie Het jonge Amsterdamse bureau Trapped in Suburbia heeft het tentoonstellingsontwerp verzorgd. De uitkomst is spectaculair: de witte spookachtige beelden staan op perspex sokkels die gevuld zijn met langzaam bewegende rookwolken. Terwijl bezoekers door de tentoonstelling lopen lichten deze sokkels langzaam op. Een mysterieuze soundscape van het fijntjes tinkelende geluid van afkoelende gebakken klei maakt de ervaring compleet. Kunst en design In de tentoonstelling The Ghosts of Sunday Morning onderzoekt Design Museum Den Bosch de overeenkomsten tussen design en kunst en het fenomeen verzamelen. Het gaat daarbij over de spanning tussen authenticiteit en reproductie, tussen origineel en duplicaat, tussen kunstenaar-maker en ontwerper-uitvoerder, tussen ambacht en kunst. De waarde van hedendaagse kunst ligt vaak in een enkel, uniek stuk dat eigenhandig door de kunstenaar vervaardigd is. Bij design ligt succes echter vaak in de mogelijkheid tot grootschalige productie. Niet de vingerafdruk van de maker maar het feilloze productiewerk van de fabriek of uitvoerder moet gezien worden.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |