Nieuwe benadering Fuchs en Bertheux presenteren een vernieuwende benadering ten opzichte van de voorgaande edities van ARTZUID, die ook onderscheidend is ten opzichte van gangbare beeldententoonstellingen in de openbare ruimte. De gastcuratoren komen met een museale oplossing om de tentoonstellingslocatie - de open ruimte in het stedenbouwkundige Plan-Zuid - te bevechten. Zij kiezen voor een kleiner aantal beeldend kunstenaars, dat de openbare ruimte met ensembles van beelden opnieuw inricht. De keuze voor groepen van beelden van één kunstenaar op een bepaalde plek is zeldzaam. Dergelijke groepen zijn wel te vinden in een museale omgeving, maar vrijwel nooit in de stedelijke omgeving. Niet in Nederland en niet in het buitenland. Concentratie Op achttien podia of ‘museumkamers’ aan de Minervalaan, Apollolaan en op de Zuidas, komen de composities van één of twee kunstenaars met 4 - 8 werken. Bij de keuze van de beelden is het uitgangspunt werken te selecteren die onderling een verhaal vertellen of een dialoog aangaan en zich tegelijkertijd in maat en schaal moeten verhouden tot de architectonische en landschappelijke omgeving. Het zijn veelal monumentale, verticale sculpturen, episch van karakter. Elk ensemble beelden zal een bijzondere plek van concentratie worden. Monumentale aanwezigheid De kunstenaars die op grond van de uitgangspunten zijn gekozen, zijn onder andere Markus Lüpertz (gekleurde bronzen sculpturen), Hans Josephsohn (massieve statige koppen), Per Kirkeby (bronzen gestalten - tussen slank en plomp), Michael Craig-Martin (figuurlijk, bont gekleurd), maar ook de bijna zwarte sculpturen van Georg Baselitz, of de woeste gestalten van Thomas Houseago en de bizarre vormen van Georg Herold. Ook zullen zware sculpturen van Klaas Gubbels voorbijkomen, de fantasievolle spinsels van Bruno Gironcoli, of de beelden van Tony Cragg en Thomas Schütte. Bij de keuze van deze kunstenaars - en nog anderen zoals Hubert Kiecol, KAWS, of Domenico Bianchi - gaat het in essentie om de monumentale aanwezigheid van hun sculpturen: zware gestalten, figuratief, in hun strakke contour. Initiatiefnemer en directeur van ArtZuid Cintha van Heeswijck is enthousiast over het concept en blij met de samenwerking: “Het ambitieniveau en de gedrevenheid zijn geweldig. We mogen er op rekenen dat deze gastcuratoren met hun grote reputatie en netwerk in de internationale kunstwereld voor een spraakmakende vierde editie van ARTZUID zullen zorgen. En dat we met een topper als Rudi Fuchs in belangrijke mate bijdragen aan het verder internationaal op de kaart zetten van cultureel Amsterdam. Voor buitenlandse bezoekers is ARTZUID deze zomer een echte ‘reason to travel’. Ik ben er trots op dat we met hulp van ruim tachtig buurtvrijwilligers en support van particulieren en bedrijven deze zomer alle bezoekers aan Amsterdam op een fantastische manier kunnen verwelkomen in Zuid.” Randprogrammering De randprogrammering van ARTZUID wordt steeds belangrijker. Dagelijks zijn er op vaste tijdstippen rondleidingen in het Nederlands en Engels met medewerking van professionele kunsthistorici en kunstenaars. Daarnaast is er een app met audiotour. ARTZUID kan opnieuw een gratis educatieprogramma aan scholen aanbieden, dankzij sponsor Rabobank. Het kinderatelier krijgt wederom functie. Ook zijn er artist talks en lezingen over de tentoonstelling in de omliggende hotels en in musea en speciale lezingen in de ‘museumkamers’. De samenwerking met het Grachtenfestival Amsterdam wordt opnieuw rondom de tentoonstellingslocaties gevierd met enkele openbare concerten. Het ARTZUID Paviljoen is de centrale ontmoetingsplek. Naast een hapje en een drankje zijn hier de catalogus en routekaarten verkrijgbaar. Over ARTZUID Het doel van de in 2008 opgerichte Stichting ArtZuid is een tweejaarlijkse beeldententoonstelling van wereldklasse organiseren, die het monumentale Plan-Zuid van Berlage meer aandacht geeft en museale kunst voor een nieuw en breed publiek toegankelijk maakt. Het tentoonstellen van kunst in de wijk van Berlage leidde er in 2009 en 2011, na de opening door Hare Majesteit Koningin Beatrix, toe dat ruim 350.000 bezoekers, publiek van alle leeftijden en uit binnen- en buitenland, kennis maakten met het cultureel stedenbouwkundig erfgoed. In 2011 ontving de stichting van de Europese Unie de Europa Nostra Award en in 2012 The Best in Heritage Award. In maart 2013 is ARTZUID door de inwoners van Amsterdam gekozen als ‘Beste Buurtinitiatief’ in het kader van de Oranje Fonds Kroonappels. De derde editie in 2013 trok 380.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. ARTZUID staat nummer 10 op de lijst van gratis toegankelijke publieksevenementen in Nederland (Onderzoeksbureau Respons, 2013). www.artzuid.nl/nieuws.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |