KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Drie aanwinsten voor collectie Van Gogh Museum

9/5/2019

0 Comments

 
Picture
Fotobijschrift: Brief van Vincent van Gogh aan Albert Aurier (detail), 9 of 10 februari 1890. Van Gogh Museum, Amsterdam (schenking dhr. en mevr. Cheung Chung Kiu)

Brief van Van Gogh aan kunstcriticus Aurier, een stilleven van Caillebotte en een kleurrijk landschap van Münter vanaf vandaag te zien in het museum

Het Van Gogh Museum heeft drie nieuwe aanwinsten weten te verwerven voor zijn collectie. Het gaat om een impressionistisch stilleven van Gustave Caillebotte, een landschap met huis van Gabriele Münter – het eerste schilderij van Münter in de Collectie Nederland – én een belangrijke brief van Vincent van Gogh, die hij schreef aan Albert Aurier als reactie op diens uitgebreide positieve recensie van zijn werk.​
De brief, het stilleven en het landschap zijn vanaf vandaag te zien in een speciale presentatie in het museum, waarin met 13 aanwinsten van de afgelopen 13 jaar wordt teruggeblikt op het 13-jarige directeurschap van Axel Rüger bij het Van Gogh Museum.
Brief van Vincent van Gogh aan Albert Aurier
Het museum is zeer verheugd met de verwerving van de brief die Vincent van Gogh in februari 1890 schreef aan dichter, auteur en criticus Albert Aurier (1865-1892). Aurier had vlak daarvoor in een tijdschrift een uitgebreide en lovende bespreking geschreven over het werk van Van Gogh, dat hij had bewonderd op de Salon des Indépendants van 1889 in Parijs en in 1890 bij Les XX in Brussel.

Op 9 of 10 februari 1890 pende Vincent van Gogh vanuit de inrichting in Saint-Rémy twee kantjes helemaal vol als antwoord op het artikel. Hij uitte zijn grote dankbaarheid aan de criticus voor de poëtische recensie: ‘in uw artikel vind ik mijn doeken terug, maar beter dan ze in werkelijkheid zijn, rijker, betekenisvoller’.

Van Gogh vond het lastig de complimenten uit het artikel gewoon in ontvangst te nemen. In plaats daarvan gaf hij op een emotionele toon zijn onzekerheden prijs en benadrukte de kwaliteiten van de kunstenaars die hij bewonderde en aan wie hij zichzelf schatplichtig achtte. In de brief beloofde Van Gogh Aurier als teken van dank bovendien een studie van cipressen, die de criticus in zijn stuk had beschreven als ‘nightmarish, flame-like black silhouettes’. 
​

‘Hartelijk dank voor uw artikel in de Mercure de France dat me zeer heeft verrast. Ik vind het erg goed als kunstwerk op zichzelf, ik vind dat u schildert met woorden; enfin, in uw artikel vind ik mijn doeken terug, maar beter dan ze in werkelijkheid zijn, rijker, betekenisvoller.’ - Brief van Vincent van Gogh aan Albert Aurier, 9 of 10 februari 1890
Enkele van de werken die Van Gogh in de brief noemt bevinden zich in de collectie van het museum, zoals zijn eigen Zonnebloemen, maar ook schilderijen van tijdgenoten die hij als mooi en belangrijk bestempelt.
De reactie van Van Gogh op de recensie van Aurier in de vorm van deze zeer rijke brief – waarin de kunstenaar reflecteert op zijn eigen kwaliteiten en op specifieke werken, de aard van het impressionisme en de presentatie van zijn werk – verschaft veel inzicht in de persoon Vincent van Gogh en zijn artistieke visie en wordt daarom gezien als een zeer belangrijke brief.
Picture
Gustave Caillebotte, Bord met perziken, ca. 1882. Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de BankGiro Loterij)
Bord met perziken (ca. 1882) van Gustave Caillebotte
Tevens verwierf het museum door middel van aankoop een bijzonder stilleven van Gustave Caillebotte (1848-1894): Bord met perziken (ca. 1882). Caillebotte was een prominent vertegenwoordiger van de impressionistische beweging en diende als een inspiratie voor Van Gogh.
​

Caillebotte werkte in diverse genres, maar heeft vooral faam verworven door zijn verbeelding van het moderne stedelijke leven, waarvan het museum al een schilderij beheert. Minder bekend is de serie stillevens die hij in de jaren 1880 maakte. Hoewel ze maar een klein deel van het oeuvre van de kunstenaar uitmaken zijn ze zeer vooruitstrevend. Bord met perziken is met de radicale afsnijding, het gekantelde perspectief en de met virtuositeit geschilderde witte tafel, een werk dat verrassend modern aandoet.

Dit impressionistische stilleven, het eerste in de collectie, slaat een brug van traditionele realistische stillevens naar de post-impressionistische stillevens van Van Gogh.
Picture
Gabriele Münter, Huis in de winterzon, 1909. Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de BankGiro Loterij). Foto: SeeItYourself / Jan-Kees Steenman


Huis in de winterzon (1909) van Gabriele Münter
Ook heeft het Van Gogh Museum een schilderij van Gabriele Münter (1877-1962) verworven: het eerste schilderij van deze kunstenares in een Nederlandse publieke collectie. Huis in de winterzon uit 1909 is karakteristiek voor het oeuvre van dit belangrijke lid van kunstenaarsgroep Der Blaue Reiter; ze staat bekend om haar expressionistische landschappen met vaak kleurrijke huizen.
Gabriele Münter maakte dit werk op een cruciaal omslagmoment in haar carrière, waarbij Münter een expressionistischere stijl ontwikkelde. Münter was onderdeel van de kunstenaarsgroep Der Blaue Reiter, samen met andere kunstenaars zoals Kandinsky en Jawlensky. Het jaar 1908 wordt ook wel aangehaald als het moment waarop Jawlensky, Kandinsky en Münter in aanraking komen met het kleurgebruik van Van Gogh. Münter schreef zelf over haar relatie met Van Gogh: ‘[a]ls ik al een formeel voorbeeld had – en van 1903 tot 1913 was dat in zekere zin het geval – is dat Van Gogh geweest via Jawlensky en diens theorieën (zijn concept van de synthese)’. Van Kandinsky en Jawlensky is bekend dat ze tentoonstellingen van Van Goghs werk bezochten in München in 1908, waarschijnlijk samen met Münter. Ook zou ze toegang hebben gehad tot Van Goghs werk via reproducties die in omloop waren in deze periode.
Met de aankoop van Huis in de winterzon laat het museum een krachtig voorbeeld van de invloed van Vincent van Gogh op de Duitse Expressionisten zien.
Presentatie met aanwinsten uit de periode directeurschap Axel Rüger
De drie aanwinsten zijn vanaf vandaag te zien in een speciale presentatie in het museum, samen met een selectie van tien andere werken die het museum de afgelopen dertien jaar verworven heeft: de periode waarin Axel Rüger directeur van het museum was. Te zien is hoe de museumcollectie is verrijkt met schilderijen, tekeningen en prenten van uiteenlopende kunstenaars.
Tevens zijn twee brieven van Van Gogh aan zijn vriend Anthon van Rappard te zien die het museum kocht toen Rüger net directeur was. Zijn directeursperiode wordt nu afgesloten met wederom de aankoop van een brief van Van Gogh en daarmee is de cirkel rond.
De presentatie is gemaakt als dankbetuiging aan Rüger en de enthousiaste inzet en bevlogenheid waarmee hij het museum heeft verrijkt en geleid.  

De presentatie is te zien op de 3e verdieping van het museum tot en met 3 juni.


0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons