KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Disfarmer

9/3/2016

0 Comments

 
Foto
Joe and Fanny Carr, Mose Harmon, and Bill and Julia Harlan, Vintage gelatin silver print, ca. 1930. All prints courtesy of the Edwynn Houk Gallery or the private collection of Michael Mattis and Judith Hochberg.
Van 18 maart t/m 5 juni 2016 is in Foam het werk van Disfarmer te zien. De Amerikaanse studiofotograaf Disfarmer (1884-1959, Verenigde Staten) fotografeerde tussen 1915 en 1959 de inwoners van Heber Springs, een dorp op het platteland van Arkansas in de Verenigde Staten. Pas na zijn dood wordt zijn werk internationaal bekend en gezien als een typisch voorbeeld van klassieke Amerikaanse portretfotografie. Foam toont een groot overzicht van 182 vintage foto’s waaronder een aantal nooit eerder getoonde 8 x 10 inch afdrukken.
Disfarmer wordt als Mike Meyer geboren in een Duits immigrantengezin van zeven kinderen. In 1914 arriveert hij samen met zijn moeder in Heber Springs. Met George Penrose runt hij een korte periode de Penrose & Meyer fotostudio. De foto’s uit deze periode worden getypeerd door poses en attributen die gewoon waren voor fotostudio’s in die tijd: geportretteerden poseren arm in arm of leunend op een tafeltje, gezet op een oriëntaals tapijt, tegen een achtergrond van romantisch geschilderde wolkenluchten. Dit verandert niet lang nadat Disfarmer in de hoofdstraat van Heber Springs zijn eigen studio begint. De sferische achtergrond wordt vervangen door een zwarte of een witte achtergrond met zwarte streep. Dit zorgt voor een minder nostalgisch en meer hedendaags gevoel.

Disfarmer krijgt een dwarsdoorsnede van de bevolking van Heber Springs voor zijn camera: boeren in overalls, huisvrouwen speciaal voor de gelegenheid gekleed tot mannen in soldatenuniform, footballplayers uit het highschoolteam en kinderen in hun mooiste kleding. Hij documenteert vrouwen van wie de man naar het front van de Eerste of Tweede Wereldoorlog was gestuurd, en hij fotografeert de boerenbevolking gedurende de Great Depression en in de meer optimistische jaren vijftig.

Disfarmers manier van fotograferen is recht-toe-recht-aan. Hij positioneert zijn modellen recht voor de camera, tegen een eenvoudige achtergrond en laat hen direct in de lens kijken. Het effect is een directe focus op het individu zonder afleiding van de omgeving of accessoires. Voor 50 cent per drie komen de foto’s op postkaart formaat terecht in familiealbums en in huiskamers.

Pas in 1977, achttien jaar na de dood van Disfarmer, trekt het werk de aandacht van de fotografie- en kunstwereld. Het New Yorkse ICP organiseert dan een tentoonstelling met vergrotingen van de originele glasnegatieven die al die tijd waren bewaard door de voormalige burgemeester van Heber Springs. Na een omvangrijk project in Heber Springs zijn de vintage prints begin 2000 bij elkaar gebracht in de collecties van Michael Mattis & Judith Hochberg en Edwynn Houk Gallery. Inmiddels is het werk opgenomen in de collecties van het Arkansas Art Center, Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art en International Center of Photography in New York.
​
De tentoonstelling Disfarmer – The Vintage Prints  past in een reeks tentoonstellingen over fotostudio’s die Foam de afgelopen jaren presenteerde waaronder Portraits from Isfahan, Fotogalatasaray enMiryam Sahinyan’s Photo Studio. Dit reflecteert de groeiende interesse van de laatste twintig jaar in “vernacular photography” en in de sociaal-historische, maar ook artistieke waarde ervan. 

De tentoonstelling is gerealiseerd met dank aan Michael Mattis & Judith Hochberg en Edwynn Houk Gallery, NY.
0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons