1646 presenteert Hide and Seekers, de eerste solotentoonstelling van Shelly Nadashi in Nederland. “Mijn toestand bevindt zich ergens tussen clown en kluizenaar” stelde Shelly Nadashi ooit deftig. In haar werk geeft Nadashi commentaar op de sociale rol van de kunstenaar, de hiërarchie van waarden, de relatie tussen performer, kunstwerk en publiek en het mechanisme dat dit alles bepaalt. In 1646 wordt nieuw werk getoond waarin ‘Naked Clay’ een van de elementen is. ‘Naked Clay’ is de Engelse technische term die refereert naar gebrande keramiek die nog niet geglazuurd, maar naturel gelaten is. Herinnerend aan het Bijbelse idee van klei als vlees, ontvouwt de tentoonstelling Hide and Seekers zich als een lichaam van elementen van gebakken klei: ondiepe reliëfs, opgebouwd uit meerdere tegels, die zowel figuratieve als ook decoratieve elementen bevatten; water partijen en kommen. Gebrand klei, water en de galeriebezoeker vormen hier de belangrijkste elementen.
Tegels worden doorgaans aan oppervlaktes gezet. Als een huid zijn ze vast geplakt tegen de kale en gevoelige muren. Ze geven bescherming tegen vocht en schimmel en bedekken de scheuren. Daarbij vormt een oppervlak van tegels het patroon van een raster. De tegels vormen de huid van het interieur en brengen deze tegelijkertijd in kaart. De banaliteit van deze ultra-functionele objecten maken de tegels tot het perfecte materiaal voor een bespiegeling op de gebruikelijke driehoek: kunst-werk, kunst-liefhebber en kunst-ruimte. De combinatie van de handgemaakte tegels en hun commerciële neefjes in de ruimte van 1646 creëert een ineengrijpen van twee raster-systemen: namelijk het oppervlak waarop de bezoekers zich bevinden en het oppervlak waarop de stukken zijn geplaatst; die van de waarnemer en die van de waargenomene. In het midden staan fonteinen, als vogelverschrikkers, en pompen water rond: een spel tussen wat vast en wat vloeibaar is. De elementen houden het midden tussen representationele kunst, alledaagse keramische decoraties, marionetten en meubilair van een zorgomeving zoals een badhuis. De vraag dringt zich op: helpt het kalmerende geluid van het kabbelende water in de piscina dat wat zich verborgen houdt verborgen te blijven voor de zoeker. Shelly Nadashi (IL 1981) woont en werkt in Parijs. In haar werk gebruikt zij video, sculptuur, tekstueel werk naast performance. Nadashi doorliep ‘The School for Visual Theatre’ in Jeruzalem waarna ze in Glasgow in 2007 aan haar Master of Fine Art aan The Glasgow School of Art begon. Haar werk werd recent getoond in The New Museum Triennial, New York (2015); Gallery Christian Andersen, Kopenhagen (2015); Temporary Gallery, Keulen (2014); Etablissement d'en Face, Brussels (2014); Centre for Contemporary Art, Glasgow (2013), Sotoso, Brussels (2013); Performa Biennial, New York (2011) en Transmission Gallery, Glasgow (2011). Volgend jaar toont ze nieuw werk als onderdeel van de Manifesta 11 in Zurich. Expositie: Hide and Seekers van Shelly Nadashi Locatie: 1646, Boekhorststraat 125, Den Haag Deze expositie is te bezoeken van 18 december 2015 t/m 24 januari 2016. www.1646.nl
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |