Mini-retroperspectief: Nieuw werk en Slow Time tot 21 oktober
De tentoonstelling Nieuw werk en Slow Time in the Merchant House in Amsterdam rijgt een reeks vroegere en nieuwe meesterwerken aaneen uit het fotografische oeuvre van Craigie Horsfield (1949, Cambridge): kunst als een gedeelde ervaring die zijn oorsprong vindt in zijn notie van ‘langzame tijd’—voorgesteld als aandacht voor en uitbreiding van het gewone heden waarvan het verleden een dimensie is, een diep heden.
Relatie – het centrale idee in Horsfields levenswerk
Horsfield, die meer dan 50 jaar werkzaam is op het gebied van sociale projecten in de hedendaagse kunst, ontwikkelde belangwekkende visies op gemeenschap en het individu. Fotografie, maar ook film, geluid, tekeningen, performance, installaties en andere media worden ingezet als middelen om de begrippen relatie, langzame tijd, het heden, aandacht en bewustzijn te doordenken. Relatie, het centrale idee in Horsfields levenswerk, benadrukt dat het Zijn ontstaat ‘tussen’ individuen - simpel gezegd: dat wij elkaar er laten zijn - en dat het Zijn plaats vindt met iedere ontmoeting, iedere botsing, iedere conversatie. Dit is de dimensie van de relatie als ‘telling’, dat in het Engels dubbelzinnig is (vertellen en verraden), en dat voor Horsfield het veld is waarin kunst zijn werk doet. Een installatie-in-aanbouw tentoonstelling Om dit concept van creatie en kijken nog verder uit te bouwen is de tentoonstelling in the Merchant House opgezet als een installatie-in-aanbouw waarvan de laatste fase opent op 15 september. De installatie fungeert als een inleiding op de ideeën die ten grondslag liggen aan de tentoonstelling van enkele van de belangrijkste werken van Horsfield uit de afgelopen tien jaar, die plaats zal vinden in het Centraal Museum in Utrecht eind oktober 2016. Craigie Horsfield: kunstenaar van de 21e eeuw Om de kunstenaars lopende onderzoek naar het medium van fotografie te verkennen toont The Merchant House grote zwart-wit foto’s uit een reeks die te zien waren in musea wereldwijd, in het Stedelijk Museum Amsterdam (1992) en het van Abbe Museum Eindhoven (2002); de zogenaamde Irresponsible Drawings, die heel anders, maar niettemin ‘fotografisch’ tot stand kwamen, dat wil zeggen door het lichtspoor dat voorwerpen, zoals bloemen, voedsel of drinkbekers achterlaten; en nieuwe werken die gebruik maken van digitale druktechnieken die Horsfield ontwikkelde en toepaste voor zijn uiterst intense en creatieve aandacht voor de natuur, de wereld der verschijnselen en voor anderen in portretten vormgegeven als diepzinnige gesprekken. Over Craigie Horsfields complexe versmelting van de mogelijkheden van de fotografie, een versluierd werkterrein (verleidelijk en riskant) in het tijdperk van de digitale selfie en de instant uitwisseling van beelden, is door kunstbeschouwers veel geschreven. Het tonen van deze onmiskenbaar 21e eeuwse werken in The Merchant House wil ertoe aanzetten de vergelijking te zoeken met Nederlandse schilderkunst die gelijksoortige onderwerpen koos maar een andere eenheid van idee en tableau vond. Deze intensieve galerie-dialoog is op zichzelf een manier om naar kunst te kijken en erover te denken. The Merchant House is al dertig jaar betrokken bij het werk van deze kunstenaar via haar zuster organisatie, de ICAR Foundation.
Biografie
Craigie Horsfield (1949, Cambridge) is erkend als een vooraanstaand hedendaags kunstenaar. Hij heeft een omvangrijk onderzoek op zijn naam staan en is een autoriteit op het gebied van fotografie en daarmee verbonden niet-fotografische media en heeft gewerkt met fotografie, video- en film-installaties, fresco’s, tapijten en andere technieken. Sinds 1993 legt hij zich toe op sociale projecten waarin hij samenwerkt relaties te onderzoeken, zoals het recente Naples Conversation, Naples (2008-2016), Madrid Conversation, Madrid (2006- 2012) en El Hierro Conversation, Canarische Eilanden (2001-2005). De presentatie van zijn werk heeft overwegend uit museum-tentoonstellingen bestaan, waaronder in MHKA (Antwerpen), Jeu de Paume (Parijs), Stedelijk Museum (Amsterdam), Kunsthalle (Zürich), ICA (Londen), Centre Georges Pompidou (Parijs), en de National Gallery (Londen). Zijn werk maakte deel uit van documenta X en XI (Kassel) en van verscheidene internationale biënnales. Voor de samenhangende reeks van collaboraties verbleef hij lange periodes op locatie en in New York. Craigie Horsfield werkt momenteel in Londen, waar hij woont met zijn partner Ewa Horsfield. The Merchant House A modern take on the Amsterdam tradition of a merchant A playful mix of life and commerce A radical shift in showcasing contemporary art Art space founded by Marsha Plotnitsky in 2012 Herengracht 254 1016 BV Amsterdam Open: Vrijdag 12:00-19:30 uur en op afspraak Een installatie-in-aanbouw tentoonstelling: tot 21 oktober, 2016 Vernissage–fase III: 15 september 2016, 19:00-21:00 uur Craigie Horsfield in gesprek met kunstcriticus Adrian Dannatt
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |